Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

DMVO on tuntematon tappaja

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kysy asiakkailta mitä haluat. He vastaavat mitä haluavat. Siksi haaskaat vain aikaasi. Joudut kuitenkin aina tekemään päätöksesi puutteellisen tiedon varassa.

Monet asiantuntijat ovat perfektionisteja. Siksi heistä on turvallista tilata markkinatutkimuksia. 

Päätöksiä on mukava perustella itselleen, kun asiakkaiden näkemyksistä on paljon tärkeän näköisiä piirakoita paperilla. Ja maksaahan Tekeskin mielellään nimenomaan erilaisten markkinaselvitysten kuluja.

Ikävä kyllä ihmiset laukovat varsin varmoja mielipiteitä asioista, joista he eivät ymmärrä tuon taivaallista. Siitä mainio esimerkki on gallup-tutkimus, jolla 14-vuotias Nathan Zohner voitti Idahon lukioiden tiedekilpailun vuonna 1997:

DMVO – tuntematon tappaja – on kiellettävä

Kemiallinen aine divetymonoksidi

  • aiheuttaa vahingossa hengitettäessä tuhansien amerikkalaisten kuoleman joka vuosi
  • voi aiheuttaa kaasumaisena pahoja palovammoja
  • yliannoksen oireina voimakas hikoilu ja virtsaamisen tarve
  • epäpuhtaana voi aiheuttaa pahoinvointia ja ripulia
  • aiheuttaa niin vahvan riippuvuuden, että sitä ilman jäävä potilas on kuoleman oma
  • on myös happosateen pääkomponentti
  • nopeuttaa monien metallien korroosiota ja ruostumista sekä lisää maan eroosiota
  • DMVO-molekyylejä on voitu osoittaa kaikista Amerikan joista ja järvistä otetuista näytteistä

Sen verran vaarallista tuo DMVO on, että haastatelluista 86 % vaati aineen kieltämistä välittömästi.

Traagista on vain se, että divetymonoksidi (= H2O) tarkoittaa vettä.

Kysy asiakkaalta, voisiko hän ostaa tuotteesi. Kysy sitten, ostaako hän sen. Saat aivan erilaisia vastauksia. Älä perusta päätöksiäsi ostajien mielipiteisiin, sillä he vastaavat yleensä mitä sattuu.

Lähde: Helsingin Sanomat 23.2.2002

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.