Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kankikauppiaan älynväläys

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Viagra oli aluksi ylivoimainen markkinajohtaja. Muut saivat riidellä rippeistä. Cialis oli yksi kilpailijoista. Sen myynti matoi alamaissa. Sitten mainosmaakari sai älynväläyksen, joka keikautti asetelmat päälaelleen.

Viagran sinisestä pilleristä tuli aikanaan tosi nopeasti hitti. Se nappasi miljardibisneksestä 75 prosentin markkinaosuuden ennen kuin kilpailijat ehtivät varista sanoa.

Tietysti rahasampo alkoi houkuttaa muita pelureita samoille apajille. Lilly Pharmaceuticals oli yksi niistä. Se kilpaili lääkkeellään nimeltä Cialis. Rohdon piti sitä paitsi olla tehokkaampaa kuin Viagra.

Firma pyöritti kuukaudesta toiseen kalliita mainoskampanjoita. Vaikutukset olivat häviävän pieniä. Ei noussut käyrä kattoa kohti.

Kuten kokeneet insinöörit tietävät, se ei aina riitä, että tuote on teknisesti ylivoimainen. Silti se ei välttämättä käy kaupaksi.

Kisan voittaakin se, joka osaa kertoa parhaiten, miten hyvä hänen tuotteensa on.

Juuri näin kävi tälläkin kertaa. Nimittäin copywriter keksi idean, joka oli tehokkaampi kuin yksikään kemistien kehittämä molekyyli.

Tavalliseen tapaan myös Cialis-pakkauksen kylkeen oli painettu mikroskooppisella 4 pisteen fontilla lääkelaitoksen (FDA:n) varoituksia.

Mainosmies teki kuivasta mäkätyksestä firman ykkösjutun. Se nostettiin lehtimainosten otsikoiksi. Jorina lisättiin myös kaikkien tv-mainosten loppurepliikiksi ja iskulauseeksi.

Nyt alkoi tapahtua.

Cialis nappasi kolmessa kuukaudessa 30 prosentin markkinaosuuden! Se nousi yhtä suosituksi kuin Viagra.

Mikä oli tuo viranomaisten määräämä huomautus?

Se kuului näin: ”Jos erektio kestää yli neljä tuntia, hakeudu välittömästi hoitoon.”

Paras tarina on se, jonka asiakkaasi kehittää itse omassa päässään. Mitä jos puhuisit vaihteeksi aavistuksen asian vierestä?

Lähde: Powerlines, Steve Cone 2008
Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

3 kommenttia

  1. Paikallinen City-marketin kauppias mainosti lehdessä samalla tavalla asian vierestä vähän aikaa sitten: ”Tuoretta kuhaa xx euroa/kilo. Säävaraus.”

    Lisähuomautus pisti heti ajattelemaan, että tuoretta täytyy tavaran tosiaan olla, jos saatavuus on säästä kiinni.

    1. Tribot, kiitos kommentistasi!

      Viikko-Savo-lehdessä oli elokuun lopulla ilmoitus, jossa luki näin:

      Kiroilematon putkimies. 10 € alennus kirosanasta. Myös ilt. ja viikonloppuina.

      Mielestäni tuo aivan asian vierestä puhuva teksti on paljon tehokkaampi kuin sellainen, jossa olisi kehuttu laadukkaita putkimiespalveluja jo vuodesta 1984.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Sininen meri harhauttaa

Tapasin eilen kolme opiskelijaa Jyväskylästä. He olivat perustaneet opintoihinsa liittyvän (tilapäisen) yrityksen. Liikeidea kuulosti aika hienolta ja omaperäiseltä. Toimialakin oli ihan omanlaisensa. Toisaalta mieleeni tuli

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action