Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Minäkö keskinkertainen?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Sain viime kesänä vaimoltani syntymäpäivälahjaksi kuntotestin. Siis sellaisen oikean. Pääsisin polkemaan ergometriä.

Lahjakortti oli voimassa vuoden. Runsas kuukausi sitten oli vihdoin lopetettava viivyttely. Kohensin housunkaulusta kohti kainaloita. Varasin ajan.

Labrassa sain letkua suuhun ja piuhoja kroppaan. Hoitaja kuppasi verta sormenpäistä muutaman minuutin välein.

Testitulos oli yllätys.

Etukäteisarviokseni merkitsin lomakkeeseen, että kondikseni olisi jonkin verran keskimääräistä parempi.

Toki sisimmässäni tunsin, että tulokseni olisi erinomainen. Mutta koska tiedän ihmisten taipumuksen liioitella ominaisuuksiaan, päätin olla vaatimaton.

Olinkin aivan romuna, kun testaajani kertoi todelliset tulokset. Niiden perusteella olin vain keskinkertaisessa kunnossa!

Seuraavaksi aloin epäillä, että mittalaitteissa täytyi olla jotain vikaa. Tai sitten olin vain treenannut viime aikoina liian kovaa. Ehkä testaaja oli epäpätevä?

Lopulta jouduin myöntämään, että voi perhana: egonihan se vain teki taas temppujaan. Sille ei kerta kaikkiaan sovi ajatus, että olisin keskinkertainen yhtään missään.

Ainoa lohtuni on, etten ole harhoineni yksin. Professori Dan Ariely kertoo uusimmassa kirjassaan esimerkin golfareista.

Tutkija kysyi kolopallon harrastajilta, miten usein he huijaavat pelissä. Lisäksi vastaajat saivat kertoa, miten usein he arvelivat muiden pelaajien sortuvan vastaaviin temppuihin.

Tulokset noudattivat perinteistä kaavaa.

Vain neljä prosenttia pelaajista myönsi joskus parantelevansa pallon paikkaa jalallaan. He arvelivat kuitenkin, että muut tekevät niin yli 3 kertaa useammin.

Vain yksi sadasta myönsi joskus laskeneensa pisteensä tahallaan väärin. Muiden pelaajien moraali oli tietenkin selvästi löysempi.

Kentillä pyörii pistehuijareita – täsmälleen samojen vastaajien mielestä – peräti viisinkertainen määrä!

Jokainen suomalainen on mielestään keskimääräistä parempi autoilija.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

2 kommenttia

  1. Oliko testin tehneellä yrityksellä jotain omaa intressiä keskimääräistä huonompaan tulokseen?

    1. Hyvä kysymys! Jos firma haluaa myydä kuntoilupalveluja, sen toki kannattaisi raportoida huonoja tuloksia. Muuten asiakkailla ei ole ongelmaa, joka kaipaisi ratkaisua.

      Olisikin ollut aika hienoa, jos olisin saanut heti kuntotestin jatkoksi tarjouksen valmennusohjelmasta, jonka avulla voisin korjata synkän tilanteeni. Ikävä kyllä sellaisesta aloitteesta en nähnyt häivääkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko sisäänheittotuote vain turha välivaihe?

Tyypillinen asiakkaani on insinööritalo, joka myy mutkikasta teknistä palvelua tai softaa. Se pitäisi sitten muka tuotteistaa. Olen usein eri mieltä. Firman massiivista monsteripalvelua ei kannata

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.