Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Ruokolahti tappoi leijonansa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Kaksikymmentä vuotta sitten Saimaan rannalta kuului kummia. Poliisi sai ilmoituksen suuren kissaeläimen jäljistä 27. kesäkuuta 1992.

Kaiken lisäksi eräs nuoripari kertoi nähneensä lähistöllä, miten leijona oli ylittänyt tien.

Jättikattia ei koskaan löytynyt. Mutta käsitteenä Ruokolahden leijona jäi elämään.

Kuluvan vuoden huhtikuussa kunnan asiat alkoivat luisua sivuraiteille. Kävi niin kuin usein yrityksissäkin: insinöörit, juristit ja kamreerit – tai ainakin heidän tosikot hengenheimolaisensa – lyövät viisaat päänsä yhteen.

Niinpä virkamiehet teettivät mielipidetutkimuksen. Kuten tämän blogin lukijat hyvin tietävät, sen jälkeen organisaation selviytymismahdollisuudet kutistuvat rusinaksi.

Tilannetta voisi heikentää enää tsunami, heinäsirkat tai Tasavallan presidentin vientipalkinto.

Jotenkin en siis ollut ällistynyt, kun mielipidetutkimus johti jo etukäteen päätettyyn tulokseen. Kunta päätti, ettei se enää käytä leijonaa markkinointinsa kivijalkana.

Kunnanjohtaja Antti Pätilä antoi Helsingin Sanomille lausunnon, jonka talletan ilman muuta arkistojeni helmeksi:

 ”Sen [mielipidetutkimuksen] mukaan leijona ei enää kanna vahvuutena. Meidän pitää löytää elementtejä, jokta ovat myös totta.”

Pätilä siis kuvittelee, että markkinointi perustuu faktoihin. Ikävä kyllä totuus on tylsä. Se ei tartu mieleen.

Hesari pyysi puolitoista vuotta sitten (15.12.2010) pääkaupunkiseudun kehyskuntien kunnanjohtajia kertomaan yhdellä sanalla, miksi jonkun kannattaisi muuttaa juuri kyseiselle paikkakunnalle.

Nyt tehtäväsi onkin arpoa Ruokolahden jo päättämä uusi asemointi kahdeksan muun kunnanisän ehdotusten joukosta:

  1. Turvallista ja tilaa hengittää
  2. MaaseutuSaaristo
  3. Kivaa arjesta
  4. Luonnonläheisyys
  5. Luonnonläheinen palveluiden vieressä
  6. Urbaani vaihtoehto
  7. Elinvoimaa ja elämisen tilaa
  8. Lähellä luontoa
  9. Elämisen laatua

Kun Ruokolahti ei erotu edes yhdeksästä, miten se onnistuisi, kun vaihtoehtoja on monikymmenkertaisesti?

Kokoomuksen ponnisteluista huolimatta Suomessa on edelleen 336 kuntaa. Siinä on joukko, jonka kanssa Ruokolahti joutuu kilpailemaan veronmaksajista.

Menestyminen edellyttäisi hyvin poikkeavaa tarinaa. Tai valtavasti markkinointirahaa. Ruokolahti tekee parhaansa, ettei sillä olisi pian kumpaakaan.

Mitä älyttömämpi tarina, sitä paremmin se erottuu.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

4 kommenttia

  1. Hyvin on kunnanisät onnistuneet olemaan mahdollisimman mitättömiä ”ettei sitte vaan tule mitään sanomista mistään”

    Ihan kun piirtäisi harmaalla kynällä harmaalle paperille harmaita viivoja. Ei tarttis tehdä muuta kun yksi musta piste paperille, niin se näkyis kauas.

    Ruokolahden tapauksessa mikä tahansa noista menisi pikkulisäyksellä:

    1.Turvallista ja tilaa hengittää. (Leijona ei pure)
    2.MaaseutuSaaristo+1 leijona
    3.Kivaa arjesta.Leijona kadulla?
    4.Luonnonläheisyys. Leijonia torilla
    5.Luonnonläheinen palveluiden vieressä, leijonien keskellä
    6.Urbaani vaihtoehto+leijona
    7.Elinvoimaa ja elämisen tilaa leijonillekin
    8.Lähellä luontoa, leijona pihalla
    9.Elämisen laatua leijonien keskellä

    1. Paljastan tässä samalla, että Ruokolahden iskulause (vai mikä äidinkielen raiskausyritys tuo nyt lienee) on vaihtoehto 2. MaaseutuSaaristo.

      Monet kuntien markkinoijista olisivat antaneet oikean kätensä, jos tiedotusvälineet olisivat pudottaneet syliin aivan ilmaiseksi jotain Ruokolahden leijonan kaltaista. Sen varaan olisi ollut helppo rakentaa jos jonkinlaista jatkotarinaa, jos taitoa ja rohkeutta olisi riittänyt.

  2. Siinä olisi nyt jollakin naapurikunnalla paikka omia tuo leijona itselleen, koska leijona on nyt muuttanut pois. Mihinkäs muualle kuin naapurikuntaan.

  3. Nyt Ruokolahdelle olisi tarjolla tarina, joka on totta. Kunnan terveysaseman vuodeosastolta on löytynyt Etelä-Saimaa-lehden mukaan ainakin neljä torakkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Laadukas liha alennusmyynnissä

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kirjoitti Hesariin vastineen Suomalainen ruoantuotanto on vastuullista (19.6.2016). Hän tuskaili karjankasvattajien epäreilua tilannetta näin: ”Panostaminen laatuun ei valitettavasti ole

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Jos kukaan ei suutu, mikään ei muutu

Provad Oy:n projekti päättyy tänään klo 13 alkavaan loppukatselmukseen. Olemme pohtineet firman palvelubisnekselle viestinnän linjaa, joka erottuisi tavallisen tylsästä konsulttijorinasta. Ensimmäisen työkokouksemme päätteeksi järjestin äänestyksen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action