Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tule rohkeasti kaapista

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Suomalaiset eivät arvosta myyjän työtä. Se on johtanut siihen, että myyjä-sanalle on ryhdytty keksimään kiertoilmaisuja.

Heitä on keskuudessamme paljon enemmän kuin arvaatkaan. Heitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Kollegasi tai naapurisi voi kuulua heihin. Edes sukulaisistasi et koskaan voi tietää varmasti. Ties vaikka sinäkin olisit yksi heistä, mutta et vain tunnusta tilannetta itsellesi.

Huuda se sana kerrankin rohkeasti ilmoille, niin että palkeet halkeavat. Tunnusta, että kenties sinäkin olet MYYJÄ!

Tiedän, se on vaikeaa.

Juttelin kerran it-yrityksessä työskentelevän miehen kanssa. Utelin, millaisia töitä hän tekee. Heppu kertoi, että hän huolehtii merkittävästä asiakassuhteesta kaikin mahdollisin tavoin.

Tokaisin moukkamaiseen tapaani, että hän on siis myyjä. Reaktio oli tyypillinen. ”Ai minäkö? Ei suinkaan, olen akkount manakeri!”, ojensi keskustelukumppanini loukkaantuneena.

Pyysin anteeksi ja kävin pesemässä suuren suuni saippualla.

Miksi jopa ammattilaisen on kovin vaikea tunnustaa olevansa myyjä? Ilmeisesti siihen ei muuta tarvita kuin hippunen huonoa itsetuntoa sekä muutama maineeltaan legendaarinen helppoheikki ja huikkanen.

Myyjäkunnan mainetta pilaavat lähinnä  kovakorvaiset tyrkyttäjät ja epäluotettavat luukuttajat. Huonoja myyjiä on niin paljon, koska myyjän työ on yksi vaikeimmista.

Hyvä myyjä on esimerkiksi äärimmäisen luotettava, mikä karsii jo 90 % ehdokkaista. Osaava myyjä on jämerä, mutta empaattinen. Hän osaa eläytyä asiakkaansa asemaan. Hän kykenee pitämään naamansa kiinni, kun asiakas puhuu. Ammattilainen tuntee tuotteidensa lisäksi kilpailijansa.

Kunnon myyjä uskaltaa sanoa, mikä hänen tuotteessaan mättää. Hänen ei ole koskaan pakko myydä, jos hänen ehdotuksensa ei ole asiakkaalle todella sopivin. Ei, vaikka asiakas kuinka itse haluaisi syöksyä seipääseen. Silloinkin myyjä suosittelee kylmän rauhallisesti parhaaksi tietämäänsä kilpailevaa ratkaisua.

Jokainen meistä joutuu myymään aikeitaan ja ajatuksiaan kaiket päivät. Jos et sitä osaa, jopa oma jälkikasvusi jää taatusti niukanpuoleiseksi. Puhumattakaan urakehityksestä tai muista maallisista asioista.

Siksi kannattaisi astua rohkeasti ulos kaapista ja tunnustaa olevansa myyjä. Se on ensimmäinen, mutta välttämätön askel. Vasta sen jälkeen voit ryhtyä täysin rinnoin opiskelemaan myyntitaitoja.

Toimialoja, tuotteita ja firmoja tulee ja menee. Mutta hyvistä myyjistä ei ole koskaan ylitarjontaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.