Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi Edison viihtyi patenttikonttorissa?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Suomalainen markkinoija saattaa hylätä hyvän idean siksi, että sitä on jo kokeiltu Australiassa. Siinä ei ole mitään järkeä, sillä ideat ovat vapaata riistaa. Niitä ei voi patentoida.

Eräs sissikampanja toimi kuin häkä joitain vuosia sitten Ruotsissa. Johtaja tuikkasi tuleen kilpailevan, suuren yhtiön laskun. Hän hoiti hommansa kadulla kyseisen kilpailijansa pääkonttorin edessä.

Lehtimiehet olivat tikkana paikalla. Pyromaanipomon valokuvia ilmestyi likimain jokaisen kynnelle kykenevän lehden sivuilla.

Viesti meni lukijoille kerralla perille: nyt markkinoille oli tullut ketterä Daavid-vaihtoehto kömpelön Goljatin kiusaksi.

Ehdotin hiljattain erään kotimaisen haastajayrityksen ykkösmiehelle vastaavaa lähestymistä. Menin kuitenkin tyhmyyksissäni lipsauttamaan, että konsepti oli todettu naapurissa toimivaksi.

Se oli paha virhe. Johtaja totesi, ettei samaa voi tehdä Suomessa, koska idea on jo käytetty Ruotsissa!

Se siitä sitten: ei menty lehtien sivuille.

Suomalaisten kirkasotsaisuus jaksaa hämmästyttää. Jos idea ei ole ikioma, sitä olisi muka jotenkin noloa käyttää.

Mielestäni olisi vain järkevää kierrättää toimivaksi havaittuja keinoja.
Toki kulttuurien ja toimialojen väliset erot on otettava huomioon.
Mutta hyvät perusideat todennäköisesti toimivat kerta toisensa jälkeen. Ja voihan niitä aina hiukan
muunnella, yhdistellä ja soveltaa tilanteen mukaan.

Jos pelkästään ainutlaatuiset älynväläykset kelpaavat, kaikki uusi tieto ja viisaus alkaa muuttua markkinoijalle taakaksi. Mitä enemmän hän näkee onnistuneita kampanjoita maailmalta, sen vähemmän jää mahdollisia reittejä. Lopulta jääräpää on jumissa vuoren huipulla, koska hän ei suostu laskettelemaan kuin neitseellisessä umpihangessa.

Todellisuudessa vain erittäin harva meistä keksii koko elämänsä aikana jotain todella omalaatuista. Oli älynvälähdys mikä tahansa, sama on todennäköisesti keksitty jo moneen kertaan muualla.

Miksi siis ottaa pulttia koko asiasta?

Keksintö on yleensä nollan arvoinen, jos sitä ei kukaan vie käytäntöön. Kuitenkin suurin osa oivalluksista jää ikiajoiksi vain paperille.

Ideoita ei voi patentoida. Miksi et ottaisi lähtökohdaksi jotain toimivaksi todettua? Keskity sen sijaan loistavaan toteutukseen. Sitä kutsutaan tuotteistamiseksi.

Tarina kertoo, että keksijänero Thomas Alva Edison istui usein patenttikonttorissa. Hän tutki siellä muiden patenttihakemuksia. Hän osasikin soveltaa ja testata ideoita hyvin taitavasti – olivat ne alun perin hänen omiaan tai eivät. Mikset tekisi samoin? [e]

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action