Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kielletty hedelmä – tai kaiutin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Joskus 1980-luvulla pari neropattia USA:ssa keksi, miten tartuttaa kielletyn hedelmän maku stereokaiuttimiin. Sama periaate on myynyt moottoripyöriä jo vuosikymmeniä.

Yritteliäät kaverit ostivat tunnetun merkkivalmistajan kaiuttimia. Ne irtosivat valmistajalta reippaasti alennettuun hintaan, koska kyse oli edellisvuoden mallista.

Miekkoset vuokrasivat kuorma-auton ja pakkasivat ämyrit siihen. Auton he pysäköivät Harvardin yliopiston asuntolan taakse.

Sitten he alkoivat vaivihkaa kysellä ohi kulkevilta opiskelijoilta, haluaisivatko nämä ostaa laadukkaita merkkikaiuttimia tosi halvalla.

Heput eivät koskaan väittäneet, että tavara olisi ollut varastettua. Mutta tietysti kaikki heti luulivat niin – mitä muutakaan?

Voisi kuvitella, etteivät Harvardin opiskelijat lankeaisi moiseen. Mutta mitä vielä.

Yrittäjät myivät hetkessä kuormansa tyhjäksi.

Huvittavinta asiassa oli se, että aivan samat kaiuttimet olisi saanut halvemmalla lähellä olevasta, paljon markkinointiinsa rahaa tuhlanneesta hifi-liikkeestä.

Tuntuuko, että kauppatapa oli hiukan kyseenalainen?

Periaatteessa sama idea myy Harrikoita vuodesta toiseen.

Heti toisen maailmansodan jälkeen syntyneet moottoripyöräjengit tartuttivat merkkiin kapinallisen ja vaarallisen leiman. Tiedotusvälineet ja Marlon Brandon elokuva (Hurjapäät / The Wild One 1953*) heittivät bensaa liekkeihin.

Maine on kestänyt rikollisjärjestöjen avustamana näihin päiviin saakka.

Harva keski-ikäinen möhömaha tunnustaa totuutta edes itselleen. Mutta niin vain kauppa käy.

Varakkaat asiakkaat haluavat ostaa muutamalla kymppitonnilla häivähdyksen sopivan harmitonta, mutta kuitenkin syntistä meininkiä.

Tehokkainta markkinointia on houkuttava tarina, jonka ostaja sepittää ihan itse. Mikä olisi yrityksesi tuotetta myyvä idea, joka piiskaisi asiakkaan mielikuvituksen laukkaan?

Lähde: All Marketers Are Liars, Seth Godin 2005

* Tosin Marlon Brandon pyörä oli englantilainen Triumph Thunderbird (650cc). Myös hänen jenginsä ajoi pääosin englantilaisilla vehkeillä.

Elokuva oli ensimmäinen, jossa valmistajien merkkejä ei poistettu. Triumphin USA:n maahantuoja hermostuikin siitä, että heidän pyöränsä liitettiin Brandon johtamaan Black Rebel -moottoripyöräjengiin.

Sen sijaan kilpaileva joukkio ajoi Harley-Davidsoneilla. Sen johtajaa näytteli Lee Marvin. Hänen ryhmänsä nimi oli muuten The Beatles. Elokuva teki selvästi vaikutuksen rapakon toisella puolella eräisiin liverpoolilaisiin räkänokkiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.