Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Reikä myyjän räpylässä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Kun markkinointi huseeraa yhtä ja myynti toista, asiakkaan käämi kärähtää nanosekunnissa. Sissimarkkinoija on vahvoilla. Hän tietää, mitä on tullut luvanneeksi.

Vaimoni on pitkään kysellyt, mikä olisi hänen juoksulenkeilleen passeli GPS-tallennin. Olen katsellut FRWDin pientä myLOGGER-kikkulaa* sillä silmällä. Sitä voisi ainakin kokeilla, kun hintakin on vain 49 egeä.

Olen kroonisesti ryhtymisrajoitteinen, joten asia on lykkääntynyt. Mutta kun Elisalta tuli laskun liitteenä FRWD-mainos, päätin yllättää paremman puoliskoni. Marssin eilen Espoossa Ison Omenan (voi kiesus, mikä nimi!) Elisa-myymälään.

Paikalle aikaisemmin ehtineet kaksi asiakasta ruuhkauttivat putiikin molemmat miehitetyt myyntipisteet. Kun olin odotellut 10 minuuttia, pyysin anteeksi ja kysyin, kannattaisiko jatkaa odottamista. Löytyisikö myLOGGERIA?

Myyjä lupasi tarkistaa asian hetken kuluttua. Pian hän ilmoitti, ettei tuotetta (tietenkään!) ole hyllyssä. Mitäs sitä turhaan varautuisi kysyntään, jota oma markkinointi yrittää rakentaa?

Utelin, voisiko hän sitten hankkia lisää tavaraa.

Myyjä heittäytyi nihkeän näköiseksi ja kehoitti kääntymään verkkokaupan puoleen. Hän lisäsi, että jos hän tilaa kamat kauppaan, hän joutuisi veloittamaan toimituskuluja.

Ilmeisesti osa Elisan logistiikkakulut eivät jakaudu tasaisesti kaikille asiakkaille. Mainoksen ilmoittama hinta pätee vain, jos joku toinen turopetteri jo maksanut rahdit puolestasi!

Myönnän, että käytökseni rapautui kohtaamisemme päätteeksi. En edes kiittänyt, kun poistuin. Ei vain tullut mieleen yhtään syytä, jonka vuoksi pokkuroida.

Eniten pännii aina oma tyhmyys. Olin jo etukäteen varautunut juhlimaan, jos ostaminen onnistuisi. Jäivätpä nekin myönteiset tunteet varastoon.

Jos olisin FRWD-vempainten tuotepäällikkö, potuttaisi vielä enemmän. Hänen markkinointiväkensä viilaa viestejä viikkotolkulla. Lopulta jalosteet lähtevät postissa sadoilletuhansille asiakkaille. Euroja kuluu kuin tukialusta tankatessa.

Jos markkinointi kerrankin toimii, niin toimii asiakaskin. Hän ampaisee ostoksille.

Mutta sitten seuraa kohtaus, joka vetää hyvät aikeet vessasta ziljoona kertaa vuodessa.

Markkinoija laati lupauksen. Myyjä puolestaan pettää sen.

Asiakas tapaa kauppiaan, joka ei halua, osaa tai ymmärrä ottaa koppia. Hänen räpylänsä on yhtä isoa reikää.

Joku viisas on sanonut, että kaikki firman tekoset ovat markkinointia. Se on totta. Ikävä kyllä markkinointiviestintä on heikkoa ja kohtaamiset vahvoja. 

Jopa maailman parhaan suorakirjeen pumppaama myönteinen fiilis jää jyrän alle. Myyjän kehittämät kielteiset mielikuvat syöpyvät mieliin kymmenen kertaa tehokkaammin.

Aika harva kertoo kavereilleen, miten mahtavan postituksen hän sai eilen. Mutta jokainen meistä kuulee päivittäin tarinoita, miten ns. ammattilainen palautti ostoinnosta puhkuvan asiakkaansa maan pinnalle.

En usko, että myynnin ja markkinoinnin synkronointivaikeudet katoavat koskaan – ainakaan niin kauan, kun niitä hoitavat toisilleen täysin vieraat ihmiset.

Tämä on esimerkki ison firman tyypillisestä heikkoudesta. Ketterällä sissimarkkinoijalla on paalupaikka.

Sissi on oikeastaan myyjä, joka on opetellut markkinoimaan. Hän tietää aina, mitä on tullut luvanneeksi.

Jos myymäläsi väki äkkää tarjouksesi ensimmäisen kerran lehdestä, peli on menetetty. Voisitko sen sijaan koulia myyjäsi sissimarkkinoijiksi?

* Yritä huviksesi löytää myLogger FRWDin verkkosivuilta, jonne Elisan mainos neuvoo menemään. Tai se verkkokauppa, jonne myyjä halusi reitittää!

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

9 kommenttia

  1. Jari,

    Katsoin tuotteen sivustoa ja luulen että tässä tapauksessa tumpelo myyjä pelasti sinut vaimosi läksytykseltä. Jos tuotteen esittelysivu on noin sekava, pelkään pahoin että tuotekin on monimutkaisuudessaan vailla vertaa.

    Ehdotan, että yllätät vaimosi hankkimalla hänelle uuden Nokialaisen ja asentamalla siihen (ilmaisen) SportsTracker sovelluksen. Ainakin minä olen ollut tyytyväinen käyttäjä jo yli vuoden.

    Kieltämättä asiakkaan osaksi jää hölmistyminen kun hän marssii liikkeeseen mainoksen johdattamana ja myyjillä ei ole hajuakaan tarjotusta asiasta. Vähintä mitä myyjä siinä tilanteessa tehdä on se, ettei hän ainakaan ala vierittää vastuuta tapahtuneesta asiakkaan niskoille, kuten minulle on joskus käynyt. Vasta haettuani mainoksen myyjän silmien alle sain niskojen nakkelun talttumaan.

  2. Kieltämättä heti kotiin päästyäni aloin tutkiskella Nokian juuri julkistettua N79-mallia. Siinä olisi vihdoin Polarin sykemittaus ja Nokian hyvin toimiva SportsTracker-GPS-sovellus samassa paketissa. Lisäksi tietysti tulisi MP3-soitin ja puhelin samaan hintaan.

  3. Yep, Nokialainen N95-yleiskone ja siihen:
    – Sports Tracker
    – Step Counter
    – Wellness Diary

    Siinä onkin jo Nokia Beta Labs:n ilmaisohjelmista kasattu sellainen systeemi jolla hoituu kaiken maailman seuranta ja kirjanpito mitä tuli harrastettua, missä ja paljonko. Entäs kuinka paino on tänä aikana muuttunut.

    Suosittelen!

  4. Elisan tapauksessa en ihmettele tätä sekaannusta. Sain aikoinaan laajakaistalaskuni mukana ilmoituksen, että laajakaistojen hinnat tulevat muuttumaan, jollain tavalla. En vielä tähän päivään mennessä ole saanyt selvää millä tavalla ja vaikuttiko se johonkin. Ehkä olen vain näistä asioista ymmärtämätön.

    Kaikkein pahinta mitä tällaiset asiat voivat saada kuluttajan kokemaan on tyhmyys, ja turhautuminen yrityksen mainontaan – asia joka tahrii yrityskuvan aika pian. Ei ole myöskään kivaa markkinoida jotain tuotetta ja sitten piilottaa se myymälään jonnekin varastoon, jotta sisään töpöttelevä asiakas (iloisena hyvästä tarjouksesta) ostaisi sittenkin sen seuraavan mahdollisen, joka usein on se kalliimpi vaihtoehto.

    Mukavaa, että Jari jatkat taas tätä blogaamistakin! Näitä on aina ilo lukea.

  5. Yritin etsiä kymmenen minuuttia FRWD:n sivuilta MyLoggeria. En löytänyt, joten luovutin.

    Elisan esite kehottaa menemään sivustolle, josta ei helpolla löydy mainostettua tuotetta. Lisäksi esite kehottaa menemään kauppaan, josta ei myöskään löydy mainostettua tuotetta. Oi Elisa, miten sen tuotteen saa?

    Tässä on jälleen hyvä esimerkki siitä, mitä ongelmia on ison yrityksen toiminnassa. Sen sijaan pienessä puljussa on helpompi hanskata koko ketju tuotekehityksestä ja tuotannosta markkinointiin ja myyntiin.

    Tästä teemasta löytyykin hyviä kysymyksiä meille kaikille yrittäjänä toimiville: Vaikka kasvu on hyvä juttu, voiko yritykseni kasvaa liikaa? Miten varmistan, että kasvun tuomat haitat eivät ylitä niiden tuomia etuja?

    1. Katleena,

      Kiitos napakasta kommentistasi! Otin Elisan esitteen vielä kerran kouraani ja huomasin, että lappusen samalla sivulla onkin lopulta kolme web-osoitetta. Taittaja on vain sirotellut ne epäloogisiin paikkoihin.

      Yksi oli tuo http://www.frwd.fi, jonka edessä lukee ”Tutustu ja tilaa”. Se tietenkin tarttuu silmään ensimmäisenä, koska se on a) lihavoitu ja b) alimmaisena paikassa, josta jokainen on oppinut etsimään verkko-osoitetta. Mutta tuon osoitteen takaa ei tosiaan näytä löytyvän myLOGGERIsta häivääkään.

      Sivulla ylempänä onkin noin 6-7 pisteen kirjasimilla kohta, jossa lukee ”Lisätiedot ja tilaukset osoitteesta http://www.mylogger.fi”. Tuo teksti on epäloogisesti muita FRWD-tuotteita mainostavan boksin alla. Mutta sieltä siis alkaa löytyä myLOGGER-asiaa.

      Kolmantena sivulla on vielä http://www.traxmeet.com-palvelun osoite aivan mikroskooppisen kokoisena.

      Jostain syystä myLOGGER on kai jotenkin orpo tuote, jolle on ilmeisesti tehty vain oma kampanjasivustonsa. On outoa, ettei laitteen valmistaja halua linkittää sitä omille sivuilleen lainkaan.

      Joka tapauksessa lienen tyyppiesimerkki siitä, miten ylimalkaisesti me kaikki skannaamme markkinointimateriaalia. Sälää tulee postilaatikkoon niin paljon, ettei kukaan ehdi ratkoa mainostajien arvoituksia. Jos viesti ei aukea heti, se lentää roskikseen. Taittaja saa olla tosi tarkkana, ettei hän pudota valtaosaa tuotostensa lukijoista kärryiltä.

  6. Totta tosiaan tuo on taas mielenkiintoinen esimerkki, kun kumpikaan ei valmistaja eikä myyjä kehtaa tunnustaa tuotetta omilla sivustoillaan. Kuitenkin myLOGGER sivustolta voi lukea sen kuuluvan Elisa Oyj:lle.

    Google toki löysi tuon tuotesivun välittömästi :-). Valikoiden viidakosta huolimatta tässä kyllä taitaa vaaka kallistua Nokian suuntaan. Tuota Nokian valikoiden pöhöttymistä olen muuten omassa E51:ssä onnistunut hoitamaan hiukan MyPhone-sovelluksella ja kolmannen osapuolen Taskmanager sovelluksella.

  7. Jari,

    esimerkkisi on niin tuttu. Kuinka monta kertaa olen lukenut mainoksen lehdestä tai katsonut sen televisiosta. Sen jälkeen menen liikkeeseen kysymään että saisinko tuotteen X. Ja en saa tuotetta X, vaan hölmistyneen katseen, että mitä sinä poika horiset.

    Joskus netin alkuaikoina hoidin työn ohella firman nettisivua. Olin sopinut, että sinne tiedotetaan firman kaikki uutiset. Usein sain lukea siitä huolimatta päivän lehdestä firman uudet asiat. Tämän jälkeen sitten tein laajennetun uutisversion firman nettisivuille seuraavana päivänä, kun tiedotusosasto (ulkoistettu) ei taaskaan muistanut kertoa firman nettiosastolle asiasta. Kun valitin aiheesta johdolle, niin heidän kommentti oli että kuka nyt netistä lukee mitään. Valitettavasti tilanne ei ole siitä muuttunut mihinkään useassakaan firmassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi
Jari Parantainen

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi

Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä. Sissin keinot näyttävät usein

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action