Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mitä Kainuussa tuumitaan Gurumarkkinointi-kirjasta?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Koti-Kajaani julkaisi runsas viikko sitten (19.3.2011) arvion Gurumarkkinointi-kirjasta. Millaisia mietteitä opus kirvoitti Kainuussa?

Kuulin joitain päiviä sitten kajaanilaisilta sukulaisiltani, että paikallislehdessä Koti-Kajaanissa oli ollut arvio Gurumarkkinointi-kirjasta.

Kainuulainen yrittäjä ja yrittäjyysvalmentaja Olli ”Ollis” Leppänen julkaisi kirjoituksensa myös Tarinoita matkan varrelta -blogissaan:  Kun tavallinen ei enää riitä.

Ollis päättää arvionsa näin:

Apusen ja Parantaisen kirja antaa itseänsä kouluissa ja työelämässä kehittäneille osaajille mukavan potkun persuuksille omien vahvuuksien esiinkaivamiseen. Toivottavasti kirja löytää tiensä myös kainuulaisten osaajien yöpöydille. Me tarvitsemme Kainuussa juuri nyt guru-asennetta ympäripyöreiden tavoitteiden sijaan. Olen sitä mieltä, että kainuulainen osaamisemme jää tuttujen ja turvallisten asiakkaiden kanssa puuhastelun jalkoihin, emmekä oikeasti uskalla erottautua muista. Missä siis piilevät kainuulaiset gurut?

Lisäksi Ollis toteaa nähneensä yrittäjiä valmentaessaan, miten vaikeaa kokeneenkin konkarin on pusertaa sanoiksi se, missä hän on hyvä. Tähän jatkaisin vielä, että sama koskee myös palkkatyötä tekeviä asiantuntijoita.

Menestystäsi ei ratkaise se, miten hyvä olet. Menestyksesi ratkaisee se, miten hyvin osaat kertoa, miten hyvä olet.

Gurumarkkinointi-kirjan verkkosivut kertovat teoksesta lisää. Sieltä löydät myös Gurumarkkinointi-teoksen esilukijoiden arviot.

Gurumarkkinointi-kirjan voit tilata itsellesi kätevästi suoraan Talentumin verkkokaupasta. Mainitse tilauksesi yhteydessä kampanjatunnus KIRM0711, niin saat kirjasi 10 prosentin alennuksella hintaan 60 euroa!

Haluaisitko perehdyttää asiantuntijoitasi gurumarkkinoinnin saloihin? Lue lisätietoja Edisteen Gurumarkkinointi-koulutuksesta.

6 kommenttia

  1. Itsensä markkinoiminen on yllättävän vaikeaa. Ei osaa Steve Jobsin tyyliin kertoa keskimäärin 10,5 sanan lauseilla osaamisesta eikä markkinoida sitä.

    Usein pelkästään omaa tietämystään vertaa siihen mitä kuuluisi tietää ja siksi arvioi oman osaamisensa alakanttiin. On mielenkiintoista huomata, että oman osaamisen vertaaminen kilpailijoihin on tuskaisaa ja siksi vaatimattomana laskee oman osaamisensa arvoa.

    Jos minultakin haastattelussa kysytään missä olen hyvä, niin vastaan yleensä liian pitkän litanian asioita joita osaan. Eli en osaa edes vastata oikeaan kysymykseen.

    Itsensä markkinointi on liian vaikeaa tälläiselle insinöörin retkulle.

    1. Kari, osut napakymppiin!

      On todella vaikeaa sanoa se tärkein asia – ja napsauttaa sitten suu kiinni. Sen sijaan itse kukin meistä sairastuu tv-shopista tuttuun ”eikä siinä vielä kaikki” -tyyppiseen puheripuliin.

      Joudun itsekin usein sanomaan myyjälle, että kiitos, nyt riittää. Olen jo ostanut. Ei tarvitse enää selittää. Mihin voin allekirjoittaa?

  2. Suomalaisen mentaliteettiin kuuluu tietty varovaisuus, jottei kehuta itseä liikaa. Siinä on se pelko, että jos hommat ei syystä tai toisesta luista niin kuin on luvannut, niin sitten saa ns. autokauppiaan maineen. Tuote ei vastaa lupauksia ja negatiivinen word of mouth kääntyy itseä vastaan.

    Suomalainen haluaa olla enemmän rehellinen kuin optimistinen. Tämä piirre tosin muuttuu hieman, kun ottaa muutaman miestä vahvemman. Pitäisikö tuote-esittelyjen ja mainospuheiden laatiminen siirtää firman saunailtoihin? =)

    1. Petteri, olet kyllä ihan oikeassa näissä kommenteissasi!

      Oikeastaan koko gurumarkkinoinnin idea on se, ettei asiantuntijan tarvitse kehua (tai tyrkyttää) itseään. En tunne montakaan asiantuntijaa, jolle se olisi lainkaan luontainen tapa markkinoida itseään.

      Tyrkyttämisen sijaan asiantuntijan täytyy rakentaa itselleen asiantuntijan ulkoiset merkit. Se on toki raskasta ja pitkäpiimäistä työtä. Mutta vuosien mittaan sitkeän asiantuntijan työn tulokset alkavat muuttua rahaksi yhä kiihtyvää tahtia.

      Lisäksi gurukokelaan kannattaa siirtyä osaamisensa panttaamisesta ja pihistelystä avokätiseen osaamisensa lahjoitusbisnekseen. Hänen täytyy antaa ideoitaan, näkemyksiään ja oppejaan muille (maksutta) niin paljon kuin hän ikinä ehtii.

      Jos hän auttaa riittävän monia riittävän kauan, jonain päivänä nuo autetut maksavat potut pottuina: tilauksia alkaa tulla ovista ja ikkunoista.

      Tämä kaikki kuitenkin edellyttää, että ammattilaisemme on itse selvittänyt itselleen, missä asiassa hän aikoo olla paras. Ei sitä tietoa tarvitse välttämättä kertoa kuin ehkä Ollikselle.

      Mutta jos guruksi aikova ei ole itsekään päättänyt, mihin hän on matkalla, harhailuksihan homma tietenkin menee.

      PS. On muuten yllättävän yleistä, että selvin päin pidättyvä ja vaatimattoman oloinen asiantuntija repeää kännissä aivan poskettomaan itsekehuskeluun.

  3. Tämä asiantuntijan ulkoisten merkkien rakentaminen, ts. oman tiedon levittäminen on kyllä mielestäni hyvä mutta silloin ei sovi olla laiska. Se, että jaat osaamistasi, tarkoittaa että se on pian myös kilpailijasi käytössä ja silloin sinun pitää tehdä taas lisää töitä jotta pääsee taas edelle. Mutta ehkä se on se erottava tekijä että kenestä tulee alansa guru, jakamalla tietoa pakotat itsesi kehittymään. Jos menestyminen olisi helppoa, kaikki menestyisivät.

    Olen tämän jakamisen kannalla mutta mietin että pitääkö raja kuitenkin joskus vetää johonkin, ts. pitääkö silti pyrkiä pysyttelemään askeleen edellä? Hesburgerin kerroshampurilaisesta kyllä näkee että mistä aineksista se koostuu mutta majoneesin resepti on pidetty salassa.

    1. Petteri, esität hyviä ja tärkeitä kysymyksiä!

      Asiaa kannattaa testata vaikkapa miettimällä, kumpi seuraavista asiantuntijoista on rikkaampi:

      1. Se, joka pitää osaamisensa mahdollisimman tarkkaan omana tietonaan?
      2. Se, joka julkaisee osaamisensa blogissaan, kirjoissaan, videoissaan ja koulutuksissaan?

      Varmasti molemmilla tavoilla voi pärjätä, mutta vähintään neljä tunnettua gurua viidestä kuuluu tuohon julkaisevaan ryhmään.

      Miksi tiedon panttaaminen kuitenkin houkuttaa niin useita?

      Se johtuu esimerkiksi siitä harhasta, että moni luulee keksineensä jotain ainutlaatuista. Sellainen on todella harvinaista. Asiantuntijan ego vain sumuttaa häntä luulemaan itsestään hiukan liikoja. Enemmän kyse on asiantuntijan omasta tietämättömyydestä. Hän on niin oman aiheensa pauloissa, etteivät kilpailevat vaihtoehdot tahdo hahmottua.

      Toinen väärinkäsitys liittyy siihen, että paikoilleen voisi jäädä siinäkään tapauksessa, että tiedot pysyvät visusti salassa. On aivan turha kuvitella, että hidastelemalla voisi päästä edes paikallisesti alansa kärkeen. Uutta on puskettava ulos niin paljon kuin ikinä ehtii. Etumatka on säilytettävä tästä hamaan tulevaisuuteen.

      Nuo salaiset reseptit – joista tietysti Coca Cola on tunnetuin – ovat enemmän markkinointia kuin todellisia liikesalaisuuksia. Siinä on kyse niukkuuden imusta. Salaisuudet ja arvoitukset kiehtovat ihmisiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.