Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kiitokset eivät Nokiaa pelasta

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Perjantain Kauppalehti käsitteli Nokian kriisiä laajasti. Sivuilta pisti silmään pari merkillistä hokemaa:

”Myös peruspuhelimet ovat tänä vuonna sakanneet, vaikka [peruspuhelinbisneksen johtaja Mary] McDowell synnytti kiitellyn Asha-puhelinsarjan.”

”Myös Lumiat ovat saaneet positiivista palautetta, mutta myynti ei näytä lähteneen lentoon toisellakaan neljänneksellä.”

Sama höpinä on jatkunut suomalaisissa tiedotusvälineissä pitkin kevättä. Lumia on kuulemma niin älyttömän hieno puhelin.

Olkoon sitten niin. Mutta kenen näkökulmasta?

Ei ainakaan puhelimia ostavien ihmisten mielestä.

Myin ensimmäistä kämppäämme 1990-luvun alussa. Asunnossa pyöri erittäin iloisia ja myönteisiä ihmisiä pilvin pimein.

”Voi miten iiihana asunto. Ja miten kiiiva piha. Onpa sauna hyyyvässä kunnossa!”

Porukasta erottui yksi ostajaehdokas, joka jaksoi narista kaikesta. Oli liian ahdasta. Klinkkerin värisävy oli väärä. Yläkerran portaatkin kitisivät inhasti.

Tuo tyytymättömin osti asuntomme muutamia päiviä myöhemmin. Eikä hän tinkinyt hinnasta pennin jeniä.

Kauppalehden kommentit tiivistävät hienosti sen, miten markkinatutkimuksetkin aina toimivat. Sillä ei ole mitään todistusvoimaa, että joku kiittää tuotetta.

Kehuminen kun on helppoa. Ei siitä joudu vastuuseen. Tuote on hyvä vasta sitten, kun joku / moni on valmis maksamaan siitä jotain.

Ainoa aito gallupvastaus on tilaus.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

3 kommenttia

  1. Tämä oli hyvä! Yhä useammin tuntuu siltä – Nokian touhu on siitä esimerkki – että sekoitetaan se miltä asia näyttää siihen miten asia on. Niinpä on ”kiiteltyjä” ja ”positiivista palautetta saaneita” tuotteita, joita kukaan ei tarvitse.

    Ja jos joku sattuisi esimerkiksi valmistamaan iskunkestävän, vedenpitävän ja kuukauden akunkestolla varustetun kännykän, kuka sitä hehkuttaisi? Miksi siis tällaista tuotetta kannattaisi kehittääkään?

    1. Muistan elävästi, kun Apple oli juuri julkistanut ekan iPhonensa vuonna 2007. Istuimme Tampereen junassa ja luimme Kauppalehteä. Aviisi ryttäsi empimättä Applen mitättömän kännykkäbisneksen lähtökuoppiinsa.

      Pohdiskelimme silloin, että ilmeisesti ylimieliset kommentit tulivat suoraan Nokialta. Toimittaja vain toisti vähättelevää viestiä kuin papukaija.

      Saattaa olla, että tiedotusvälineiden hehkuttelu on vieläkin lähtöisin nokialaisten omista myyntipuheista. Totta kai he paukuttavat joka käänteessä, että ”uutta mallia on kiitetty”.

      Mutta olet siis siinä aivan oikeassa, että maailma on puollollaan tosi hienoja tuotteita, joita kukaan ei tarvitse.

  2. Eikö se ollut vuonna 2007 kun Nokia totesi Applen tuotteisiin viitaten ”we copy with pride”? Ehkä olisi voinut kopioida nöyremminkin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko sisäänheittotuote vain turha välivaihe?

Tyypillinen asiakkaani on insinööritalo, joka myy mutkikasta teknistä palvelua tai softaa. Se pitäisi sitten muka tuotteistaa. Olen usein eri mieltä. Firman massiivista monsteripalvelua ei kannata

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.