Törmäsin viikonloppuna tulevaan yrittäjään. Mikan ennuste on huono. Ellei hän sitten opettele kysymään asiakkailtaan erästä tärkeää kysymystä.

Vietin lauantain rattoisasti Pohjolan Starttipäivillä. Paikalle oli ilmoittautunut lähes 300 yrittäjäksi aikovaa tai ehkä sellaiseksi hiljattain jo ryhtynyttä.

Perinteisesti Starttipäivien ohjelmaan on kuulunut myös yritystoiminnan aloittaneen puheenvuoro. Koska aloitan yritystoiminnan joka aamu, kömmin estradille.

Kerroin muutamia neuvoja kokemusteni perusteella. Kun monet suomalaiset pelkäävät myyntityötä yli kaiken, lohdutin kuulijoita: jos markkinointi on kunnossa, kenenkään ei tarvitse tyrkyttää mitään.

(Kirjoitin vuosi sitten jutun tästä aiheesta: Vihaatko sinäkin tyrkyttämistä?).

Koska olen sissimarkkinoija sielultani, kävin ruokatunnilla jakamassa auditorion täyteen kirjojeni tilauskuponkeja. Kerroin, että jokainen tilauskupongin palauttanut osallistuisi päivän päätteeksi arvontaan. Voittaja saisi valita, minkä mukanani olevista opuksista hän haluaisi.

Kuponkeja kertyi muutamia kymmeniä, eli aivan kohtuullinen määrä. Palkintokirjakin tuli arvotuksi.

Kotona kahlasin tilaukset läpi. Huomasin, että eräs Mika oli unohtanut kirjata tilauslomakkeeseensa, mitä teokset hän olisi halunnut. Onneksi kuitenkin yhteystiedot olivat kunnossa.

Soitin Mikalle heti maanantaina. Kerroin, mitä oli tapahtunut. Kysyin, mitä hän oli alun perin halunnut tilata.

Äijä vastasi hiukan kärttyisästi, ettei hän halunnut ostaa mitään. Hän oli vain osallistunut arvontaan.

“Aijaaaaaa”, hihkaisin yllättyneenä. “Ajattelit sitten osallistua arvontaan, vaikka kerroin nimenomaan, että siihen pääsevät mukaan vain kirjoja tilanneet!”

Mikan äänensävy alkoi jo kiristyä, kun hän myönsi näin tehneensä. Hän oli ilmeisesti nolona – ja mielestäni aivan aiheesta. Kukapa pitäisi hänen kaltaisistaan pummeista ja vedättäjistä.

Sitten kysyin, haluaisiko hän nyt kuitenkin tilata jotain, kun kerran kuponki oli edessäni valmiina.

Keskustelukumppanini tiuskaisi jo varsin vihamielisesti: “Etkö juuri viikonloppuna sanonut, että vihaat tyrkyttämistä? Miksi nyt sitten tyrkytät?!”

Olimme yhtä mieltä siitä, että lyhyt suhteemme oli mitä ilmeisemmin tässä. Päätimme puhelumme niin ripeästi kuin mahdollista.

Jälkikäteen pohdin minuutin, mitä Mikan ärhentelystä pitäisi ajatella?

Olen melko varma, ettei hän tule menestymään yrittäjänä. Ainakin miekkosen on säädettävä asennettaan jonkin verran.

Jokainen yrittäjä joutuu myymään. Jos myyjä ei uskalla pyytää asiakkaalta tilausta, bisnes menee munilleen yhtä varmasti kuin RKP istuu taas seuraavassa hallituksessa.

Reippaasti allekirjoitusta pyytävät myyjät pärjäävät. Jos kauppias ei uskalla kysyä tilausta, hänen ennusteensa on huono.

Mikan mielestä tyrkytin. Omasta mielestäni tein myyjän ykköstyötä. Olisin vain halunnut auttaa häntä ostamaan.

Tyrkyttäminen olisi sitä, että huikkanen painaa päälle, vaikka asiakas on jo kieltäytynyt ostamasta. Näillä kahdella asialla on vissi ero.

Muista aina pyytää asiakkaan tilausta. Muuten ostaja jää pohtimaan, mikset halua käydä kauppaa hänen kanssaan.