Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Huutokauppa opettaa, osa II

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Kirjoitin pari päivää sitten, miten verkkohuutokauppa toimii markkinoijan harjoitusratana (Huutokauppa opettaa). Käytännön esimerkkini kertoo, ettei markkinointi ole rakettitiedettä.

Katso huuto.net-ilmoitukseni, niin huomaat, ettei markkinointi todellakaan ole mystistä puuhaa. Tekstissä on virhe heti ensimmäisellä rivillä. Kuva on mitä on. Tuoteominaisuuksien lista on uuvuttava.

Lisäksi unohdin oleellisia asioita pois. Siksi ostajaehdokkaat ovat joutuneet heti kyselemään lisätietoja.

Kaikesta huolimatta sunnuntaina myyntiin laittamani maastopyörä nousi runsaassa 2 vuorokaudessa yli 1400 kilpailevan vaihtoehdon joukosta osastonsa (polkupyörät) suosituimmaksi.

Lisäksi ilmoitus nousi viidenneksi suosituimmaksi koko harrastukset-kategoriassa, jossa on tällä hetkellä yhteensä 28000 myytävää kohdetta. Jotain tuli siis tehdyksi myös oikein.

Vaikken ole satavarma, luulen näiden asioiden tehonneen:

  • Otsikossa on aika paljon informaatiota.
  • Otsikossa sanotaan, ettei tuotteella ole minimihintaa (”ei hv:ta”, hv = hintavaraus*).
  • Tekstiä on keskimääräistä enemmän (vrt. juttuni ”Lyhyt vai pitkä myyntipuhe, osa 3”).
  • Ilmoituksesta pääsee katsomaan tarkempia kuvia tuotteesta.
  • Lähtöhinta oli nolla euroa.
  • Tuote on tavallista parempi ja/tai arvokkaampi.

Ehkä jotain muutakin tuli tehdyksi oikein. Pian joka tapauksessa näemme, nousevatko huudot lähellekään kuvitelmaani pyörän käyvästä arvosta.

Kerro mitä asiakas saa, mitä se maksaa ja miten tuotteesi voi ostaa. Usein se olisi parempaa markkinointia kuin mielikuvitukselliset jippovitoset.

* Kokemukseni mukaan ostajat eivät pidä siitä, että tuotteella on salainen minimihinta, joka selviää vasta huutokaupan jälkeen. Se on varmimpia tapoja karkoittaa huutajat.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Minun on nyt aivan pakko kommentoida blogiasi – se on todella laadukas!

    Suosittelit blogaugsen ensimmäisessä osassa jokaisen sissimarkkinoijan harjoittelemaan myyntiä verkkohuutokaupassa.

    Tästä innostuneena pistin tänään 3 ilmoitusta kehiin. Tuotteet eivät ole kovin kilpailtuja, mutta lähinnä haenkin enemmän kokemusta ja ehkä rykäisen jonkin enemmän kilpailun tuotteen varaston perukoilta pian myyntiin.

    Kiitos vinkistä tai pikemminkin vinkeistä ja jatka samaa rataa!

    #pöllitty#

  2. Esimerkkisi on vähän liiankin mainio – ei tällaisiin usein törmää! Itse olen teetehtinyt n. 700 kauppaa Huutiksessa, enimmäkseen rätti- ja pientavaraa. Aluksi ei ollut edes kameraa, joten kuvailin tuotteen mahd. tarkasti ja ominaisuudet vielä tarkemmin. Vain 2 negaa ja nekin tulivat siitä, että olin sairaslomalla (ei ollut edes nettiä kotona!) ja olisi pitänyt lähettää tuotteet nopeasti. Kyllä Huutis opettaa, paljon muutakin! =D

  3. Kovin on virallista kieltä ja tietojen kattavuuskin on sitä luokkaa, että alkaa jo epäilyttämään kun poikkeaa liikaa keskimääräisestä ilmoituksesta.

    Lieneekö kenelläkään ammatikseen kauppaa käyvällä aikaa todella kirjoittaa yhtä yksityiskohtaisia tietoja yksittäisistä kohteista.

    Iskevä otsikko, kuvat, kirjoitusvirheiden vähyys ja ei hv ovat varmaankin ne oleelliset menestyksen edellytykset. Jos vielä välttää huonojen fonttien (esim. Comic Sans) käyttöä ja turhaa väri-ilottelua, niin kauppoja pitäisi tulla.

  4. Useimpien markkinoijien ongelma taitaa olla pikemminkin se, että heidän myyntipuheensa ei poikkea ”keskimääräisestä ilmoituksesta” lainkaan. Toisaalta kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä se voi olla markkinoijan tavoite.

    Markkinoinnin kustannukset (esim. copywriterin käyttämä aika) täytyy suhteuttaa odotettavissa olevaan tuottoon.

    Tässä tapauksessa kauppasummaksi tuli lopulta 1290 euroa, eli kohtalaisen paljon. Se oli muuten jälleen kerran noin puolet tuotteen hinnasta vähittäiskaupassa, eli kokemukseni mukaan aika tyypillinen tulos.

    Kymppien tai satasten arvoista yksittäistä tuotetta varten ei ehkä kannata laatia yhtä perinpohjaista ilmoitusta. Mutta se on toki ammatikseen huutokauppaavan näkökulma, sillä Huuto.netissä käydään yleensä kauppaa yksittäisillä tuotteilla.

    Kuitenkin ”oikeassa elämässä” markkinoija saattaa tavoitella tuhansien tai miljoonien tuotteiden myyntiä. Silti moni markkinoija katsoo, että hänellä on varaa tehdä kilpailijoidensa joukkoon katoavia viestejä.

  5. Olen opetellut huuto.netin käyttöä hankkiakseni lisärahoitusta loppumetreillä olevaan taloprojektiin (nyt muutettu jo). Myin tyttöystävän isoäidin tavaroista tulleen itä-eurooppalaisen puisen wc-paperitelineen, joka oli järkyttävä. Se oli puinen punatukkainen poika, jolla oli pisamia ja puuttuva etuhammas. Paperirulla asetettiin hänen puiseen punanuppiseen… aivan! Koitin myydä sitä ensin nollalähdöllä. Ei tulosta. Sitten kirjoitin puolivillaisen ilmoituksen otsikolla: kornein wc-paperiteline ikinä. Juttuun kirjoitin miten pitää olla kuin Tommy Taberman sielunelämältään, jotta ymmärtää tällaista romanttista esinettä. Kuvailin myös miten se herättää keskustelua kesämökillä poikkeavissa vieraissa. Tietenkin asetin myös lähtöhinnan hieman ylemmäksi osoittaakseni arvostavani esinettä.

    No sehän meni heti kaupaksi… mutta nyt kun on jonkun verran tullut tehtyä kauppoja siellä niin kyllä sitkeys on se, jota eniten tarvitaan. Tavara pitää jaksaa laittaa vain uudelleen myyntiin. Kun oikea ihminen löytää sen niin tavara kyllä vaihtaa omistajaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Koulutuspalautetta:
Jari Parantainen

Koulutuspalautetta: ”Tutut liikaa äänessä”

Tiistaina Vantaalle kokoontui kanssani seitsemäntoista innokasta ammattilaista pähkimään napakan myyntiesityksen anatomiaa. Tilaisuuden järjesti jo tuttuun tapaan Ratekoulutus. Mitä tarkoitan napakalla? Kurssin nimi toivottavasti kertoo olennaisen:

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.