Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Yhdeksänkymppinen supermyyjä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Mistä ihmeestä on syntynyt ajatus, että vanha työntekijä olisi arvoton? Englantilaisten liikkeiden tuloksista päätellen asia on juuri päinvastoin.

Asiakkaat tyypillisesti arvelevat, että Sid Prior olisi noin 70-vuotias tai vähän päälle. Todellisuudessa hän on 91-vuotias. Tämä aidon englantilaisen hovimestarin poika on B&Q-rautakaupan parhaita myyjiä.

Ketju oli aiemmin tunnettu nimenomaan huonosta palvelustaan. Se päätti palkata kyllästyneen näköisten nuorten sijaan varttuneempaa väkeä palkkalistoilleen. Palvelun taso parani roimasti.

Kokeiluun kuului esimerkiksi Macclefieldin liike, jossa oli useita vuosia pelkästään yli viisikymppisiä. Kaupan voitto oli 18 prosenttia suurempi kuin ketjun muissa liikkeissä keskimäärin. Henkilöstön vaihtuvuus kutistui kuudesosaan ja poissaolot romahtivat 39 prosenttia.

Vuonna 1914 syntynyt Sid Prior aloitti työuransa 77 vuotta aikaisemmin. Myyntipäällikön työt hän lopetti 65-vuotiaana. Sitten hän meni sukulaisensa ruokakauppaan töihin. Kun tämä muutti Espanjaan, Prior ehti käväistä muutamia viikkoja eläkkeellä. Sitten hän kyllästyi ja vastasi B&Q:n työpaikkailmoitukseen.

Yllätyksekseen hän sai paikan!

Aluksi hänen tehtävänsä oli kiertää varastoa 6 viikon jaksoissa ja tarkistaa 25 000 tuotteen hinnat. Kaikkien muiden (nuorten työpaikanhakijoiden) mielestä se kuulosti aivan liian pitkästyttävältä. Mutta Priorin mielestä se oli paljon mielenkiintoisempaa kuin vain kökkiä kiikkutuolissa.

Muutamia vuosia myöhemmin hän sai ylennyksen puutarhaosastolle, jossa hän on neuvonut asiakkaita neljän vuoden ajan.

Asiakkaat ovat olleet aina arvelleet jo pelkän ulkonäön perusteella, että jos joku liikkeessä todennäköisesti tietää tuotteista jotain, se on juuri tämä B&Q:n vanhin työntekijä.

Myös monet muut englantilaiset yhtiöt ovat raportoineet, että asiakastyytyväisyys on parantunut, kun ne ovat alkaneet palkata ikääntyneitä työntekijöitä riveihinsä.

Ovatko alasi työntekijät tyypillisesti myöhäisteinejä? Erottuisiko yrityksesi kilpailijoistaan, jos palkkaisit asiakaspalvelusi henkilöstön ikähaitarin aivan toisesta päästä?

Lähde: The Guardian 10.8.2005

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

noste_sissit_748-copyright
Jari Parantainen

Nordea jahtaa tosi tyhmiä terroristeja

Nordean asiakas purnasi Hesarissa (23.11.2016), että pankki oli tentannut hänen tallettamansa käteisen alkuperää. Puhelimitse asiaa ei voitu hoitaa. Kamreeri oli komentanut alamaisensa konttorille kuulusteltavaksi nenätysten. Pari päivää

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Haluan Talouselämä-lehteni taksilla

Nyt on katumme postilaatikot ryhmitelty neljän boksin ryppäiksi, jotta jakajan olisi helpompi jättää hommansa hoitamatta. Talouselämä- ja Tekniikka & Talous -lehdet tulivat taas kerran perille

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Tarjoilen vapaaehtoista pakkoa

Kaltaiseni kokenut kosmopoliitti ja kielinero pääsee tietysti tutustumaan kansainvälisiin bisneskäytäntöihin alvariinsa. Piipahdin vaimoni kanssa hiljattain Itävallassa. Wienissä törmäsimme ilmiöön, jollaiseen ei sorru edes Manhattanilla suhaava

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action