Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tervetuloa jälleen

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Tietotekniikka on usein aivan turhaa. Esimerkiksi asiakaspalvelun tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa maalaisjärjen avulla, ilman ensimmäistäkään ohjelmistoa tai laitetta.

Aika usein asiakkaani tuskailevat, miten vaikeaa on vääntää uuden palvelun toteutus valmiiksi. Ideointivaiheen jälkeen on luvassa loputon taistelu oman it-osaston kanssa. Ripeästi alkanut hanke jysähtää kuin tiiliseinään.

Jokainen tietää kokemuksesta, että mikäli tietotekniikkaväki saa päättää palvelun toteutuksesta, ratkaisu on taatusti mahdollisimman hieno ja tekninen.

Mutta lähteekö palvelukehittäjän ajatus ihan väärään suuntaan jo alusta alkaen?

NImittäin yhä useampi meistä ajattelee automaattisesti, että tietotekniikka olisi tungettava ihan joka paikkaan. Niin kaikki muutkin tekevät. Vaihtoehdot eivät enää edes käy mielessä.

Roger Dow on Marriot-hotelliketjun markkinointijohtaja. Hän pyysi joitain vuosia sitten it-osastoltaan ehdotusta, miten rakentaa Marriotille edes murto-osa kilpailevan Ritz-Carltonin kyvystä tunnistaa asiakkaitaan.

Hän toivoi, että vastaanottovirkailija osaisi vaikka vain toivottaa "tervetuloa jälleen" sen perusteella, että tietokone näyttäisi vieraan asuneen kyseisessä hotellissa aiemminkin.

It-osasto teki muutaman viikon töitä. Heidän ehdotuksensa valmistui: 1,3 miljoonaa dollaria ja 18 kuukautta, niin asia olisi kunnossa.

Dow raivostui.

Hiukan myöhemmin hän majoittui erääseen oman ketjunsa pienehköön hotelliin keskilännessä. Kun hän lähestyi vastaanottotiskiä, virkailija hymyili lämpimästi ja toivotti hänet tervetulleeksi jälleen.

Dow oli äimänä: "Mitä sanoitte!? Olen yrittänyt kuukausia saada it-väkeämme tekemään tuota asiaa. Tiedättekö kuka olen? Olen tämän yrityksen markkinointijohtaja. En kertonut, että olen ollut täällä ennenkin! Se ei voi näkyä tietokoneelta!"

Vastaanottovirkailija luuli tehneensä jotain väärin ja selitti hädissään: "Kun kantajamme nostaa matkalaukut autosta, hän kysyy vierailijalta, onko tämä ensi kertaa meillä. Teidänkin on täytynyt vastata kieltävästi, mutta unohditte sen sitten. Kun hän tuo laukut tähän pöydän viereen, hän iskee silmää merkiksi. Siitä tiedän sanoa, että tervetuloa jälleen…"

Kaikki kilpailijat ovat saattaneet päätyä hienoon tekniseen ratkaisuun. Mutta olisiko tavoitteesi ratkaistavissa (ainakin aluksi) jollain maanläheisemmällä tavalla?

Lähde: Don Peppers esitelmässään The European Conference on Customer Management -seminaarissa Lontoossa 24.4.2001

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Haluan Talouselämä-lehteni taksilla

Nyt on katumme postilaatikot ryhmitelty neljän boksin ryppäiksi, jotta jakajan olisi helpompi jättää hommansa hoitamatta. Talouselämä- ja Tekniikka & Talous -lehdet tulivat taas kerran perille

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Tarjoilen vapaaehtoista pakkoa

Kaltaiseni kokenut kosmopoliitti ja kielinero pääsee tietysti tutustumaan kansainvälisiin bisneskäytäntöihin alvariinsa. Piipahdin vaimoni kanssa hiljattain Itävallassa. Wienissä törmäsimme ilmiöön, jollaiseen ei sorru edes Manhattanilla suhaava

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Miten sossun jono saataisiin kuriin?

Espoossa sossun jono on venähtänyt sietämättömän pitkäksi. Paikallislehti Länsiväylä julkaisi hiljattain mielenkiintoisen otsikon: ”Neuvontaan voi jonottaa lähes sata ihmistä” Eikö ongelma kuulosta aika yksinkertaiselta? Mutta

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.