Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tule rohkeasti kaapista

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Suomalaiset eivät arvosta myyjän työtä. Se on johtanut siihen, että myyjä-sanalle on ryhdytty keksimään kiertoilmaisuja.

Heitä on keskuudessamme paljon enemmän kuin arvaatkaan. Heitä on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Kollegasi tai naapurisi voi kuulua heihin. Edes sukulaisistasi et koskaan voi tietää varmasti. Ties vaikka sinäkin olisit yksi heistä, mutta et vain tunnusta tilannetta itsellesi.

Huuda se sana kerrankin rohkeasti ilmoille, niin että palkeet halkeavat. Tunnusta, että kenties sinäkin olet MYYJÄ!

Tiedän, se on vaikeaa.

Juttelin kerran it-yrityksessä työskentelevän miehen kanssa. Utelin, millaisia töitä hän tekee. Heppu kertoi, että hän huolehtii merkittävästä asiakassuhteesta kaikin mahdollisin tavoin.

Tokaisin moukkamaiseen tapaani, että hän on siis myyjä. Reaktio oli tyypillinen. ”Ai minäkö? Ei suinkaan, olen akkount manakeri!”, ojensi keskustelukumppanini loukkaantuneena.

Pyysin anteeksi ja kävin pesemässä suuren suuni saippualla.

Miksi jopa ammattilaisen on kovin vaikea tunnustaa olevansa myyjä? Ilmeisesti siihen ei muuta tarvita kuin hippunen huonoa itsetuntoa sekä muutama maineeltaan legendaarinen helppoheikki ja huikkanen.

Myyjäkunnan mainetta pilaavat lähinnä  kovakorvaiset tyrkyttäjät ja epäluotettavat luukuttajat. Huonoja myyjiä on niin paljon, koska myyjän työ on yksi vaikeimmista.

Hyvä myyjä on esimerkiksi äärimmäisen luotettava, mikä karsii jo 90 % ehdokkaista. Osaava myyjä on jämerä, mutta empaattinen. Hän osaa eläytyä asiakkaansa asemaan. Hän kykenee pitämään naamansa kiinni, kun asiakas puhuu. Ammattilainen tuntee tuotteidensa lisäksi kilpailijansa.

Kunnon myyjä uskaltaa sanoa, mikä hänen tuotteessaan mättää. Hänen ei ole koskaan pakko myydä, jos hänen ehdotuksensa ei ole asiakkaalle todella sopivin. Ei, vaikka asiakas kuinka itse haluaisi syöksyä seipääseen. Silloinkin myyjä suosittelee kylmän rauhallisesti parhaaksi tietämäänsä kilpailevaa ratkaisua.

Jokainen meistä joutuu myymään aikeitaan ja ajatuksiaan kaiket päivät. Jos et sitä osaa, jopa oma jälkikasvusi jää taatusti niukanpuoleiseksi. Puhumattakaan urakehityksestä tai muista maallisista asioista.

Siksi kannattaisi astua rohkeasti ulos kaapista ja tunnustaa olevansa myyjä. Se on ensimmäinen, mutta välttämätön askel. Vasta sen jälkeen voit ryhtyä täysin rinnoin opiskelemaan myyntitaitoja.

Toimialoja, tuotteita ja firmoja tulee ja menee. Mutta hyvistä myyjistä ei ole koskaan ylitarjontaa.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Koulutuspalautetta:
Jari Parantainen

Koulutuspalautetta: ”Tutut liikaa äänessä”

Tiistaina Vantaalle kokoontui kanssani seitsemäntoista innokasta ammattilaista pähkimään napakan myyntiesityksen anatomiaa. Tilaisuuden järjesti jo tuttuun tapaan Ratekoulutus. Mitä tarkoitan napakalla? Kurssin nimi toivottavasti kertoo olennaisen:

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.