Olen tallettanut matkapuhelimeeni kymmeniä numeroita, joiden yhteystiedoksi olen kirjannut yhden ja saman nimen. Se on “Puhelinmyyjä”. Kun teksti vilkkuu näytössä, tiedän heittää kapulan seinään. Sitkeimmät häiriköivät jopa viidesti päivässä.

Ei ihme, että esimerkiksi Yhdysvalloissa yli 70 prosenttia kansalaisista on rekisteröitynyt puhelinmarkkinoinnin kieltävään rekisteriin.

Minäkin olen ryhtynyt monenlaisiin torjuntatoimiin. Maksan yritykseni vaihteenhoitajalle siitä, että hän pitää kauppiaat poissa niskastani. Robotti seuloo roskapostit. Sen haaviin jäävät niin mustekasetit kuin potenssipillerit. Katson Salkkarit, Voicet ja Viidakon tähtöset vain nauhoituksina, jotta voin ohittaa mainoskatkot.

Enää yksi tuhannesta netissä haahuilevasta klikkaa bannerimainosta. Sinäkin olet nähnyt sadoittain netti-ilmoituksia viime viikkojen aikana. Muistatko niistä ensimmäistäkään?

Nykyisin on aivan tavallista, että parhaiden ammattilaisten laatima, tuhansien eurojen arvoinen suorakampanja tuottaa pyöreän nollan. Yksikään yrityspäättäjä ei reagoi millään tavalla. Buukkaajan on soitettava kymmeniä puheluja, jotta hän saisi sovituksi yhden vaivaisen tapaamisen. Kuluttajapuolella tarjouksiin tarttuvat aina samat persaukiset pilipalipalkintojen metsästäjät.

Viriili viestintäkonsulentti ehdottaa ratkaisuksi sisältömarkkinointia. Yrityksesi tulisi tuottaa nettiin jotain kivaa, joka imuroi asiakkaat luoksesi. Se voi olla ostajan pikaopas, hyödyllinen blogipostaus tai hauska video. Moni onkin tarttunut toimeen.

Maailman kirjahyllystä löytyi 130 miljoonaa opusta vuonna 2010. Viime vuonna niitä ilmestyi yli 10 miljoonaa lisää. Siinä riittää tupituoretta sisältöä fanaattisimmallekin lukutoukalle koko kesälomaksi.

Käyttäjät lataavat Facebookiin 300 miljoonaa valokuvaa päivässä. Youtubeen pätkähtää 70 tuntia uutta videota joka minuutti. Netti välittää tänäänkin reilusti yli 100 miljardia sähköpostia. Uusia verkkosivustoja syntyy lähes miljoonan päivätahtia. Kuitenkin vain kolmannes maailman ihmisistä pääsee verkkoon. Suurin osa on sinne vasta tulossa.

Mihin tämä kaikki johtaa?

Se ainakin on selvää, ettei mikään löysä lässytys tavoita asiakastasi enää. Meidän jokaisen on pakko suojautua joka suunnasta sinkoilevilta viesteiltä. Muuten ei kenenkään kuuppa kestä.

Tuntemattomat tyrkyttäjät saavat armotta pakit. Vain hyödyllisyytensä todistanut kauppalopo ansaitsee audienssin. Verkkokauppa korvaa muut.

Gartnerin ennusteen mukaan valtaosa Yhdysvaltojen 18 miljoonasta myyjästä saa pian potkut. Vuonna 2020 heistä on jäljellä enää neljä miljoonaa. Sama tsunami pyyhkii rantojamme hiukan myöhemmin.

Älä sinä soita minulle. Mutta tuskinpa minäkään soitan sinulle.

Tämä kolumnini on julkaistu SMKJ:n myynti & markkinointi -lehdessä 4/2013 (29.5.).