Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kakunpalasääntö

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Käynnistä hittitehdas -koulutus 3.3.2020 Vantaalla
Useimmat suomalaiset asiantuntijat eivät onnistu tuotteistamaan edes tärkeintä palvelutuotettaan. Entä jos palveluja onkin seitsemän tai kolme tusinaa? Pitäisikö vain nostaa kädet ja todeta, että improvisoidaan niin kuin aina ennenkin?
KOULUTUS

Palvelusi piilokustannuksia ei kannata välttämättä tuoda esiin. Muuten voi käydä niin, että kaupankäynti loppuu siihen.

Tee, hunaja ja mehevä suklaakakku maksavat kahvilassa yhteensä 10 euroa. Ikkunapaikka on viihtyisä. Mukava tarjoilija tuo appeet pöytään. Vesilasin saa sentään ilmaiseksi.

Oletetaan sitten, että tiskille ilmestyisi hinnasto, jossa lukisi seuraavaa: Tee & kakku 2 euroa + tarjoilu 8 euroa.

Sillä siunaaman sekunnilla asiakastyytyväisyys romahtaisi pakkaselle. Jo alkaisi jokaisen limoviikunan takaa putkahdella jos jonkinnäköistä mäkättävää itsepalveluaatteen edelläkävijää.

Miten ihmeessä tuo matka tiskiltä tähän pöytään voi muka maksaa 8 euroa? Siitähän tulee tuolle tarjoilijansutturalle ihan mieletön tuntipalkka.

Siispä kakunpalasääntö sanoo: Hinta on helpompi niellä, kun se on kapseloitu kauniisti.

Asiakas on siitä mielenkiintoinen otus, ettei se kestä totuutta. Tosiasia lienee, että kahvilan hinnastohintojen syötävä osuus on mitätön.

Todelliset kustannukset tulevat kaikesta muusta, kuten tilavuokrasta, tarjoilijoiden, keittiöhenkilökunnan ja siivoojien palkoista, kirjanpidosta, vartioinnista, vakuutuksista, vedestä, sähköstä ja markkinoinnista.

Lisäksi paikan olisi tuotettava voittoa, että pääoman sijoittaja saisi rahoilleen parempaa korkoa kuin valtion obligaatioista.

Siitä huolimatta maamme kuluttajasivujen toimittaja saattaa kitistä ja ihmetellä lehtensä sivuilla, miten kivennäisvesi voi olla ravintolassa kalliimpaa kuin kaupan hyllyssä.

Onkin melkoinen paradoksi, etteivät suomalaiset itse kestä sitä, että heidän elintasonsa syitä tai seurauksia esitetään konkreettisesti. Toisinaan palvelusta on äärimmäisen tuskallista maksaa mitään.

Osin siihen on hyvä syy, sillä palvelu on oikeasti tässä maassa kallista. Mutta se ei ole koko totuus, sillä kyse ei ole rahan puutteesta. Eihän kukaan kieltäytynyt ostamasta kakkua 10 eurolla.

Shokki tulee vasta, kun myyjä erehtyy heittämään totuuden kulurakenteestaan asiakkaansa silmille. Kannattaa siis miettiä kahdesti, miten hintansa paketoi. Jos paljastat piilokulusi väärällä hetkellä, asiakas jättää kaupat siihen.

Ei ole yhdentekevää, miten myyjä esittää tuotteensa hinnan. Esimerkiksi kolme paria tennissukkia kympillä menee paremmin kaupaksi kuin yksittäiset parit kahdella eurolla.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action