Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi Edison viihtyi patenttikonttorissa?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Suomalainen markkinoija saattaa hylätä hyvän idean siksi, että sitä on jo kokeiltu Australiassa. Siinä ei ole mitään järkeä, sillä ideat ovat vapaata riistaa. Niitä ei voi patentoida.

Eräs sissikampanja toimi kuin häkä joitain vuosia sitten Ruotsissa. Johtaja tuikkasi tuleen kilpailevan, suuren yhtiön laskun. Hän hoiti hommansa kadulla kyseisen kilpailijansa pääkonttorin edessä.

Lehtimiehet olivat tikkana paikalla. Pyromaanipomon valokuvia ilmestyi likimain jokaisen kynnelle kykenevän lehden sivuilla.

Viesti meni lukijoille kerralla perille: nyt markkinoille oli tullut ketterä Daavid-vaihtoehto kömpelön Goljatin kiusaksi.

Ehdotin hiljattain erään kotimaisen haastajayrityksen ykkösmiehelle vastaavaa lähestymistä. Menin kuitenkin tyhmyyksissäni lipsauttamaan, että konsepti oli todettu naapurissa toimivaksi.

Se oli paha virhe. Johtaja totesi, ettei samaa voi tehdä Suomessa, koska idea on jo käytetty Ruotsissa!

Se siitä sitten: ei menty lehtien sivuille.

Suomalaisten kirkasotsaisuus jaksaa hämmästyttää. Jos idea ei ole ikioma, sitä olisi muka jotenkin noloa käyttää.

Mielestäni olisi vain järkevää kierrättää toimivaksi havaittuja keinoja.
Toki kulttuurien ja toimialojen väliset erot on otettava huomioon.
Mutta hyvät perusideat todennäköisesti toimivat kerta toisensa jälkeen. Ja voihan niitä aina hiukan
muunnella, yhdistellä ja soveltaa tilanteen mukaan.

Jos pelkästään ainutlaatuiset älynväläykset kelpaavat, kaikki uusi tieto ja viisaus alkaa muuttua markkinoijalle taakaksi. Mitä enemmän hän näkee onnistuneita kampanjoita maailmalta, sen vähemmän jää mahdollisia reittejä. Lopulta jääräpää on jumissa vuoren huipulla, koska hän ei suostu laskettelemaan kuin neitseellisessä umpihangessa.

Todellisuudessa vain erittäin harva meistä keksii koko elämänsä aikana jotain todella omalaatuista. Oli älynvälähdys mikä tahansa, sama on todennäköisesti keksitty jo moneen kertaan muualla.

Miksi siis ottaa pulttia koko asiasta?

Keksintö on yleensä nollan arvoinen, jos sitä ei kukaan vie käytäntöön. Kuitenkin suurin osa oivalluksista jää ikiajoiksi vain paperille.

Ideoita ei voi patentoida. Miksi et ottaisi lähtökohdaksi jotain toimivaksi todettua? Keskity sen sijaan loistavaan toteutukseen. Sitä kutsutaan tuotteistamiseksi.

Tarina kertoo, että keksijänero Thomas Alva Edison istui usein patenttikonttorissa. Hän tutki siellä muiden patenttihakemuksia. Hän osasikin soveltaa ja testata ideoita hyvin taitavasti – olivat ne alun perin hänen omiaan tai eivät. Mikset tekisi samoin? [e]

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action