Suomalaiset eivät arvosta myyjän työtä. Se on johtanut siihen, että myyjä-sanalle on ryhdytty keksimään kiertoilmaisuja.
Heitä on keskuudessamme paljon enemmän kuin arvaatkaan. Heitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Kollegasi tai naapurisi voi kuulua heihin. Edes sukulaisistasi et koskaan voi tietää varmasti. Ties vaikka sinäkin olisit yksi heistä, mutta et vain tunnusta tilannetta itsellesi.
Huuda se sana kerrankin rohkeasti ilmoille, niin että palkeet halkeavat. Tunnusta, että kenties sinäkin olet MYYJÄ!
Tiedän, se on vaikeaa.
Juttelin kerran it-yrityksessä työskentelevän miehen kanssa. Utelin, millaisia töitä hän tekee. Heppu kertoi, että hän huolehtii merkittävästä asiakassuhteesta kaikin mahdollisin tavoin.
Tokaisin moukkamaiseen tapaani, että hän on siis myyjä. Reaktio oli tyypillinen. ”Ai minäkö? Ei suinkaan, olen akkount manakeri!”, ojensi keskustelukumppanini loukkaantuneena.
Pyysin anteeksi ja kävin pesemässä suuren suuni saippualla.
Miksi jopa ammattilaisen on kovin vaikea tunnustaa olevansa myyjä? Ilmeisesti siihen ei muuta tarvita kuin hippunen huonoa itsetuntoa sekä muutama maineeltaan legendaarinen helppoheikki ja huikkanen.
Myyjäkunnan mainetta pilaavat lähinnä kovakorvaiset tyrkyttäjät ja epäluotettavat luukuttajat. Huonoja myyjiä on niin paljon, koska myyjän työ on yksi vaikeimmista.
Hyvä myyjä on esimerkiksi äärimmäisen luotettava, mikä karsii jo 90 % ehdokkaista. Osaava myyjä on jämerä, mutta empaattinen. Hän osaa eläytyä asiakkaansa asemaan. Hän kykenee pitämään naamansa kiinni, kun asiakas puhuu. Ammattilainen tuntee tuotteidensa lisäksi kilpailijansa.
Kunnon myyjä uskaltaa sanoa, mikä hänen tuotteessaan mättää. Hänen ei ole koskaan pakko myydä, jos hänen ehdotuksensa ei ole asiakkaalle todella sopivin. Ei, vaikka asiakas kuinka itse haluaisi syöksyä seipääseen. Silloinkin myyjä suosittelee kylmän rauhallisesti parhaaksi tietämäänsä kilpailevaa ratkaisua.
Jokainen meistä joutuu myymään aikeitaan ja ajatuksiaan kaiket päivät. Jos et sitä osaa, jopa oma jälkikasvusi jää taatusti niukanpuoleiseksi. Puhumattakaan urakehityksestä tai muista maallisista asioista.
Siksi kannattaisi astua rohkeasti ulos kaapista ja tunnustaa olevansa myyjä. Se on ensimmäinen, mutta välttämätön askel. Vasta sen jälkeen voit ryhtyä täysin rinnoin opiskelemaan myyntitaitoja.
Toimialoja, tuotteita ja firmoja tulee ja menee. Mutta hyvistä myyjistä ei ole koskaan ylitarjontaa.