Kamreeri menetti muistinsa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Nordea-pankki (nimi kirjoitettu tahallaan oikein) on törmännyt kinkkiseen ongelmaan. Riesan nimi on Noste Oy. Tai oikeastaan sen änkyrä omistajayrittäjä.

Sain ristikseni uuden Nordea-yhteyshenkilön pari vuotta sitten. Hän alkoi vaatia, että meidän pitäisi tavata. Kieltäydyin kunniasta sekä puhelimitse että sähköpostitse:

”Jos ehdotuksesi eivät tuota firmalleni vähintään tuhatta euroa vuodessa, miksi ihmeessä haaskaisimme aikaamme tapaamisiin?”

Tiedän jo etukäteen, että pankin ns. ratkaisut tarkoittavat nakkiputkalleni ehkä 26 euron säästöjä vuodessa. Viestini ei kuitenkaan mene perille. Olen saanut kuulla jos jonkinlaista ruikutusta.

Pitää kuulemma miettiä, tarvitsenko yrityspuolen yhteyshenkilöä lainkaan. Olen tehnyt selväksi jo monta kertaa, etten itsekään keksi sellaiselle mitään käyttöä.

Viime päivinä painostus on taas yltynyt. Ensin sain synkeää sähköpostia:

”Meidän tulisi käydä Noste Oy:n liiketoiminnasta, edustuksesta ja omistuksesta muutamia seikkoja vielä lokakuun aikana.”

”Näin ollen voitte varmistua jatkossakin toimivista pankkipalveluista.”

”Tarkemmat tiedot mihin lakeihin ja määräyksiin nämä perustavat ja miksi näitä tietoja kysytään oheisesta linkistä ja liitteessä.”

Toisin sanottuna pankki on ottanut nyt raskaat aseet käyttöön. Jos en tottele, ”palvelu” päättyy. Rikon lakeja ja määräyksiä, jollen hilaa hanuriani heidän luokseen ja vähän äkkiä.

Kieltämättä Nordean viestintä on virkistävän reipasta. Eipä ole käynyt mielessänikään, että myös uhkailu & kiristys kuuluisi markkinoijan keinovalikoimaan.

Kun en heti jaksanut reagoida vihamieliseen viestiin, Nordean numero alkoi ilmestyä puhelimeeni jopa monta kertaa päivässä. Lopulta huokasin syvään. Päätin kuunnella ripitykseni.

Soittaja ei ollutkaan yhteyshenkilöni. Sen sijaan pankki oli hälyttänyt hänelle apuvoimia. Kerroin, etten silti halua tavata.

Seuraavaksi sain kuulla, että Nordean täytyisi tunnistaa minut. Siis häh?!

Ihmettelin, miten pankki ei yhtäkkiä tunne kymmeniä vuosia vanhaa asiakastaan. Ettei kamreeri vain kärsi dementiasta?

Lisäksi meidän pitäisi kuulemma yhdessä tutkia Nosteen taseita. Ehdotin, että Nordea tilaisi firmani tilinpäätöstiedot Suomen Asiakastieto Oy:stä. Sitä varten pankit aikanaan senkin yrityksen perustivat.

Lopulta soittaja turvautui natsi- Fiva-korttiin:

Finanssivalvonta ottaa Nordealta toimiluvan, jos määräyksiä ei noudateta.

Sori vain Suomi. Noste näköjään kaataa koko kotimaisen pankkijärjestelmän. Itse olen kuvitellut, että EU-maat nimenomaan pelastavat pankkeja hinnalla millä hyvänsä.

Myönnän, että käämini kärähti. Ilmoitin äänekkäästi, että

  1. en edelleenkään aio tavata nordealaisia ja
  2. jos tämä ei sovi, siirrän rahani ilomielin jonnekin muualle.

Jo pari vuotta jatkunut piirileikkimme kertoo karusti, että pankkiporukka on jämähtänyt jonnekin kasarikuvioihin. Heille ei ole vieläkään valjennut, kuka on asiakas ja kuka myyjä.

Rahakauppiaiden tuotekehitys vasta kuppaista onkin. En kerta kaikkiaan kaipaa heidän vakuutuksiaan, en rahastojaan, en lainaa, en mitään. Käytän vain muovikorttia ja Nordean kivikautista verkkopankkia.

Jos meitä kiusankappaleita on muitakin, markkina suorastaan huutaa pelkästään verkossa toimivaa, modernia maksuvälittäjää. En tosin tiedä, pitääkö sitä kutsua pankiksi lainkaan.

Soita asiakkaallesi. Haluathan sinäkin varmistaa, ettei pitkäaikainen palkanmaksajasi ole sortunut rahanpesuhommiin.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

30 kommenttia

  1. Suosittelen vaihtamaan pankki tai ainakin harkitsemaan. Asuntolaina on itselläni mainitussa pankissa samoin kuin pankkikortti. Se että verkossa tunnistaminen on Nordealla monipuolinen on syy miksi jatkan kyseisen pankin henkilöasiakkaana.

    Yrityksen osalta pankkipalvelut on siirtyneet Handelsbankeniin johon olen ollut todella tyytyväinen. Lainat yms hoituvat helpoiten etenkin kun pankissa on yksi yhdyshenkilö johon olen erityisen tyytyväinen ja monesti jäänyt kuva että on ennemmin minun kuin työnantajansa palveluksessa. En muista tilannetta missä en olisi saanut valita useammasta vaihtoehdosta, mitään ylimääräistä ei ole tarvinnut tehdä. Ja jos ollut tarvetta epävirallisille tapaamiselle ne on järjestyneet normaalin työajanulkopuolella ja vaikka viikonloppuna jääkiekko ottelun yhteydessä.

    Hyvänä toimina pankin puolelta pidän jos epäselviin tai poikkeaviin rahasiirtoihin puututaan ja pyritään varmistamaan oikeellisuus. Pahimmillaan tilanne voi olla se että rikollinen on saanut haltuun pankkitilin ja onnistunut siirtämään rahaa yms.

    Nykyaikana toisen henkilöllisyys on helppo väärentää etenkin ajokortteja ja passien osalta voit helposti esiintyä toisena henkilönä ja tämä onnistuu parhaiten pankissa paikanpäällä jos virkailija ei tunne sinua entuudestaan.

    1. Sehän tässä juuri on huvittavaa, että olen käynyt Nordeassa viimeksi noin 5 vuotta sitten kiltisti passi kourassa pokkuroimassa.

      Virkailija ei tuntenut minua entuudestaan. Ei hän voinut mitenkään tietää, etten ollut vaikkapa identtinen kaksoisveljeni tms.

      1. Muutama vuosi takaperin erään yrittäjän identiteetti varastettiin jolloin varkaat onnistuivat siirtämään yrityksen rahaa pankissa toiselle tilille. Varkaat tulivat sen verran ahneeksi että yrittävät järjestää pakomatkansa kustannukset samalta tililtä, jolloin pankin epäilykset heräsivät ja siirrot jäädytettiin.
        Tapauksessa huolestuttavaa olikin että siirrot tehtiin konttorissa ja henkilöllisyystodistukset oli näytetty sekä ”tarkistettu”.

  2. Nyt on pakko sanoa että sympatiseeraan jossain määrin Nordeaa. Pankkeja ja muitakin rahanvälittäjiä (itselläni on kokemuksia bitcoin-välityksestä) koskeva sääntely näissä asioissa todella on nykyään aika kireää, eikä yleensä ottaen pankeille vapaaehtoista. Mutta jos pääset toiselle pankille yritysasiakkaaksi ilman henkilökohtaista visiittiä ja paperinpyöritystä, kerro siitä ihmeessä täällä!

    1. Kysyinkin nordealaiselta, että ihanko oikeasti he tottelevat kirjaimellisesti kaikkia Finanssivalvonnan tai muiden viranomaisten päähänpistoja, oli niissä mitään järkeä tai ei.

      Suomessa on luultavasti noin seitsemän tai yksitoista rahanpesijää. Niinpä virkamies panee taas kerran parisaatatuhatta syytöntä yrittäjää kärsimään muutamien mätämunien vuoksi.

    1. Tarkoitatko, että tilillä tulee olla tietty summa, jotta rahanpesujahti käynnistyisi? Siinä tapauksessa yllättävän pieni potti riittää.

  3. ”Finanssivalvonta ottaa Nordealta toimiluvan, jos määräyksiä ei noudateta.” Käsittämätöntä bullshittia. Siellä on joku arojen nero kylmiä kontakteja myyvä suoramarkkinointicopywriter lukenut takuulla finanssiohjeita oman päänsä mukaan ja tarjoaa omaa totuuttaan kohderyhmälle viimeisenä keinona tienata se 20 euroa, jonka saa tapaamisbuukkauksesta palkkioksi.

    Törkeää sanoisin. Tuossa tilanteessa menisin paikalle jo pesäpallomailan kanssa ihan huvikseni.

    Eipä ihme, että tutkimusten mukaan 42% puhelinapparaattien omistajista ei vastaa puhelimen soittoon, jos eivät tunne numeroa.

    Kyllä se taitaa olla niin, että jos firman tilillä killii 9.000 euroa tai yli, haaskat iskee kiinni.

    1. Ikävä kyllä tuo soittaja oli ihan pankin omaa kantajengiä. Luulen, että se puhe ”avusta” viittasi siihen, että varsinainen uusi yhteyshenkilöni on suhteellisen nuori. Hänen puolestaan onkin soittanut jo kaksi kokeneempaa kollegaa.

      Joka tapauksessa pankkilaiset ottavat viranomaisten ohjeet liian tosissaan. Olen joskus kai kertonutkin, miten Kuluttajavirasto kylvää kauhua pankkiväen piirissä.

      Kysyinkin eräässä pankin tuotteistusprojektissa, mitä siitä seuraa, jos saamme Kuluttajaviraston Anja Peltosen ärähtämään. Kuulemma siitä seuraa sormen heristelyä, ehkä varoitus ja…niin, eipä sitten muuta. Uhkasakkoonkin on vielä silloin aika pitkä matka.

  4. No mutta Jari. Eihän Nordeassa kannata pitää mitään tiliä. Minulle aikanaan täyttyi mitta, kun asiani hoitamisen sijaan sain kuunnella 10 minuutin valitusvirren jonkun uuden käyttöjärjestelmän toimimattomuudesta. Vaihdoin Ålandsbankeniin. Sieltä saa Palvelua.

  5. ”Lisäksi meidän pitäisi kuulemma yhdessä tutkia Nosteen taseita.”

    Mitä tuolla on tekemistä tunnistamisen kanssa?

    Ei yhtään mitään. Kusetusta koko touhu.

    1. Virallinen selitys lienee se, että näin pankki saa tietää, mistä molemmat firman tilillä olevat sataset ovat tulleet ja mihin ne ovat menossa. Siis etten pese niitä venäläisen mafian lukuun tai jotain muuta yhtä todennäköistä.

      Epävirallinen motiivi on tietenkin tarjota (surkeita) vaihtoehtoja kassavarojen sijoittamiseksi esimerkiksi ”riskittömiin” korkorahastoihin tms.

  6. Tuonne olen menossa. http://www.seke.ee

    Perustin kolme vuotta sitten putiikin, ei lähtenyt lentoon ja on nyt pöytälaatikossa. Sales Hybrid Oy. Jossain kohtaa sain joltain vakuutusyhtiötädiltä soiton, jossa joku lakisääteinen vakuutus pitäisi ottaa – tai joudun linnaan tädin mukaan. Se oli Vakuutusyhtiö Varma, joka soitti. Oli kiva täti, heitän kepillä kun tapaan, Varmalta en osta ikinä mitään.

    Sitä on yrittäjänä saanut ja nähnyt kaikenmoisia uhkauksia valtiovallan taholta 30 vuoden itsensä ja muiden työllistämisen ajoilta. Miljoonia on maksettu ”yhteiseen kassaan”. Ny tähän saalistamisen joukkoon ovat liittyneet pankit, vakuutuslaitokset, valtion ”avustusjärjestöt” (Tekes, ELY, Tilastokeskus+ muut). Raporttia sinne ja tänne. Miten menee ja mitä kuulu, kyselyjä pamahtaa pilvin pimein postiin. En vastaa yhteenkään. Joudunkohan kohta leivättömän pöydän ääreen, kun en vastaa? Kuten Pohjois-Koreassa.

  7. Tätä byrokratiaa kyllä Suomessa luodaan enemmän kuin tapetaan. Viime vuonna meitä siunattiin Työttömyysvakuutusrahasto TVR:llä, jolle pitää erikseen ilmoittaa vuosittain palkkasumma. Sama, joka ilmoitetaan jo verottajalle, menee Oy:stä Patrekiin, ilmoitetaan eläkevakuutusyhtiölle ja työnantajan vahinko- ja vastuuvakuutusyhtiölle.
    Kerran jonnekin viranomaiselle annettu tietoa ei etene kaikenkarvaisille välttämättömille osapuolille, vaikka niiden yrittäjän kakuun jakoon osallistuminen on vallan lakisääteistä.

    Kyllä se Nordean nuori yritysyhteyshenkilö minullekin yritti aikaa kontttorikäynnille buukata, koska pankin valvontaviranomainen vaatii tätä asiakkaan tunnistamista. Ilmoitin, että poikkean hänen tiskinsä ääressä joskus , kun minulle ohikulkiessa sopii. Siinä me sitten luimme yhdessä kaupparekisteritiedot läpi ja totesimme, että ajan tasalla ovat (ovat koska osallistun julkisiin kilpailutuksiin, joissa tilaaja ei niitä itse saa luetuksi tai printatuksi netistä ja minun on ne heille printattava). Kovasti hän halusi tietää perheenjäsenten omistaman oy:ni omistustaustan, esitti halventavan kysymyksen onko yritys pantu lepäämään, kun liikevaihto on noin laskenut ja sitten päästiin myyntipuheeseen.
    Se tyssäsi lyhyeen, kun sanoin että otan mieluusti vastaan kassavarojen sijoitusehdotuksia, joiden tuotto ylittää ruotsalaisen Nordax pankin tällä hetkellä maksaman 1,65%. Ilman riskiä ja kohtuullisilla nostorajoituksilla ilmanpanaltyä. Aikaa meillä meni 10 minuuttia – minulta tuokio muun liikkeellä olon lomassa, mutta epäilemättä jättiaskel pankille.

  8. Mikähän pankki hoitaa edullisimmin/käytännöllisimmin/joustavammin teidän yritystenne raha-asiat? Tulin aikana valinneeksi ko. kamreerin pankin ja kalliin tilitoimiston lähinnä uskottavuuden vuoksi. Aattelin silloin keskittyä olennaiseen ja jättää papereitten pyörityksen ammattilaisille. Kamreerin syyniin olen päässyt vuonna 2007 perustettaessa yritystä ja tiliä. Toisen kerran pari vuotta sitten, kun olin muusta syystä jo pankissa sisällä. Nakkiputka-kokoluokkaan lukeutuvan yrityksen maksuliikenteestä, debit-kortista, verkkopankista ja tilitietojen sähköisestä viemisestä tilitoimistoon veloitus on vuositasolla n. 250 eemeliä. Onko se paljon vai vähän? Vaihtamisestakin aiheutuu monia yllättäviä kustannuksia.

  9. Nakkiputka Oy:ni on
    – vaihtanut tilitoimistoa palvelevaan pientoimistoon, kun alkuperäinen tönkköytyi, kun se myytiin Pretaxille (nyk. Accountor)
    – ”riisunut” tasetta ja toimintaa ja luopunut tilintarkastajan käytöstä yhtiöjärjestyksen muutoksella
    – käyttää Kamreerin pankkipalveluja erillisveloituksilla. Koska tapahtumia in/out on vähän, on kustannus n. 10 € / kk.
    – luopunut yrityksen tiliin liitetystä kortista, koska käyttö oli niin pientä
    = pankkikulut vuodessa noin 100 e, tilitoimisto 1000 e, ei tilintarkastuskuluja

    1. Kiitos Sampo, siinähän se asian ydin tuli selväksi – vaikka Nordean pomo yritti kierrellä selvää asiaa. Menossa on myyntikampanja.

      Voin hyvin kuvitella, että osa pankin yhteyshenkilöistä tosiaan uskoo, että heidän on yhtäkkiä tarkistettava asiakkaidensa ”tiedot”. Malli on siis sama kuin kaikkien yrittäjien tuntemilla pahaisilla luettelokauppiailla.

      Mitähän ne sellaiset tiedot mahtavat olla, joita ei löytyisi YTV:stä tai Suomen Asiakastiedon rekistereistä?

      1. Esimerkiksi tätä tietoa ei löydy rekistereistä: onko juuri tämä henkilö koijattavissa sijoittamaan yhdistelmärahastoihin.

        1. Olen pyytänyt monta kertaa, että saisin nordealaisilta sähköpostitse ehdotuksen, miten he ajattelivat kasvattaa yritykseni tulosta.

          Se ei kuulemma ole mahdollista ilman, että tapaamme ensin. Kuitenkin ehdotus on aina sama: osta (kalliita) rahastoja tai (turhia) vakuutuksia.

  10. Pankit ovat siirtäneet palveluitaan itsepalvelukanaviin, joten peruskäyttäjän ei tarvitse enää kuluttaa konttorin saranoita kuin satunnaisesti.

    Pankki tietysti säästää konttoreita karsimalla, mutta negatiivista on se, että pankin asiakkaalle ei enää pystytä tyrkyttämään kasvokkain ylihinnoiteltuja rahastoja, vakuutuksia jne. Tämän vuoksi on keksittävä ”tietojen tarkistuksia” konttorille.

    Itse menin yhden ainoan kerran tälläisen soiton perusteella pankin vipuun. Otti kuuppaan, kun selvisi, että olin työajalla raahautunut toiselle puolelle kaupunkia kuuntelemaan myyntitykin lurituksia.

    1. Sepä se, että tunnin turha istunto maksaa helposti puoli työpäivää. Tai se voi tarkoittaa, että koko päivä on sitten myyntikelvoton. Vaihtoehtokustannus saattaa olla tuhansia euroja – itse kunkin taksoista tietysti riippuen.

      Myös vapaa-aika on kallista. Fiksuimmat tajuavat, että se vasta arvokasta onkin.

      Siksi edellytän pankilta vähintään tonnin hyötyä (korvausta) siitä, että raahaudun kuuntelemaan heidän joutavaa poskensoittoaan.

  11. Aikanaan toiminimeä perustaessani varasin Nordeasta yrityspalveluista ajan avatakseni yritykselle tilin. Paikalla sain puolen tunnin esitelmän eläkesäästämisestä, mikä on yrittäjälle aloittaessa tärkeää, kunnes sain suunvuoron että mites kun se tili pitäisi avata, en minä näistä muista vielä tiiä, kun eläkeikäänkin on ainakin 50 vuotta vielä. ”Niitä hoitaa toinen virkailija” oli vastaus. Eikun jonottamaan toiselle tiskille sitten…

    1. Kiitos Pia, kokemuksesi kertoo ihan täsmälleen, mistä on kysymys. Perinteisellä pankilla on lopulta aika vähän järkevää tarjottavaa. Moni meistä pienyrittäjistä tarvitsisi vain jonkin paikan, jonne asiakkaamme voisivat maksaa laskunsa.

  12. Peräkkaisillä viikoilla on uutisoitu ”Selvitys: Suomalaisten tyytyväisyys pankkeihin alimmillaan 11 vuoteen” ja ”Nordea kasvatti taas tulostaan” . Ehkä finanssialankin olisi aika opetella internetin aikakauteen ja tällä en tarkoita verkkopankkia ja sähköpostin tukkivia rahastojen mainoksia.

    1. Rahanpesu on varmaan iso ongelma. Mutta nyt ihan vakavasti: moniko suomalainen pienyrittäjä on sotkeutunut sellaiseen?

      Nordea näkee firmalleni tulevien rahojen lähteet koko ajan. Kuka on siis lähettänyt pestävää rahaa Nosteen tilille?

      Onko se kenties Aalto University Executive Education Oy? Vai ABB Oy? Vai Akava? Vai ehkä Fonecta? Tai ehkä se sittenkin on Finnair!

  13. Tulihan se. Kovasti jännitin, kuinka kauan kestää, ennenkuin Nordean viestintäosasto kommentoi ”nimimerkillä” ja pyrkii kääntämään tekaistun FeikkiFiva -myyntiahdistelunsa oikeaksi ”meillä on syytä epäillä ja siksi haluamme raahata kaikki pienyrittäjät kuulusteluun” -kampanjaksi. Hauska, tuo viittaus Ruotsin Nordean saamiin sanktioihin. Allaolevasta vertauksesta voisi pienyrittäjä olla jopa ylpeä. Ei sitä ihan joka päivä saa niskaansa tällaista epäilyä vuosikausien pankkisuhteen jälkeen.

    ”Takilant kytkeytyy teleoperaattori TeliaSoneraa koskevaan lahjusvyyhtiin. Syytteiden mukaan TeliaSonera olisi maksanut noin 200 miljoonaa euroa Gibraltarille rekisteröidylle Takilantille saadakseen matkapuhelinlisenssin Uzbekistaniin. Takilantilla oli tili Nordeassa.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Haluan Talouselämä-lehteni taksilla

Nyt on katumme postilaatikot ryhmitelty neljän boksin ryppäiksi, jotta jakajan olisi helpompi jättää hommansa hoitamatta. Talouselämä- ja Tekniikka & Talous -lehdet tulivat taas kerran perille

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.