Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Liekitettyjä ohukaisia

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Sissimarkkinoija ei tuherra pelkkien mainosten varassa. Hänellä on miljoona muuta markkinointikeinoa – kuten liekitetyt ohukaiset.

Eräänä syyspäivänä sveitsiläisen valmennusyhtiön osakas Daniel Zanetti oli lounaalla toimitusjohtaja Heinrich Grubenin kanssa. Kyse oli ensitapaamisesta. Gruben oli Zanetin asiakasehdokas.

Tarjoilija toi ruokalistat. Yhtäkkiä Gruben huudahti ilahtuneesti: ”Ahaa, täältä saa liekitettyjä ohukaisia!” Hän ei syystä tai toisesta kuitenkaan tilannut niitä.

Tapaaminen sujui mukavasti. Mutta se ei poikinut tilausta.

Zanetti palasi toimistolleen ja naputteli tietokantaan*, että toimitusjohtaja Gruben rakastaa liekitettyjä ohukaisia.

Kolme kuukautta myöhemmin muistiinpano putkahti esiin.

Zanetin yrityksessä oli tapana tulostaa lista asiakkaista, joilla olisi syntymäpäivä seuraavassa kuussa. Raportista selvisi, että tammikuun 15. päivänä Heinrich Gruben täyttäisi vuosia.

Zanetti oli vastuussa yrityksensä asiakkaiden yllättämisstrategiasta. Hänen tehtävänsä oli miettiä, pitäisikö Gruben yllättää – ja jos pitäisi, miten se tapahtuisi.

Yrittäjämme soitti Grubenin sihteerille kolme päivää ennen syntymäpäivää. Hän tiedusteli, olisiko hänen kohteensa toimistollaan tammikuun 15. päivänä. Kävi ilmi, että tämä olisi paikalla klo 15:30-17:30.

Seuraavaksi Zanetti pirautti aikaisempaan lounaspaikkaan, joka ei ollut kaukana Grubenin toimistosta. Hän ehdotti tarjoilijalle, että tämä ottaisi 15. tammikuuta iltapäivällä liekitysvaunun mukaansa Grubenin toimistolle ja valmistaisi siellä päivänsankarin lempiruokaa.

Ravintolassa tietenkin luultiin ensin, että soittaja oli vitsailija paikallisradiosta. Mutta sitkeän suostuttelun (ja 10 euron juomarahan) ansiosta asia saatiin sovituksi.

Merkkipäivä tuli. Iltapäivällä tarjoilija soitti innoissaan Zanetille ja kertoi, mitä oli tapahtunut.

Yrityksen vastaanotossa oli alkanut kuhina, kun hän oli ilmestynyt sinne liekitysvaunuineen, pannuineen ja taikinoineen. Pienen alkuhämmingin jälkeen hänet oli ohjattu rojuineen hissiin ja sillä suoraan johdon kerrokseen.

Pian tarjoilija oli ällistyneen johtajan kanssa silmätysten: ”Herra Gruben, olen täällä toivottaakseni teille hyvää syntymäpäivää NeumanZanetti & Partner -yhtiön puolesta ja valmistaakseni teille lempijälkiruokaanne tilaisuuden kunniaksi.”

Gruben oli ollut niin ilahtunut, että hän oli kutsunut siltä seisomalta paikalle myös kollegojaan. Joukko oli napostellut ohukaisia ja pohtinut, miten Zanetti oli tiennyt Gruberin syntymäpäivästä** ja suosikkijälkkäristä.

Seuraavalla viikolla Zanetti sai Grubeniltä sivun pituisen kiitoskirjeen.

Tuosta hetkestä alkoi vuosia kestävä, tavanomaista parempi asiakassuhde. Koko sissi-iskun kustannus oli 30 euroa.

Sissimarkkinoijan kohderyhmä voi olla yhden henkilön kokoinen. Onko yritykselläsi asiakkaiden yllättämisstrategiaa?

* Daniel Zanetti kertoo tapauksesta kirjassaan Amaze Your Customers – Creative Tips on Winning & Keeping Your Customers. Hän käyttää järjestelmästä nimeä ”Customer Loyalty System”. Itse asiassa hän toteaa, ettei heidän yrityksensä väki kutsu sitä tietokannaksi, koska he eivät pidä asiakkaitaan vain tietoina.

**  Zanetti toteaa vain, että syntymäpäiväkin selvisi aktiivisen kuuntelun avulla.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Mukava tarina Jari, toki toivoisi tällaisia lähes siirappisilta onnistumiskertomuksilta kuulostavia huomionosoituksia tapahtuvan useammin.

    Tuntuu tosin siltä, että tarvetta ymmärryksen laajentamiselle olisi jo pelkästään siinä, että muistettaisiin asiakaehdokkaiden naamat tulevaisuuden kohtaamisissa kun he sattuvat kävelemään vastaan.

    Syntymä-/nimipäivät ovatkin sitten jo ihan toinen asia. Kuka nyt voi lähteä kaikkien nimiä ja syntymäaikoja muistelemaan ja listaamaan. 🙂 Koska: siitä hyötyen voisi toteuttaa jotain erilaista, järkeä käyttäen suhteellisen edullista, ja hyvin toteutettuna tehokastakin markkinointia.

    Mutta laitetaan nyt silti se kasvoton suorakirje niille sadalle henkilölle ja katsotaan mitä tapahtuu…

  2. Juju tuntuu monesti olevan siinä, että missä meillä on se siirappisuuden raja?

    Täällä ei olla kovin ylitsevuotavaisia oikein missään ja tuntuu, että haluja voisi monesti olla tämän tyyliseen toimintaan, ainakin joillain, mutta uskallus puuttuu. Ne kuuluisat ”Mitäköhän ne nyt musta tän jälkeen ajattelis?” ja ”Oiskohan tuo nyt hieman erikoisuuden tavoittelua?” tulevat kuvaan.

    Ja sitten kun se joku toinen joka uskaltaa laittaa itsensä likoon, menee onnistuneesti tekemään jotain josta itse oli päässään uumoillut, niin tulee tämä perinteinen ”No kyllähän minäkin tuota ajattelin” -lause.

    Välistä tuntuu olevan vaikea ihmisten ymmärtää sitä, että jos omalla toiminnallaan tuo toisten yleisesti kovin harmaaseen ja tappavan tasaiseen verkostokanssakäymiseen [lue: sosiaaliseen elämään] edes pientä valoa ja erilaisuutta, niin se on ihan oikeasti eduksi. Eikä siihen vaadita introverttikulttuurissa kovinkaan paljoa.

  3. Loistava esimerkki asiakkuuden tietojan hallinnan tärkeydestä. Myyntihenkilöille on tuskaa täyttää CRM-järjestelmiin yhteydenottoja ja pikkutietoja, joita asiakkaat jakavat jokaisessa kontaktissa. Niitä kun ei muka koskaan tarvitse missään, ne on vain myyntijohtoa varten ja kyllähän minä muutenkin muistan että Virtanen harrastaa kalastamista.

    Kun ei ole näitä ”merkityksettömiä” tietoja kirjattu, niin sitten ei ole myöskään tulevaisuudessa mahdollisuutta erottua muista myyjistä ”lätty kohdemarkkinoinnilla” tai millään muullakaan kuten Marko osuvasti kommentoi “No kyllähän minäkin tuota ajattelin” tempauksella.

    Know where to find the information and how to use it.

    That’s the Secret of Success.

    -Albert Einstein-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Koulutuspalaute: Pyyhepino jäi ihmetyttämään

Kävin toissailtana vetämässä kolmituntisen sissimarkkinointikoulutuksen Tuusulan Onnelassa. Käsiäänestyksen perusteella selvä enemmistö yleisöstä oli yrittäjiä. Tilaisuuden järjestäjä Keuke tietää luultavasti tarkan pääluvun. Mutta veikkaisin, että se osui johonkin 150–200

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi
Jari Parantainen

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi

Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä. Sissin keinot näyttävät usein

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.