Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Jos ostajan on vaikea erottaa tuotteita tai palveluja toisistaan, hän valitsee myyjistä osaavimman. Kannattaisiko siis panostaa asiantuntemuksesi markkinointiin? Päätä ryhtyä alasi guruksi!

Asiakkaan epävarmuus estää häntä ostamasta. Ostaja pelkää, että hän tekee tyhmän virheen. Sitten saattaisi kyrsiä ja kaduttaa. Ehkä olisi siis ensin viisainta kysyä neuvoa viisaammalta. Eli asiantuntijalta.

Mutta mistä asiantuntijan löytäisi?

Suomalainen asiantuntija usein vähättelee ja aliarvioi osaamistaan. Hän ei suostu kertomaan ostajalle selkeästi, että hänellä olisi erikoisosaamista tarjottavana. Se johtuu siitä, ettei asiantuntija tiedä, mikä on asiantuntijan määritelmä.

Asiantuntija on henkilö, joka tietää asiasta enemmän kuin asiakas.

Ei sen enempää eikä vähempää. Asiantuntijalla ei tarvitse olla kolmea loppututkintoa ja 20 vuoden kokemusta. Riittää, että hän osaa asiansa paremmin kuin sumussa haparoiva asiakasehdokas.

Monet laite-, ratkaisu- ja ohjelmistobisnekset ovat jo kyllästyneet. Markkinoilla on lukuisia kilpailevia vaihtoehtoja, jotka näyttävät asiakkaasta aivan samanlaisilta. Myyjät kilpailevat verissä päin ja katteet luisuvat alamäkeen.

Silti yllättävän harva investointihyödykkeiden myyjä päättää ottaa selkeäksi erottautumisen keinokseen asiantuntemuksen. Kuitenkin luulisi olevan selvää, että asiakas investoi mieluiten tuotteeseen, jonka myyjä tuntuu olevan alansa guru.

Sehän ei riitä, että myyjän asiantuntemukseen uskoo vain myyjä itse (ja hänen äitinsä). Jankuttaminenkaan ei sinänsä vakuuta ketään. Sen sijaan asiantuntijan on huolehdittava, että hän näyttää asiantuntijalta.

No miten asiakas tunnistaa gurun, kun hän näkee sellaisen?

Hän tietää törmänneensä oikeaan henkilöön, kun hän huomaa jonkun kirjoittavan alastaan kansantajuisia artikkeleita, blogeja ja kirjoja. Asiantuntija myös esiintyy seminaareissa ja antaa tiedotusvälineille mielenkiintoisia näkökulmia sisältäviä lausuntoja. Lyhyesti sanottuna hän näyttää olevan alansa mielipidevaikuttaja.

Moni hyvinvointiyhteiskuntamme paapoma kuvittelee, ettei hän voi olla asiantuntija, jos joku ei ole antanut siihen valtuutusta. Hän ajattelee, että oikealla asiantuntijalla täytyy olla todistus jostain oppilaitoksesta. Tai asiantuntijaksi voi kutsua itseään vain se, jolle viranomainen on antanut virallisen auktorisointinsa ja leiman paperiin.

Todellisuudessa guruksi täytyy itse ryhtyä. Sen voi tehdä kuka tahansa. Kun olet perehtynyt alaasi 10 000 tuntia, tiedät tuotteestasi varmasti enemmän kuin yksikään asiakkaasi. Viimeistään silloin ujoinkin suomalainen joutuu myöntämään, että hän todellakin on spesialisti.

On muuten mielenkiintoista, että monet paheksuvat tätä neuvoani. Ilmeisesti heidän mielestään oikea asiantuntija voi olla vain sellainen henkilö, joka on päätynyt asemaansa jotenkin sopivien olosuhteiden ansiosta sattumalta.

Päätä ryhtyä guruksi, sillä asiakkaat haluavat ostaa sellaiselta. Mitä kalliimpi tuotteesi on, sen enemmän asiakas kaipaa asiantuntijan tukea päätöksilleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.