Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kankikauppiaan älynväläys

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Viagra oli aluksi ylivoimainen markkinajohtaja. Muut saivat riidellä rippeistä. Cialis oli yksi kilpailijoista. Sen myynti matoi alamaissa. Sitten mainosmaakari sai älynväläyksen, joka keikautti asetelmat päälaelleen.

Viagran sinisestä pilleristä tuli aikanaan tosi nopeasti hitti. Se nappasi miljardibisneksestä 75 prosentin markkinaosuuden ennen kuin kilpailijat ehtivät varista sanoa.

Tietysti rahasampo alkoi houkuttaa muita pelureita samoille apajille. Lilly Pharmaceuticals oli yksi niistä. Se kilpaili lääkkeellään nimeltä Cialis. Rohdon piti sitä paitsi olla tehokkaampaa kuin Viagra.

Firma pyöritti kuukaudesta toiseen kalliita mainoskampanjoita. Vaikutukset olivat häviävän pieniä. Ei noussut käyrä kattoa kohti.

Kuten kokeneet insinöörit tietävät, se ei aina riitä, että tuote on teknisesti ylivoimainen. Silti se ei välttämättä käy kaupaksi.

Kisan voittaakin se, joka osaa kertoa parhaiten, miten hyvä hänen tuotteensa on.

Juuri näin kävi tälläkin kertaa. Nimittäin copywriter keksi idean, joka oli tehokkaampi kuin yksikään kemistien kehittämä molekyyli.

Tavalliseen tapaan myös Cialis-pakkauksen kylkeen oli painettu mikroskooppisella 4 pisteen fontilla lääkelaitoksen (FDA:n) varoituksia.

Mainosmies teki kuivasta mäkätyksestä firman ykkösjutun. Se nostettiin lehtimainosten otsikoiksi. Jorina lisättiin myös kaikkien tv-mainosten loppurepliikiksi ja iskulauseeksi.

Nyt alkoi tapahtua.

Cialis nappasi kolmessa kuukaudessa 30 prosentin markkinaosuuden! Se nousi yhtä suosituksi kuin Viagra.

Mikä oli tuo viranomaisten määräämä huomautus?

Se kuului näin: ”Jos erektio kestää yli neljä tuntia, hakeudu välittömästi hoitoon.”

Paras tarina on se, jonka asiakkaasi kehittää itse omassa päässään. Mitä jos puhuisit vaihteeksi aavistuksen asian vierestä?

Lähde: Powerlines, Steve Cone 2008

3 vastausta

  1. Paikallinen City-marketin kauppias mainosti lehdessä samalla tavalla asian vierestä vähän aikaa sitten: ”Tuoretta kuhaa xx euroa/kilo. Säävaraus.”

    Lisähuomautus pisti heti ajattelemaan, että tuoretta täytyy tavaran tosiaan olla, jos saatavuus on säästä kiinni.

    1. Tribot, kiitos kommentistasi!

      Viikko-Savo-lehdessä oli elokuun lopulla ilmoitus, jossa luki näin:

      Kiroilematon putkimies. 10 € alennus kirosanasta. Myös ilt. ja viikonloppuina.

      Mielestäni tuo aivan asian vierestä puhuva teksti on paljon tehokkaampi kuin sellainen, jossa olisi kehuttu laadukkaita putkimiespalveluja jo vuodesta 1984.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.