Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Aspirinin hinta 14-kertaiseksi

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kävin Asipirin-koeostoksilla apteekissa. Farmaseutin kommentit olivat mielenkiintoisia.

Kirjoitin jonkin aikaa sitten siitä, miten Bayer on tuotteistanut vanhan hyvän Aspirininsa uudelleen (Sivuvaikutuksesta myyntikärjeksi 19.2.2008).

Vanha särkylääke on saanut uuden elämän. Niin on saanut moni asiakaskin, sillä asetosalisyylihappo ohentaa verta ja ehkäisee veritulppia.

Juttelin viikolla tuosta Bayerin ideasta erään asiakkaani kanssa. Hän naureskeli isänsä todennäköisesti eläneen 10 ylimääräistä vuotta pelkästään Aspirinin ansiosta.

En aio ryhtyä popsimaan päivittäisiä särkylääkkeitä – ainakaan ihan vielä. Mutta kun satuin eilen apteekin kohdalle, päätin tehdä hintojen tarkkailuiskun. Marssin tiskille. Pyysin perinteistä Aspiriinia ja paketin uutta Aspirin Cardiota.

Kysyin farmaseutilta, meneekö Cardio kaupaksi. Hän sanoi, että ihmiset käyvät hakemassa sitä todella paljon. Totesimme yhdessä, että markkinointiviesti on siis purrut ilmeisen hyvin.

Sain 500 milligramman paketin tavallista Aspirinia, joka maksoi 3,57 euroa. Aspirin Cardiota otin 100 milligramman boksin, jonka hinta oli 9,77 euroa.

Pieni laskutoimitus kertoo, että uudelleen tuotteistettu Aspirin maksaa 48,85 euroa per sata milligrammaa.

Saman vanhan perustavaran hinta on siis noussut vaatimattomasti 14-kertaiseksi!

Tästä kannattaa jokaisen tuotteistajan ottaa oppia.

Tuotteista sinäkin vanhasta bulkista virkeä uusi tuote. Parhaimmillaan nostat katteesi moninkertaiseksi, mutta silti kysyntä vain kasvaa.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelko on ostamisen suurimpia esteitä
Riikka Nurmi

Ostaminen pelottaa? 5 keinoa ostamisen riskin poistamiseen

Ostamiseen liittyy aina riski – ja siksi myös pelko. Tuotteistuksen tehtävänä on purkaa nämä pelot. Tässä viisi konkreettista keinoa, joilla teet ostopäätöksestä helpomman ja turvallisemman.

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Miten erottautua kilpailijoista
Tommi Elomaa

Miten erottautua kilpailijoista?

Palvelun on pakko erottua kilpailijoista. Tavallinen tapa on erilaistua ominaisuuksilla tai hyödyillä, mutta vähän parempi harvoin riittää. Pohdi, voisitko ryhtyä vastakohdaksi?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.