Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Univormu herättää luottamusta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Ruotsalaiset poliisit tyrmistyivät muutamia vuosia sitten. Heidän univormujaan oli tarkoitus muokata nössömmäksi. Lainvalvojat nousivat kapinaan – ehkä aivan aiheesta.

Länsinaapurimme poliiseilla on ollut viikonlopun terrori-iskun jälkeen vipinää. Nyt ei kukaan ehdi pohtia työvaatteita. Mutta kesällä 2007 selvitysmies Lars-Göran Carlsson teki ehdotuksen, joka suututti rivipoliisit.

Carlsson ehdotti kaduilla partioiville virkaveljilleen vähemmän militaristista vaatetusta. Musta pikeepaita oli tarkoitus vaihtaa vaaleansiniseen. Reisitaskuhousut saisivat väistyä tavallisten suorien housujen tieltä. Varsikengätkin olisivat saaneet monoa.

Muutoksen ideana oli pehmentää poliisien imagoa. Suurien kaupunkien järjestyspoliisit ja kansallisen erikoisryhmän jäsenet olivat halunneet näyttää koviksilta. Muut yksiköt olivat alkaneet seurata esimerkkiä.

Noin 1500 poliisia allekirjoitti vetoomuksen, ettei univormua muutettaisi kiltimmäksi.

Tavallaan kapinalliset olivat aivan oikeassa. Vaatteilla on yllättävän suuri merkitys, kun ihmiset arvioivat toistensa auktoriteettiä. (Lue lisää auktoriteetin mahdista jutusta Korvatippoja hanuriin.)

Yksi esimerkki on monille tuttu vuonna 2002 ilmestyneestä oivasta elokuvassa Catch Me If You Can (Ota kiinni jos saat). Siinä Leonardo DiCaprio näyttelee yhdysvaltalaista tunnettua huijaria nimeltään Frank Abagnale.

Tosiasioihin perustuvassa tarinassa tuo höplästä vetämisen ammattilainen esiintyy mm. lääkärinä ja lentäjänä. Lisäksi hän ehti väärentää sekkejä yli 2,5 miljoonan dollarin arvosta uransa aikana.

Abagnale jos kuka hyödynsi univormuja jatkuvasti. Hän tiesi, että niillä on ihmisiin hämmästyttävä vaikutus.

Yksi Abagnalen aikanaan tekemistä huijauksista oli yksinkertaisuudessaan vaikuttava. Hän osti lähetin vermeet ja laukun. Sitten hän meni seisomaan kadulle pankin yösäilön viereen.

Koijarimme pystytti viereensä virallisen näköisen kilven, jossa luki ”Luukku on epäkunnossa – anna talletukset pankin lähetille”.

Kaupoista ja ostoskeskuksista tulevat kassanhoitajat pudottivat käteiskuorensa ja -lippaansa tyytyväisinä suoraan Abagnalen laukkuun. Hän piti sitä asiakaspalveluhenkisesti valmiiksi ammollaan.

Kukaan ei tullut ajatelleeksi, että tutussa paikassa tutulta vaikuttavaan univormuun pukeutunut mies saattaisi olla väärällä asialla.

Frank Abagnale on jälkikäteen ihmetellyt, miten ihmeessä tavallinen pankin metallinen säilytyslokero ylipäätään voisi olla rikki?

Monet asiantuntijat kuvittelevat, että asiakas valitsee pätevimmän asiantuntijan. Todellisuudessa hän valitsee asiantuntijan, joka vaikuttaa pätevimmältä. Näissä kahdessa asiassa on iso ero.

Lähteet: Helsingin Sanomat 21.6.2007 & Blind Spots: Why Smart People Do Dumb Things, Madeleine L. Van Hecke 2007
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Paikallislehti kirjoitti jokunen aika sitten huijauksesta. Muutaman alueen pankin yösäilön luukkuun oli teipattu lappu jossa ilmoitettiin yösäilön olevan poissa käytöstä ja että talletuksen voisi jättää vieressä olleeseen (ehkä kuitenkin lukolliseen?) uuteen postilaatikkoon… joku tuohonkin oli langennut…. Human engineering on muuten yksi tietoturvatestauksen ala ;D

  2. Itsekin tullut joskus tuo todettua. Seuraavan kerran kun lähdet katsomaan jotain keikkaa niin otappa tyhjä kitaralaukku mukaan ja kanniskele sitä tärkeän näköisenä. Ei kysele kukaan lippuja eikä mitään muutakaan, parhaassa tapauksessa juomat ovat ilmaisia.

  3. Univormu ja asialliset työkalut lisäävät katu-uskottavuutta. Duunareista se on ammattilainen, jolla on Ma..tat ja DeWa..tit. Harrasteliaja se, jonka kamat on hankittu edullisesti lähimmästä tarjouskaupasta.

    On aina yhtä hämmentävää kuinka oikealla ammattislangilla sekä oikein valitulla pukeutumisella saadaan kuva asiantuntijasta. Ja pueutumisen tyylillä saa itsensä laitettua oikeaan kastiin.

    Jos joskus pääsee katselmaan kärpäsenä katossa, niin arvot, alan ja voimasuhteet saa helposti selville vaikka jonkun projektin ohjausryhmää katselemalla.

    Ja opettelemalla kullekkin tasolle liittyvän pukeutumiskoodin sekä ammattislangin, saa helposti huijattua muita siitä mikä on oma ammattitaito.

    Asiantuntijana olo perustuu osin illuusioon eli siihen, että ulkoisella olemuksella ja slangilla uskotellaan asiakasta kuvittelemaan konsulentin olevan pätevä.


    Loppulause: Miettikääpä Monty Wideniusta Saville Row:n puvussa puhumassa nörteille. Katu-uskottavuus saattaisi mennä, vaikka kaikki me tiedämme hänen hankineen kohtuulisesti MySql:n avulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Sininen meri harhauttaa

Tapasin eilen kolme opiskelijaa Jyväskylästä. He olivat perustaneet opintoihinsa liittyvän (tilapäisen) yrityksen. Liikeidea kuulosti aika hienolta ja omaperäiseltä. Toimialakin oli ihan omanlaisensa. Toisaalta mieleeni tuli

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action