Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kaikki paitsi enemmistö

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Tietysti osaat oman bisneksesi. Tunnet myös kilpailijoidesi metkut. Oletko jo alkanut pitää alasi  perusasioita niin itsestään selvinä, ettet muista mainita niistä asiakkaille?

Olin kerran tuotteistamassa perintätoimiston palvelua. Jossain vaiheessa valkeni, että jos joku asiakkaani jättäisi laskunsa maksamatta, perintätoimisto hoitaisi rahat firmani tilille ilmaiseksi.

Itse en joutuisi maksamaan karhuamisista mitään. Kulut menisivät maksulintsarin piikkiin.

Kysyin perinnän ammattilaisilta, tietävätkö yritysten työntekijät yleensä perintäpalvelujen maksuttomuudesta?

Totta kai, kaikkihan sen tietävät, he vakuuttivat yhteen ääneen.

No, jouduin nolona tunnustamaan, etten ainakaan itse ollut tiennyt.

Niinpä soitin parille itseäni fiksummalle toimitusjohtajalle. Kumpikaan heistä ei tiennyt, että perintä olisi heille ilmaista.

Seuraavaksi pääsin kiinteistövälittäjän kimppuun. Firman bisnes on etsiä yrityksille toimitiloja. Kävi ilmi, että välityspalvelut ovat ostajalle tai vuokratoimistoa etsivälle maksutonta. Vuokranantaja tai myyjä vastaa välittäjän palkkiosta.

Lienee helppo arvata, mitä kysyin välittäjiltä. He vakuuttivat, että kaikkihan sen tietävät. Mutta kun mietimme asiaa tarkemmin, tilanne ei ollutkaan aivan selvä.

Itse asiassa usein uutta toimistoa etsivä asiakas on hyvin epävarma, mikä välitysbisneksen perusidea oikein on. Aikooko esittelijä iskeä jossain vaiheessa laskun kouraan? Sitä on vain ikävä tiedustella. Välittäjä ei yleensä ota asiaa puheeksi.

Mitä sitä itsestäänselvyyksiä jauhamaan. Kaikkihan tietävät, miten kiinteistöala toimii. Kaikki paitsi enemmistö.

Kauppalehti kirjoitti 6.10.2005, miten surkeasti mainostajat tuntevat esimerkiksi käyttämiensä lehtien alennuskäytännöt. Mainostajien Liiton teettämän tutkimuksen tulokset olivat murskaavat: vain puolet tunsi kassa-alennukset.

Linjaliikennekorvauksista tiesi vain yksi viidestä. Mediatoimistojen metkut saattoivat olla tuntemattomia yhdeksälle mainostajalle kymmenestä.

Ehdotin perintätoimiston väelle, että he alkaisivat markkinoida palvelujaan yksinkertaisella lupauksella: ”Meiltä saat perintäpalvelun maksutta!”.

Mutta niinhän sen saa joka paikasta, he ihmettelivät.

Juu, tämä on ihan selvää. Mutta jos suurin osa yritysten ihmisistä ei ilmaisuudesta tiedä, ehkä uutinen kannattaisi kertoa heille.

Muut perintätoimistot alkaisivat tietenkin selittää, että hekin perivät ilmaiseksi. Mutta eivätkö ne silloin käytännössä markkinoisi ensimmäisenä selkoviestinsä julkaissutta kilpailijaansa?

Vanhat asiakkaasi saattavat olla firmasi bisneslogiikasta perillä. Mutta voiko olla, että pidät  liiketoimintamalliasi kaikille muillekin itsestään selvänä? Oletko ihan varma, että mahdolliset uudet asiakkasehdokkaat ymmärtävät edes firmasi perusideaa?

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

3 kommenttia

  1. Itsenikin tuo perinnän ilmaisuus yllätti, kun siihen törmäsin. Lisäksi perintä oli tehty vielä asteen verran vaivattomammaksi sillä, että perintätoimisto jakoi kirjekuoria, joihin perittävän laskun pystyi sujauttamaan. Sitten vain kuori postiin ja odottamaan rahoja.

    1. AirZero,

      Kiitos kommentistasi! Mainio tuo esimerkkisi, juuri noin yksinkertaisin keinoin ostamisesta saisi monta kertaa vielä piirun verran tavallista helpompaa.

  2. Hyvä esimerkki itsestäänselvyyksien kertomisesta lienee myös Herra Snellmannin lause Ei sisällä natriumglutamaattia. Tietääkseni mikään vastaava tuote ei saa enää sisältää kyseistä ainetta, mutta Snellman on ainoa, joka siitä selkeästi kertoo. 🙂 Samalla sanahirviö natriumglutamaatin osaa tavata jo ala-asteikäinenkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.