Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Lapsellinen postikortti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Joskus kaupat ovat pienestä kiinni. Postikortti saattaa ratkaista asian – puoleen jos toiseen.

Aikanaan 1990-luvulla kävin myymässä ohjelmistoyrityksemme Business Roboticsin sovelluksia Vaisalalle.

Ensitapaamisessamme oli paikalla kaksi tiukkailmeistä naista. Toinen heistä oli Pirjo Syväoja, joka oli siihen aikaan yrityksen tietohallintojohtaja.

En muista enää tarkalleen, mitä palaverissa juttelimme. Mutta se jäi mieleeni, että kaupat olivat vielä kohtalaisen kaukana.

Kun pääsin takaisin toimistolle, kirjoitin molemmille paikalla olleille pienet postikortit. Tuhersin kiitokset mukavasta tapaamisesta ja totesin, että olisi mukava päästä yhteistyöhön.

Pujottelin kortit kuoriinsa, nuolin postimerkkien perspuolet ja paiskasin tuotokset postiin.

Jonkin ajan kuluttua solmimme ensimmäisen sopimuksemme Vaisalan kanssa. Siitä alkoi pitkä ja mukava asiakassuhde. Tuosta hienosta insinööritalosta tuli paras asiakkaamme.

Vuotta tai kahta myöhemmin lensin Pirjon kanssa Bostoniin Vaisalan sikäläiseen tytäryhtiöön. Lentokoneessa Pirjo kertoi mielenkiintoisen asian.

Kun korttini olivat saapuneet, niiden molemmat vastaanottajat olivat marssineet toistensa luokse.

”Onko se sälli tosiaan niin tyhmä, että se kuvittelee saavansa kaupat tällaisilla lapsellisilla postikorteilla”, naiset pohtivat keskenään.

Sitten he päätyivät siihen, että olin lähettänyt kortit vilpittömin mielin ja tosissani. Ja ainahan tuollaisesta nakkiputkasta pääsee eroon, jos se osoittautuu surkeaksi huijariporukaksi.

Niin he päättivät kutsua Business Roboticsin jatkoneuvotteluihin.

Pirjo totesi kuitenkin 12 kilometrin korkeudessa, ettei lopputulos ollut lainkaan itsestään selvä. Kortit olivat heistä niin outo juttu, että he olisivat voineet yhtä hyvin päättää toisinkin.

Sissi erottuu naapurifirman myyjästä, oli hän sitten lapsellisempi tai mitä tahansa. Mitä voit muka hävitä?

PS. Jotkut eivät aikuistu koskaan. Lähetin viimeksi eilen kaksi lapsellista korttia. Tänään sain ko. yrityksestä ensimmäisen tilaukseni Edisteen leivissä.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action