Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vuokrattavat silmälasit

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kilpailijoista poikkeava hinnoitteluperiaate saattaa uudistaa tutunkin tuotteen yllättävän mielenkiintoiseksi. Lisäksi hintasi on aina vahva viesti sinänsä.

Suomen Silmäoptikkojen liitto teetti selvityksen. Sen mukaan lähes puolet optikkoliikkeiden asiakkaista olisi kenties kiinnostunut vuokraamaan silmälasejaan.

Teollisuusyrityksille myyvät ovat jo vuosia nähneet, miten rajusti vuokrahinnoittelun suosio on kasvanut. Monet vuosikymmeniä ilman muuta omaksi ostetut laitteet onkin nyt tarjottava kuukausihintaan. Ilman liisaria ei tule kauppoja.

Oululainen markkinointitoimisto Vihainen markkinointipäällikkö Oy tarjoaa palvelujaan perinteisen tunti- tai urakkahinnoittelun sijaan kuukausihintaan. Se on osoittautunut asiakkaiden mielestä perinteistä reilummaksi ja helpommaksi malliksi.

Hinnoittelu on yksi tärkeimpiä tuotekehittäjän, markkinoijan tai tuotteistajan töistä. Se on myös yksi vaikeimmista. Jos tuotteistusprojekti uhkaa hyytyä johonkin, useimmin on kyse juuri hinnoitteluvaiheesta.

Miksi hinta on niin tärkeä?

Ensinnäkin hintalapussa on numeroiden lisäksi viesti. Halpa kun ei voi olla hyvää. Kalliimpi asiantuntija on ostajien mielestä ilman muuta kahdesta ehdokkaasta parempi.

Sama pätee autoihin, elintarvikkeisiin ja lähes mihin tahansa. Ihmiset ajattelevat vaistomaisesti, että hinnan täytyy perustua tuotteen laatuun, hyötyyn, määrään – siis johonkin.

Toiseksi hinta tietenkin ratkaisee katteen. Se taas sanelee yrityksesi tuloksen. Aivan liian usein hinnan määrää myyjän itsetunto, kilpailijoita koskevat vainoharhat tai pelkästään tuotantokustannus. Valitettavan harvoin se perustuu ostajan saavuttamaan hyötyyn.

Kolmanneksi hinta voi poistaa ostajalta riskin tunteen. Kiinteä, yksiselitteinen hintalappu tekisi ostajan elämän paljon helpommaksi. Vihaisen markkinointipäällikön hinnoittelu on siitä mainio esimerkki. Myös kiinteään kuukausihintaan asiakkaidensa jääkaappeja täyttävä ruokakauppias saattaisi olla sellainen.

Neljänneksi hinnoittelu voi toimia erittäin tehokkaana markkinointina ja sisäänheittäjänä.

Kun uusi itsepalveluhuoltamo pudotti hintojaan hetkeksi reilusti alle kilpailijoidensa, Espooseen ajoi ahneita saitureita Riihimäeltä saakka tankkaamaan. Se ei tuntunut haittaavan, ettei säästö kattanut edes ajomatkasta koituneita kustannuksia.

Radiohead laittoi uusimman levynsä myyntiin niin, että fanit saivat päättää itse, mitä he musiikista maksaisivat. Tuote kelpasi 62 prosentille vain ilmaiseksi. Mutta 38 prosenttia maksoi vapaaehtoisesti. Keskihinta nousi kuuteen taalaan. Sivusto veti paikalle 1,2 miljoonaa kävijää neljässä viikossa.

Millainen olisi alasi vakiintuneita käytäntöjä rikkova ja siten kilpailijoistasi selvästi erottuva hinnoittelumalli?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.