Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vaikeat vokaalit

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Suuri osa yrittäjän tai johtajan ongelmista johtuu siitä, ettei hän uskalla päästää suustaan e- ja i-vokaaleja peräkkäin.

Jos olet yrittäjä, tiedät hyvin, että jotkut kotimaisista vokaaleista ovat vaikeampia lausuttavia kuin jotkin muut. Pahimpia ovat e- ja i-kirjaimet. Erityisen vaikeita ne ovat peräkkäin sanottuna, jolloin niistä muodostuu ei-sana.

Tässä kymmenen esimerkkiä virkkeistä, joissa ei-sana olisi paikallaan huomattavasti nykyistä useammin:

1. Ei, en voi antaa alennusta. Ymmärrätkö, että se syöksee katteeni kuralle? Tuskinpa kannattamaton liiketoiminta on kenenkään etu. Vai haluatko ostaa huonosti menestyvästä yrityksestä? Entä maksatko työntekijöideni työttömyyskorvaukset, kun firmani on mennyt turvalleen?

2. Ei, en suostu räätälöimään tuotettamme. Toimitamme vain vakioituja tuotteita, emme mitään muuta. Silloin ne ovat testattuja ja toimiviksi todettuja. Jos haluat koekaniiniksi, voin suositella useitakin kilpailijoitamme. Ne ovat erikoistuneet säheltämään asiakkaidensa kustannuksella.

3. Ei, en suostu myymään tätä tuotetta. Vaikka et tunnu uskovan, se ei käy teille. Tiedän sen kokemuksesta. Vaikka olisi ihan kiva ottaa rahasi nyt kerran, pettyisit kuitenkin. Sitten et enää koskaan tulisi takaisin. Ehdotankin, että käyt hakemassa paremmin tarpeisiinne sopivan ratkaisun tuosta kadun toiselta puolelta.

4. Ei, sitä ei voi toimittaa aikaisemmin. Kalenterimme on jo täynnä. Muut ovat olleet ripeitä ja ovat tilanneet projektinsa ennen sinua. Vai haluaisitko itse joutua jonossa yhtäkkiä noin vain toisen, muka kiireisemmän asiakkaan syrjäyttämäksi?

5. Ei, et ole meidän asiakkaamme. Olemme erikoistuneet porilaisten ylipainoisten nokikolareiden palvelemiseen. Sinä olet tamperelainen, joten et kuulu kohderyhmäämme. Etkä ole edes kovin tanakka, ylipainoisesta puhumattakaan.

6. Ei, en ehdi nyt jutella niitä näitä. Minulla on nyt tärkeämpää tekemistä. Jos käytän kaikki päivät joutavaan juoruiluun, en ehdi hoitaa tärkeimpiä asiakkaitani, markkinointia ja tuotekehitystehtäviäni ikinä.

7. Ei, et saa neljättä mahdollisuutta. Olet nyt tyrinyt tuon saman homman jo kolme kertaa kahdessa viikossa. Toki virheitä saa jokainen tehdä. Mutta niistä on vähitellen otettava opiksi. On päivänselvää, että asenteesi mättää pahan kerran. Ole ystävällinen, puhdista pöytäsi ja poistu rakennuksesta kassan kautta.

8. Ei, kyllä tämä työpaikkahaastattelu loppuu tähän. Tiedän jo nyt, etten tule koskaan palkkaamaan sinua meille. Siksi on aivan turhaa teeskennellä. Kun näin on, mielestäni on reilua todeta se heti. Pääset nopeammin hakemaan töitä jostain muualta.

9. Ei, emme myy enää Kutvoselle mitään. Hän on huono asiakas. Äijä tinkii aina loputtomasti. Maksut ovat jatkuvasti myöhässä. Hän tuottaa mitätöntä katetta, mutta kuormittaa tukipalveluamme kaikista eniten. Kaikki asiakkaat eivät ole tasa-arvoisia.

10. Ei, en ole kiinnostunut tuosta uudesta liikeideasta. Maailman on täynnä loistavia bisneksiä, joihin meidän ei pidä sekaantua – vaikka kaikenlaista osaisimmekin. Matka asiakkaidemme tunnustamaksi asiantuntijaksi tällä nykyisellä alallamme kestää 10 000 tuntia. Se tarkoittaa yli viittä työvuotta. Olemme vasta puolimatkassa menestykseen.

Oletko sinäkin yrittäjä, joka ei uskalla sanoa ei? Firmasi kate todennäköisesti tuplaantuisi muutamassa kuukaudessa, jos opettelisit kymmenen tärkeintä ei-virkettä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Suomalaiset eivät uskalla polttaa veneitään

The Washington Post (17.8.2016) kirjoitti tutkimuksesta, jonka mukaan varasuunnitelmista saattaa olla haittaa. Koehenkilöt suoriutuivat tehtävistään muita huonommin, jos heillä oli käytettävissään jokin heittoistuin epäonnistumisen varalta. Tiedehenkilöt

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action