Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksi et sitten tuotteistanut?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yleensä asiantuntijat alkavat tuotteistaa jotain mahdollisimman mutkikasta. Kuitenkin parhaiten menestyvät konseptit ovat lähes aina jotain hyvin yksinkertaista – ainakin asiakkaan näkökulmasta.

Juttelin hiljattain erään pörssiyhtiön toimitusjohtajan kanssa. Hän totesi huomanneensa, että palvelujen tuotteistaminen on yleensä kaikkea muuta kuin rakettitiedettä.

Olen ihan samaa mieltä.

Etenkin jälkikäteen tarkasteltuna monet menestyksekkäät tuotteistukset näyttävät todella yksinkertaisilta – ja sitä ne ovatkin. Sikäli yritysten nurkat ovat täynnä palvelujen ituja, jotka ovat vain tuotteistusta vaille valmiita hittejä.

Mutta kun tuotteistetun palvelun myynti sitten alkaa vetää, aivan varmasti jostain putkahtaa vähintään yksi jälkiviisas. Hän ilmoittaa katkerana, että "kyllä minäkin olisin osannut tuotteistaa tuon".

Toimitusjohtaja totesi, että siihen on ihan pakko iskeä vastakysymys: "No miksi et sitten tuotteistanut?"

Olen jo pitkään seurannut yritystä, joka menestyy loistavasti vuodesta toiseen. Se on nimeltään 3Step IT.

Tämä suomalaisfirma käynnisti toimintansa vuonna 1997. Vuonna 2006 sen liikevaihto oli jo 128 miljoonaa euroa. Se on kasvanut nopeasti ja kannattavasti oman tulorahoituksen varassa alusta asti. Yhtiö toimii nykyisin kahdeksassa maassa.

No mitä 3Step IT sitten tekee?

Lyhyesti sanottuna se liisaa yrityksille tietokoneita. Kun koneiden vuokrajakso on ohi, 3Step IT hoitaa värkit kierrätykseen.

Siinä kaikki!

Totta kai taustalla puksuttavat todennäköisesti hyvinkin mutkikkaat prosessit. Peruskuvion ympärillä on joukko täydentäviä palveluja.

En lainkaan vähättele. Kokonaisuutta on varmasti hiottu pitkään ja hartaasti.

Mutta silti 3Step IT on paraatiesimerkki selkeän yksinkertaisesta palvelukonseptista. Aivan taatusti moni on miettinyt, että olisin minäkin osannut tuotteistaa tuon.

Miksi et sitten tuotteistanut?

Mutkikkaita palveluja on vaikea tuotteistaa, niiden myymisestä puhumattakaan. Aloita tuotteistaminen jostain hyvin pienestä ja arkisesta palvelusi osasta. Sitäkään ei todennäköisesti kukaan ole vielä tuotteistanut, vaikka moni sen osaisikin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.