Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Ostitko Nokiaa isänmaallisista syistä?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Juttelin viime keväänä erään teollisuusjohtajan kanssa. Hän kertoi ostaneensa Nokian osakkeita, koska halvalla sai.

”Tuskin ne tästä enää kovin paljon voivat laskea.”

Koska olen kaiken muun lisäksi sijoitusnero, kiekaisin epäkohteliaasti, että totta kai kurssi voi ihan hyvin esimerkiksi puoliintua.

Nyt noksu on pudonnut jo alle puoleen vuoden takaisesta. Koska se on niin epäreilua, parku on alkanut.

Hesarin mielipidekirjoituksista löytyi lauantaina (16.6.) parikin esimerkkiä.

Erkki Havansin mielestä olisi kohtuullista, että valtio korvaisi edes miljardilla eurolla suomalaisten piensijoittajien Nokia-tappioita.

Perusteluna Havansi käytti sitä, että persnettoa tehneet piensijoittajat ostivat aikanaan osakkeensa isänmaallisista syistä.

Olavi Markkanen puolestaan oli huolissaan siitä, että jotkut ovat vaatineet Nokian saamien tukien perimistä takaisin valtiolle.

”Jos se [konkurssi] tulee, menevät viimeisetkin työpaikat, ja suomalaisten hyväuskoisina hankkimat osakkeet menettävät loputkin arvostaan.”

Voi pyhät pyssyt, sanon minä!

Osakekauppa täytyisi tehdä luvanvaraiseksi, jos hyväuskoiset ihmiset tosiaan syytävät vähiä ropojaan pörssiin isänmaallisisista syistä.

No, totta kai tiedämme, että jokainen Nokian osakkeita haalinut on ollut liikkeellä tasan oma hyöty mielessään. Jopa ahneus on saattanut hiukan riivata.

Jälkikäteen on vain paljon mukavampi selittää, että huonojen sijoitusten taustalla olikin jokin ylevä syy.

Ahneus on tyypillinen yksityinen motiivi. Isänmaallisuus on esimerkki julkisesta motiivista.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

  1. “Tuskin ne tästä enää kovin paljon voivat laskea.”

    Muistan sanoneeni juuri nuo sanat kun puolisen vuotta sitten aloitin sijoittamisen ostamalla mielenkiintoisia kohteita nimeltään Nokia ja Outokumpu. Lopputulos oli tietysti punaisia numeroita salkussa. Ehkä opin jotain.

    En kuitenkaan harmittele tapahtunutta, sillä sijoitin vain sen mitä olin valmis häviämään. Edes yksi asia siis oikein. Oppirahat on vain maksettava, niin sijoittamisessa kuin yrittäjyydessäkin. Todennäköisesti enemmän rahaa häviäisi jos lottoaisi säännöllisesti 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action