Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Bulkista palveluksi

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Suomalainen paperiteollisuus on kuralla, koska se ei osaa jalostaa tuotteitaan. Tässä sissin näkemys siitä, miten bulkista syntyy kannattava palvelu.

Pohdiskelin alkuvuodesta 2005, miten jostain supertylsästä bulkista voisi tuotteistaa erottuvan palvelun. Sopivaa kohdetta ei tarvinnut kauan etsiä:

Suomalainen paperi-insinööri on loistava esimerkki rupukatteita tahkoavasta, vuodesta toiseen ruikuttavasta massatuottajasta.

Sissimarkkinoija tutkailee herkeämättä uusia mainosvälineitä. Jos jossain on aivan turhaa tyhjää pintaa, kannattaisiko se kenties valjastaa markkinointitarkoituksiin?

Yhtälö ei ollut kovin mutkikas. Mikä on paperia, jota ihmiset käyttävät joka päivä? Miksei sille paperille ole painettu markkinointiviestejä?

Kyse on tietenkin vessapaperista.

Kehittelin kolmessa minuutissa uuden markkinointipalvelun ensimmäisen version:

  1. Markkinoija voi ostaa mainostilaa wc-paperista kiinteään hintaan.
  2. Mainostilan myyjä tarjoaa paperia joko suoraan yrityksille tai siivousliikkeille.
  3. WC-paperi ei maksa käyttäjilleen mitään. Kohdeyritys leikkaa kustannuksiaan.

Kaikki hyötyvät! Markkinoija saa viestinsä täsmälleen haluamaansa kohteeseen. Siivousliike tarjoaa asiakkaalleen selkeää säästöä. Lisäksi täysistuntoihin on aina tarjolla jotain ihmeteltävää. Jopa vessapaperinsa töistä pihistävät työntekijät vain tehostavat viestin jakelua.

Otin yhteyttä suomalaisiin paperinvalmistajiin. Tässä yksi esimerkki saamistani vastauksista:

Terve, Jari !

Kiitos yhteydenotosta.

Vastauksena kyselyysi:

– Kyllä, tuotteen painaminen on lisäkustannus. Tuotannossa kustannusta tulee ensiksikin painoteloista, mutta myös linjalla tarvittavasta tuotteen vaihtoajasta (kun linja trimmataan tuotteelta toiselle). Siksipä pienin mahdollinen ajoerä on varsin suuri, se asettunee noin 2:een milj wc-paperirullaan,

– Kysymys on myös ei vain kustannuspohjainen, vaan myös tuotantokapasiteetti on ratkaisevaa – eli millaiset mahdollisuudet tällaista uutta erikoistuotetta olisi tehdä. Tällä hetkellä ei tehtaillamme ole siihen mahdollisuutta (huomioitavaa on myös se, että kaikilla linjoillamme emme valmista kuvioituja tuotteita).

Toivottavasti vastaus tyydyttää, vaikkakin se on negatiivissävytteinen.

Ystävällisin terveisin,

Pekka Lakso
Metsä Tissue Corp.

Pekka sentään vastasi kyselyyni. Monet muut eivät noteeranneet tällaisen kahelin viestejä lainkaan. Ei siinä mitään, ymmärrän reaktion ihan hyvin.

Toisaalta Pekan vastaus kertoo paljon siitä, mikä paperiteollisuudessa mättää. Rätälöinti muka onnistuu. Mutta minimitilaus on vaatimattomat 2 miljoonaa tuotetta!

Jos suomalaisen tuottajan niska ei taivu, olisiko ulkomailla notkeampaa porukkaa? Ryhdyin etsimään vaihtoehtoa.

Lopulta löysin sattumalta paikallisen maahantuojan, joka myy Saksassa painettuja lautasliinoja ja muita pehmopapereita. Pitkä neuvotteluputki käynnistyi. Takana on erinäisiä harjoituskierroksia ja töppäilyjä.

Nyt yli neljä vuotta myöhemmin Ediste-persmedia™ on vihdoin valmis palvelukonsepti – tai ainakin sen prototyyppi. Rekka pudotti toissapäivänä pihalle 10 000 mediayksikköä:

Ediste-persmedia on vihdoin saapunut Suomeen
Ediste-persmedia on vihdoin saapunut Suomeen

Kun rullat on pakattu kuuden kappaleen laatikoihin, bokseja oli roudattava käsipelillä varastoon lähes 1700 kappaletta! Olipa harmi, että satuin juuri silloin olemaan Savonlinnassa puhekeikalla.

Miltä Ediste-persmedia näyttää käytännössä?

Ediste-persmedia on sissimarkkinoijan täsmäväline
Ediste-persmedia on sissimarkkinoijan täsmäväline

Jos haluat tirkistellä painettua sisältöä tarkemmin, tässä myös paino-originaali pdf-tiedostona: Ediste-persmedia-näyte.

Prototyypiin käytimme kahta väriä (punainen & musta). Enemmänkin sävyjä on tarjolla, sillä painokone pystyy enimmillään kuuteen väriin. Kuvia ei ekassa painoksessa ole mukana, mutta myös ne onnistuvat yllättävän hyvin.

En tietenkään missään vaiheessa ole kuvitellut, että palvelukonseptimme pelastaisi suomalaista paperiteollisuutta. Siis vaikka paikallinen tehtailija olisi taipunut alihankkijaksemme. Mutta paperimiehillä on ziljoonakertaisesti tuotekehitysrahaa ja -ammattilaisia Edisteeseen verrattuna.

Paitsi että Ediste-persmedia on aito palvelutuote, se on myös demo. Bulkkia voi aina jalostaa.

Mainostajat maksavat ison osan maailman paperintuotannosta nykyisinkin. Jos tämä oli tyhmä idea, keksikää sellunkeittäjät parempi. Hopihopi, töpinäksi nyt!

Sissimarkkinoija etsii ja löytää konsepteja ja mahdollisuuksia sieltäkin, missä suomalainen insinööri näkee vain esteitä ja vaikeuksia.

PS1. Työskenteletkö pääkaupunkiseudulla asiantuntijapalveluja tai huipputekniikkaa myyvässä firmassa, jossa on 5-50 työntekijää? Haluaisitko levittää sissiaatetta yrityksesi sisällä myös kollegoillesi? 

Tilaa laatikollinen Ediste-persmedia-näytteitä ja levitä ne yrityksesi eriöihin. Jos kuuden kappaleen pakkaus ei riitä mihinkään, kerro sitten, montako rullaa tarvitset.

Tässä hommassa nopeat syövät hitaat. Lisäksi päätämme tylysti itse, minne ja montako näytettä lähetämme.

Raapusta sähköpostia osoitteeseeni jari piste parantainen ät ediste piste fi. Saattaa olla, että posti tuo jotain tullessaan.

PS2. Meille on jo ilmoittautunut kymmenkunta vapaaehtoista persmediaattoreiksi jakamaan rullia toukokuun aikana aamuisin yritysten parkkipaikoille, pihoille ja aulatiloihin.

Omasta autosta on hyötyä, mutta tarvittaessa toimitamme mediaerän sovittuun jakelupisteeseen puolestasi.

Jos haluat ilahduttaa ihmisiä ja samalla annoksen hauskaa hyötyliikuntaa & sissikokemusta, värvää itsellesi pari ja ilmoittaudu joukon jatkoksi! Sähköpostiosoitteeni löydät tuosta edeltä.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

44 kommenttia

  1. Vessapapereiden painaminen ei ole mitenkään uusi ilmiö. Teiniaikaan ostettiin pilailupuodista huussipaperia johon oli printattu kotimaisteen poliitikkojen naamoja (Sorsa, Väyrynen, ketäniitä nyt silloin vallassa olikaan). Vaikea kuvitella että kotimaisten poliitikkojen naamoja olisi miljoonapainoksena vessapaperiin painettu 70/80 lukujen taitteessakaan.

    1. Joo, toki moni on nähnyt esimerkiksi Euro-seteleitä wc-paperille painettuna. USA:ssa on myyty hupailutarkoituksiin vastaavia tuotteita maailman sivu.

      Mutta nuo ovat silti vain muunnelmia suomalaisen paperitehtaan kukkakuvioisesta talouspaperista. Mukana ei ole mitään räätälöitävyyttä, palvelukonseptista puhumattakaan. Siksi kyse on aina ollut vain rupukatteisesta nappikaupasta.

  2. Kyllä nyt kelpaa pyyhkiä persusta! Näyttäisi kuvissa siltä, että paperi toistaa samaa patternia. Mutta mitkä ovat mahdollisuudet painaa rulla, jossa olisi esimerkiksi muutaman metrinverran eri mainoksia. Tämä voisi antaa mielenkiintoisia käyttösovelluksia lisää.

    1. Janne,

      Alun perin tehdas kertoi, että painettavan (rullalla toistuvan) segmentin pituus olisi 120 senttiä. Siihen mahtui helposti aika monta mainosta.

      Saksalaiset tulivat kuitenkin jostain syystä toisiin aatoksiin kesken kaiken. Yhtäkkiä he ilmoittivat painopinnan pituudeksi vain kolmanneksen aiemmasta, eli 40 senttiä.

      No, onneksi siihenkin tilaan tunkee aika paljon myyntipuhetta.

  3. Huippua! Eikä vain siksi, että on jossain vaiheessa tullut omalla porukalla pohdittua samaa potentiaalista mainosvälinettä. Sissimarkkinoija sai odotetusti aikaan myös tulosta.

    Eritysmaininta myös palvelukonseptin nimestä, näinköhän tuo ilman Ediste-tarkennetta vakiintuisi kieleen?

  4. Hyvä! Puopaperi tehokkaampaan käyttöön. Ja säästetäänhän samalla luontoa, jos joka tapauksessa käytettävää paperia käytetään myös mainoksena eikä paineta erillisiä flyereita tms.

  5. Jep, tarkoitinkin että tekniikka on vanhaa, mutta idea on tosiaan varsin tuore.

    Tuotettahan sopii jakaa vaikka kilpailijoille, jotka saavat sitten pyyhkiä p*******ä vihamiehensä mainokseen 🙂

    Erityiset kehut konstailemattomasta ”Persmedia” nimestä!

  6. Oivoi, haluan heti vaaleanpunapilkullista Annu ja Liinu -vessapaperia! Harmi, kun meidän toimisto on niin pieni, ettei tänne mahdu 10 000 rullaa 😀

  7. Heh 🙂 Tuli heti mieleen aiempi kirjoituksesi brändinvartijoista, jotka käyttävät päiväkausia oikean värisävyn löytämiseen. Mitenhän Elisan sinisen arvolle olisi sopivaa sekoittua maailman luonnollisimpaan väriin?

    Kuinkahan paljon tämä tulee kaventamaan asiakasehdokkaitanne?
    Eihän joka päivä tule vastaan markkinointitoimistoa, joka tarjoaa kampanjaan, jossa brändillä pyyhitään perseitä ja vielä sananmukaisesti.

    Ja kiitos loistavista kirjoituksista ja vinkeistä.

    1. Perttu,

      Kiitos kommentistasi! Toivottavasti tämä kampanja kaventaa asiakaskuntaamme niin, että kaikki paskantärkeät pönöttäjät jättävät meidät rauhaan. Sellaisia meillä ei ole asiakkaina, eikä niitä tänne kaivata.

      Esimerkiksi 71 900 euroa toimistonsa kalustukseen verovaroja tuhlanneen Helsinkin kaupungin sosiaalijohtajan Paavo Voutilaisen hengenheimolaisilta tuskin tulee meille ruuhkaksi asti kyselyjä (ks. Helsingin Sanomat tänään 23.4.2009, sivu A13).

  8. Samat massankeittäjien pilaavat tytäryrityksineen myös puutavaramarkkinat. Jokainen työntää samaa joka suuntaan vinoa ja väärän mittausta lautaa sekä pattinkia, sen sijaan, että tekisivät nettiportaalin, josta voisi tilata määrämittaisia liimalautoja suoraan rakennustyömaalle toimitettuna.

    Liimaa tarvitaan lautoihin ja pattinkeihin, että tuote ei väänny jousipyssyn muotoon, joka vielä kuivuessaan kaarevuuden lisäksi pyrkii korvaamaan lentokoneiden propellit.

    Käsittämätöntä, että autojen ja elektroniikan yksikköhinta ja laatu kehittyy. Miljoona autoa saadaan yksilöityä jokaiselle varusteinene ja väreineen, mutta niin yksinkertainen tuote kuin lauta tai pattinki ei kehity mihinkään.

  9. Yksinkertainen idea jakeluun: lavallinen paperia kaupan aulaan… Kyltti viereen – Pölli tästä

    Tämä voisi toimia kuluttajamyynnissäkin.

    1. Jani,

      Naulan kantaan! Tässä olisi nyt mainosväline, jonka valtaosa asiakkaista ottaa vastaan mielellään – ja käyttää myös. Jos kohderyhmänä ovat kuluttajat, jakelu olisi helppo järjestää.

  10. Luin noita tekstejä tosta rullasta ja toi on ihan huippua, että siinä kerrotaan mitä tollanen kampanja maksaa! Oli mielessä sitä ihan uteliaisuudesta kysyä ja varmaan sitä miettii aika moni muukin niin on hieno nähdä se hinta. Se puoli sulla on kyllä ollut kiitettävästi hallussa.

    Mä en voi ymmärtää sitä, että minkä takia hintoja pitää piilottaa, kun saman alan yrittäjillä on kuitenkin melko samat hinnat ja kaupat tehdään yleensä ihan muilla perusteilla kun sen perushinnaston mukaan.

    Itse olen sivutoiminen toiminimiyrittäjä ja pidän hinnastoa sivuilla. Käytännössä sitä ei ole noudatettu vaan olen laskenut sellaisen hinnan, jota pidän mielekkäänä käytettyyn tuntimäärään nähden. Näytän sillä kuitenkin, että pidän omaa työtäni arvossa ja yritän myös karsia sellaiset kyselijät pois, jotka eivät ole valmiita maksamaan mitään. Ilmaiseksi voin tehdä omiakin juttujani, vaikka kirjoitella tänne, jollei muuta. Mieluummin teen halvalla niille, jotka ovat valmiita maksamaan paljon kuin kalliilla niille, jotka eivät ole valmiita maksamaan mistään mitään.

    1. Janne, kiitos tärkeää asiaa käsittelevästä kommentistasi!

      Mielestäni olet aivan oikein oivaltanut, että hinta on viesti. Yrittäjät ja johtajat usein arastelevat hintojensa näyttämistä kaiken maailman ihmeellisistä syistä, jotka eivät ole tästä maailmasta.

      Kuitenkin kaikki halukkaat saavat hinnat tietoonsa joka tapauksessa. Kun kilpailijat laskevat paniikissa omia hintojaan, sehän on kannaltasi vain myönteistä. Kilpailijat viestivät myyvänsä huonompaa, koska heidän palvelunsa on halvempaa.

      Tähän persmedia-projektiimme liittyy sellainenkin juttu, että monet edelleen väittävät sitkeästi, ettei markkinointipalveluja voi mitenkään tuotteistaa. Sissimarkkinoinnista nyt puhumattakaan.

      Tässä on nyt urputtajille esimerkki, miten yksinkertaista markkinointipalvelun tuotteistaminen on. Ja yksi hyvän tuotteistuksen tunnus on se, että palvelulla on selkeä ja helposti ymmärrettävä hinta.

  11. Eikö painettu wc-paperi muutu tuolla painatuksella erikoisemmaksi, jolloin sen omistamisesta pitää maksaa?

  12. Toivottavasti tässä on nyt otettu jo laatuseikat huomioon. Itselläni tuli mieleen, että ei olisi kiva värjätä persettä kaiken sen helpotuksen jälkeen mitä tuo vessassakäynti usein tuo tullessaan.

    Työskentelin ennen firmassa joka toimitti mainospitsalaatikoita alihankintana isommalle monenlaisen markkinointiviestinnän osaajalle, jonka kautta firmat pystyivät myös tilaamaan erilaisia mainoskamppanjoita. Tuon kyseisen firman pomot hyväksyivät pitsakansien materiaaliksi sellaisen kertaalleen päällystetyn elintarvikekartongin, joka ei kestänyt kuumia pitsoja kovinkaan hyvin. Ja pitsapaavojen mukaan kun laittoi kolme pizzaa laatikoissaa päällekäin, ei alin enää kestänyt. Että itse tuotteen laatu on myös monesti yllätys yllätys hyvän markkinointikanavan ratkaisevin osa.

    Monesti olen miettinyt myös, että voiko vielä lähemmäksi mainos tulla yksittäistä kuluttajaa. Pitsalaatikoita ja vessapaperia, suomalaisen perusjuntin vakiokulutustuotteita.

  13. Mitä muuta voisi jakaa ilmaiseksi? Joku tuote jota ei tarvis ostaa noin isoja määriä?

    Kahvipaketin kylki ei näy riittävän usein, ellet anna useampaa pakettia.

  14. Itse paperi on vain yksi osa WC-paperia. Heitin muistaakseni serlan palauteboxiin jokunen vuosi sitten idean että painattaisivat vaikka mietelauseita hylsyihin. Olisihan se mukava siinä pöntöllä istuskellessa paperin loputtua mietiskellä että millainen ääni kuuluu kun yksi käsi taputtaa tai vastaavaa. Lisää Jari vielä jotain tällaista pikkukivaa niihin jos mahdollista, ei kovin kaupallista, mutta kovan mainospötkön kevennyksenä varmasti toimisi.

  15. Kauppakutin takapuoli … Hmm … Mielenkiintoista.
    Takapuoli – persmedia. Hmm …
    Otapa tuote kuin tuote käteesi ja käännä sen toisinpäin ja mitä näet: persmedian valtavat tulevaisuudennäkymät!

    Tietenkin käytännön syistä on luovuus rajattu ihmisenkokoisiin mediatapahtumiin. Entäpä jos mennään siitä merkittävästi isompaan tai pienempään?

    Vaikka organisoit pohjanmaan viljelijät leikkaamaan viljansa niin, että satelliittikuvassa on toivottu ilmiö.
    Tuloksena maailmanlaajuinen huomio (ehkä viiden vuoden päästä, kun Google Maps päivittää kuvat) tai nollanäkyvyys (tulikin kaatosade juuri, kun ilmiön piti esiintyä).
    Ja vaikka juttu olisi jymymenestys, toisiko se euroja tekijälleen?

  16. Jep… Käuppakuitin takapuoli on monelle vieläkin vieras media koska kukaan ei älyä katsoa takapuolelle 🙂 Meidän lähikaupassa oli parempi systeemi kun alennukset oli painettu siihen erittelyn perään, sen sijaan että olisivat taustapuolella. Se tuli aina luettua. Käytettävyyskysymyksiä siis.

  17. Miksi ei katsota? Eikö myyjän voi opettaa niin, että hän esim. taittaa kuitin, jolloin takapuoli näkyy kun kuitti ojennetaan asiakkaalle? Vaikka suurinosa heittääkin sen heti roskiin, niin jos takapuoli on valmiiksi esillä saattaa siitä jäädä mieleen logo tai asiakas saattaa mennä hämilleen tämmöisestä sissimarkkinoinnista ja lukee sen tekstin.

    Itse ainakin myönnän, että jos olen jostain syystä laittanut lompakkooni mäcissä asioidessani kuitin, niin se kyllä erottuu sieltä keltasine logoineen. Juurikin siksi, että se ensinnäkin on yleensä pitkä, jonka vuoksi se on taitettu kahtia ja tottakai aina niin, että se takapuoli on näkyvillä. Olen siis samaa mieltä, että tämä kuitti on täysin aliarvostettu markkinointi-rako.

  18. Tämähän on selvä muna-kana ongelma. Koska kassakuittien takapuolella ei ole ikinä mitään mielenkiintoista, kukaan ei katso kassakuittien takapuolelle. Katsoin noin 20 paikasta jääneitä kuitteja ja ainoastaan McDonalds osoittautui pirteäksi poikkeukseksi. Voi toki olla, että tuo on huono paikka mainostaa, tai sitten voi olla että ainoastaan McDonalds on älynnyt pistää minkäänlaista mainontaa siihen.

    Voisiko esimerkiksi Prisman kuitin takapuoli mainostaa uutta tuotetta, tai ketjun juuri avaamaa suurta liikettä kaupungissa? Voisiko ravintola iskostaa kuukauden pihvitarjousta asiakkaan mieleen? Yökerho kevään tapahtumalistaa? Elokuvateatteri seuraavaa suurelokuvaa? En tiedä, ehkä se on sitten niin pirun kallista, tehotonta tai ainakin vaivalloista. Voivatko tosin muutkaan tietää, ennen kuin kokeilevat?

    Apteekkikuitti oli Mäkkärin kuitin lisäksi ainoa joka yritti mainostaa mitään, siihen oli kirjattu Huhtikuun tarjoukset. Tämä tosin oli hieman puolivillainen esitys, koska kuitissa kerrottiin vain tarjoustuotteiden nimet, mutta ei niiden hintoja.

    Tulee mieleen entinen parturini, jolta tiedustelin miksi tässä kaupungissa on vain yksi parturi joka on maanantaina auki – mikseivät he ole, vaikka heillä on useampi henkilö töissä. Kuuleman mukaan maanantai ei ole hyvä kauppapäivä partureille, koska asiakkaat eivät tykkää käydä maanantaisin. He olivat joskus kokeilleet olla pari maanantaita auki. Kysyin sitten sitä, onko siitä kerrottu missään, että nyt olisi maanantainakin mahdollisuus käydä parturissa. Olihan siitä kerrottu, pienellä lapulla ovessa…

  19. Tuttu yritys teki viitisen vuotta sitten töitä saadakseen kauppakuitin takapuolen mainostilaksi. Ongelmia aiheutti varsinkin se, etteivät kauppaketjut halunneet kuin tietynlaisia mainoksia tietynlaisilta yrityksiltä. Joissakin Keskon kaupoissa kuitteja oli jonkin aikaa.

    Olisikohan jo aika kokeilla ideaa uudestaan?

  20. Ihan hauska idea, pari kysymystä kuitenkin heräsi:

    – Mikä on teidän tuoma lisäarvo tuotteeseen (suunnittelun lisäksi) versus itse tekeminen? 32 000€ on kuitenkin aika suolainen hinta järjettömästä läjästä vessapaperia.
    – Miksi materiaali jaellaan yrityksiin? Mikä on kohderyhmä, johon media puree?
    – Onko tuote suunniteltu hyödyttämään asiakkaitanne vai markkinoimaan omaa toimintaanne ja jos / kun kumpaakin, missä suhteessa?
    – Minkälaisille yrityksille voisit suositella tätä tuotetta ja mitä välineitä kamppiksen mittaamiseen on?

    1. Moi Samuel,

      Kiitos hyvistä kysymyksistäsi! Ediste on erikoistunut palvelemaan pk-yrityksiä, jotka myyvät huipputekniikkaa tai asiantuntijapalveluja toisille yrityksille. Siksi Ediste-persmedia jaetaan todennäköisesti yrityksiin. Ei sillä, etteikö se toimisi kuluttajakuviossa ihan hyvin. Luulisin, että ilmainen wc-paperi kelpaisi monelle.

      Tietenkin kaikki palvelumme ovat sitä varten, että ne hyödyttävät asiakkaitamme. Ei palkkojamme kukaan muuten vain maksele. Mutta missä määrin vaikkapa iPod on tarkoitettu markkinoimaan Applea? Muista erottuva tuote saattaa olla siinä suhteessa aika tehokas. Lueskelin hiljattain erään asiantuntijan arvion, että iPodit ovat muokanneet maaperää merkittävälle määrälle uusia Mac-käyttäjäsukupolvia.

      Persmedian tehojen mittaaminen on aivan samanlaista kuin minkä tahansa muun suoramarkkinoinnin, joka mittaa asiakkaiden reaktioiden tai palautteiden määrää.

      Hinta on tietysti aina suhteellinen juttu. Mutta kolmellakympillä ei saa kuin nelivärisivun Hesarista tai muutaman mainoksen jostain aikakauslehdestä (kun ilmoituksen suunnittelu sekä palautteen käsittely- ja mittauskulut lasketaan). Eiköhän Persmedian kohdistettavuus, toistojen määrä ja viestin läpäisykyky ole kuitenkin ihan toista luokkaa.

      Korostan nyt kuitenkin, ettei tässä asiassa voi kenelläkään olla vielä mitään suurta viisautta. Kokemus näyttää, miten käy. Saattaa olla, että Persmediamme osoittautuu ihan paskaksi ideaksi. Ei se olisi ensimmänen – eikä varmasti viimeinen – kerta. Kuten olen miljoona kertaa jankuttanut, hittituotteita syntyy/löytyy vain kokeilemalla.

  21. Kauppakuitissa ei tarvitse myydä omia tuotteitaan, vaan tilan voi myydä muille yrityksille ja kääntää kuittinauhojen kuluerä tuotoksi.

  22. Naurettavaa ja lapsellista. Ei tällaisilla kikoilla pelasteta Suomen metsäteollisuutta. Jos painettu vessapaperi olisi hyvä business paperitehtaiden koneet olisi tuottaneet sitä vuosia. Huomaa ettei blogin kirjoittaja ymmärrä teollisuuden oikeasta tilanteesta mitään. Helppo on neuvoa toisia. En ainakaan minä ikinä antaisi lupaa että yhtiöni brandi painettaisiin wc paperille.

  23. Heikki Tervoselle:
    Sen oman brändin voi painattaa siihen paperille positiivisessa yhteydessä. Esim. ensin teksti isolla fontilla: Hyvin pyyhkii! Ja sen alle kuva jostain pönöttävästä demarista (Eero Heinäluoma). Ja sen jälkeen viesti tämän viihde pläjäyksen tarjosi Yritys Oy ja WWW-linkki perään.

  24. Nyt kun on valmis paketti Ediste-Persmedia, se ei suomalaisille kelpaa… Pitää ruveta hintaa arvostelemaan ja keksimään itse parempaa.

    Persmedia on hinnoiteltu oikein, mutta oma yrityseni on liian pieni käyttääkseen sitä tai esimerkiksi tv-mainontaa. Tässä yksi hyvä syy miksi yrityksen pitää kasvaa suuremmaksi (vaimoni aina arvostelee kasvu tavoitteitani).

    Mikä voisi olla pienemmän yrityksen persmedia? Itse taidan painattaa yrityselleni kahvipaketteja omilla kuorilla. Ilmoitan lehdessä, kolme pakettia kahvia ilmaiseksi per talous… Jakelu paikallisessa kaupassa, yrityksemme ”messuosastolla”.

    Parempia ideoita?

    Ps. Saisinkohan ostettua Edisteeltä Persmediaa kuluttajamyyntiin Pks-seudun ulkopuolelle?

  25. Mitäköhän maksaa tölkkilimsan tekeminen omilla pakkauksilla ja tölkin ulkoasulla? Se nyt ei kuitenkaan ole mikään pysyvä esine mikä näkyisi, että sinänsä huonompi idea. Tyylikästä jälkeä voisi sillä kuitenkin saada.

    Persmedia olisi erinomaisesti sopinut Operaatio Maa -ohjelman duutsonien osaan: https://www.operaatiopokale.fi/ varmasti taviskansalaisilta olis kukkaron nyörit auennut paremmin jos homma olisi tullut ihan konkreettisesti vastaan…

  26. Onko kukaan koskaan kysellyt tarroista/ tuopinalusista hintaa?

    Aikoinaan kauppasin ideaa Jyrki Otilalle (rauha hänen sielulleen) jossa eurovaalien alla olisi tehty hänen vaaliskamppis siten että tuopinalus olisi sisältänyt viisi visaista kysymystä EU:sta ja numero johon voi soittaa, samalla kerätty Jyrkille vaalirahaa. Silloin hänen vaalitukijansa (iso panimo) ei innostunut ideasta.

    Idea jäi kytemään ja nyt voisi joku oluen ystävä vaalien alla pölliä tämän idean.

  27. Jarilla on aina hauskaa luettavaa ja kommenttien määrä vain osoittaa että myös lukijoita riittää. Hyvä juttu että jaksetaan kyseenalaistaa vanhaa ja uutta.

    Itse olen ihmetelyt miksei noita pizzalaatikoita ole jo otettu systemaattisemmin haltuun. Jonkin verran niissä silloin tällöin näkyy jotain kamppiksia olevan, mutta sellainen tuotteistettu mainostilan ostoplavelu netissä (postinumeroittain) ja ”sopimusjakelijat” hoidettu valmiiksi, niin kyllä taitaisi toimia.

    Tarkasti kohdennettua mediatilaa positiivisessa yhteydessä suhteellisen pienillä kuluilla.

    Näyttäisi olevan http://www.pizzamedia.fi verkkotunnuskin vapaana 😉

  28. Törmäsin juuri yrityshotellimme pihalla mimmiin, joka jakeli noita persmedia wc-paperirullia. Tottakai piti käydä vonkaamassa muutama omaan duuniin, näin sissimarkkinointia seuraavana. Sellainen huomio vain, että jotkut pisnesihmiset reagoivat jakajaan pikkuisen negatiivisesti ja häntä karttavasti hieman kettutyttömäisen ja hipahtavan ulkoasun perusteella.

    Ja moni oli luullut, että teekkareiden vappulehteä, äpyä, siellä yritetään myydä.

    Se vasta olisi ollut siistiä, jos jakajalla olisi ollut siisti business jakkkupuku, siis jos niitä pisnesmiehiä yritettiin tavoittaa.

  29. Heheee! Tästä saikin loistavat naurut ja kaiken lisäksi lempinimen, joka varmasti seuraa kauan! Olen siis kyseinen hipahtava kettutyttö. Kaikille, jotka ette siis ole minua nähneet, seuraava tarkennus pukeutumisestani tänään: ruskea pusakka/huppari/sporttitakki (miten sitä nyt haluaakaan kutsua, kuitenkin siististi leikattu eikä semmoinen muovisäkin muotoinen), musta hame, jossa on punaisia kukkia, mustat legginsit ja musta-valkoiset lenkkarit. Lisäksi minulla on punaiset/oranssit hiukset, jotka olivat klipsillä kiinni.

    On erittäin mielenkiintoista, että kyseinen vaikutelma syntyi. Olen kyllä vahvalla arvopohjalla varustettu, mutta sitä en juurikaan pukeutumisellani yritä viestittää (mm. legginsit polyamidia → pahasta luonnolle…). Lähinnä ”viestinä” on se, että pyrin pukeutumaan aurinkoisesti ja kohtaan ihmiset ilolla. Hymy ja iloinen äänensävy sai ainakin minun mielestäni mukavia reaktioita aikaan ja moni jatkoi matkaansa suupielet ylöspäin osoittaen. Olihan siellä pari poikkeustakin, kuten jäätävän räyhällä äänensävyllä tokaistu kommentti: ”mulla pyyhkii tarpeeksi hyvin ilmankin”. Se pisti hymyilyttämään vielä enemmän… 😉

    Yhteenvetona teille kaikille, jotka haluavat kyseisen kaltaisia sissimarkkinointitempauksia järjestää:

    1. laittakaa tarpeeksi lämpimästi ja mukavasti päälle (ehkä myös aurinkorasvaa)
    2. varatkaa mukaanne iloinen äänensävy, leveä hymy ja intoa (ei maksa mitään ja tulee itsellekin parempi mieli)
    3. älkää pelätkö mokaavanne tai että ”maine” menee (ihmisiähän me kaikki ollaan)
    4. tämän reissun perusteella ihmiset, jotka tulevat töihin ennen klo 8.00 ja 8.15 jälkeen ovat keskimäärin mukavammalla tuulella (n. klo 8.00 – 8.15 saapuneet vastaanottivat rullia hieman vähemmän)

    Tämä oli ihan loistava keikka ja me nautittiin sissinä olemisesta. Ainakin mulla paluu yksilöiden/ihmisten/asiakkaiden pariin muistutti siitä, miten nopeasti työn palkinto siinä hommassa seuraa. Kiitos siis jokaiselle, kuka vastaani tänään tuli!

    PS. Pahoitteluni Jarille mikäli aiheutin hallaa vain vakavasti otettavalle tempauksellenne 😉

  30. Kuittimainontahan kuulostaa jopa nerokkaalta! Sissimarkkinoinnin suurin idea on, että se tulee yllätyksenä, mutta se tuottaa parhaiten ollessa jatkuvaa. Rautatieasemilla lauletut massakohtaukset saavat valtavan yleisön, mutta minä en muista itse yhtään niissä mainostanutta yritystä. Kiva idea siis, mutta reisille meni (minun mielestäni) kertauksen puutteessa.

    Kuittimainonnassa käytäntö on kyllä hidasteena, kanavan pitää olla riittävän suuri ollakseen uskottava näin media-alustana ja riittävän kattavissa alustoissa vastustus on hyvinkin kovaa. Pienimmät kioskit eivät tuota ”roskapaperia” hyötykäyttöön kannattavuuden ja uskottavuuden nimissä riittävästi ja isoimmat näkevät ulkopuolisen mainostuksen kilpailuhaasteena. Lisähaasteena on selvästi aikajänne. Liian pitkä toisto on tylsää, liian lyhyt taas liian kallista.

    Totuus on kuitenkin lyhyt ja yksinkertainen: Jos Z-marketin asiakas saa paremmat käytännön edut kuin X-superstoren asiakas, joka kerää 2,8% bonuksia kuukausitasolla, on Z-marketilla selvä etulyöntiasema. Ulkomailla asuessani suosin paikallista Z-markettia, koska heidän kassakuittinsa loihti minulle aina ajoittain lähes naurettavan hintaisen pizzan alakertani Dominosista. Köyhä opiskelija oli siis toiselle kaupalle noin 200€/kk kannattavampi kuin toiselle ja vain siksi, että he ohjeistivat minua ostamaan mieluummin pizzaa kuin ruokaa heidän hyllystään. Hullua neroutta, sanon minä.

    Käytän häikäilemättömästi tässä kommentissa sissimarkkinoinnin keinoja ja nokitan pizzalaatikoita osoitteella http://www.kuittimainonta.fi, tervetuloa.

    p.s. hieno blogi, joka todella oikein kerjää palaamaan takaisin. Lisää tällaista maailmaan.

  31. Toi Heikki Tervosen kommentti (26.04.2009) oli ihan sika hyvä. Arvatenkin Decker Pumps Finlandin kaveri?! Keep up the good work!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi
Jari Parantainen

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi

Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä. Sissin keinot näyttävät usein

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action