Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Aikanaan tavaratalo oli mullistava uutuus, joka kuumensi tunteita. Miten voisit uudistaa oman alasi käytäntöjä vastaavalla tavalla?

Maailman ensimmäinen tavaratalo oli pariisilainen Au Bon Marché (suomeksi "hyvä ostos"). Sen perusti normandialainen Aristide Boucicaut vuonna 1869.

Uusi kauppakonsepti oli kuohutti: tavarat olivat esillä hyllyissä ja niitä sai hypistellä ilman ostopakkoa. Liike myi tylysti vain käteisellä, mutta se ei yllättäen menoa haitannut.

Toisaalta kaupassa oli mahdollista viettää aikaa, mikä oli tuolloin aivan outo ajatus. Edes sisäänpääsymaksua ei peritty, vaikka kaupassa järjestettiin opastettuja kierroksia.

Hinnat olivat röyhkeästi esillä. Mikä ällistyttävintä, niistä ei enää ollut tarkoitus tinkiä lainkaan. Ei silti, ei sellainen ehkä ollut enää edes tarpeen. Kun tavaratalo osti suuria määriä tavaraa, se pystyi pudottamaan hintojaan jopa kolmanneksella pieniin putiikkeihin verrattuna.

Paheksujat uskoivat Boucicautin tavaratalojen suistavan naiset turmioon, kleptomaniaan ja sivettömyyteen. Paitsi että naiset saivat ostaa tavaratalon tuotteita, myös heidän työskentelynsä moisessa paheen pesässä oli ennenkuulumatonta.

Au Bon Marché aloitti myös alennusmyynnit. Aikaisemmin asiakkaita ei kuulunut houkutella hinnoilla tai mainonnalla. Sellaista pidettiin epäilyttävänä. Liikkeellä oli oma kalenterinsa, josta löytyi säännöllisiä myyntitapahtumia ja konsertteja. Näyteikkunoihin alkoi ilmestyä joulusomistuksia.

Vuosiohjelmaan kuului mm. valkoisen värin teemaviikko 1800-luvun lopulla. Tuleeko mieleesi yhtään tavarataloa, joka järjestäisi nykyisin jotain samantapaista?

Alennushyllyt sijoitettiin tarkoituksellisen ahtaisiin paikkoihin, jotta niiden ympärille kertyi muuta väkeä houkuttavaa kuhinaa.

Yksi Boucicautin uutuuksista oli valmiiksi ommellut vaatteet, kuten leningit. Tosin konseptiin kuului myös esimerkiksi korjausompelimo.

Au Bon Marchén osastot olivat sellaisessa järjestyksessä, että niiden kiertämiseen kului aikaa. Samalla asiakas eteni tuoteryhmästä toiseen. Onneksi tällaisesta on sentään päästy jo nykyisin eroon – vai onko sittenkään…

Kaupan johtajat kasvatettiin yrityksen omista joukoista. Näin syntyvä uramahdollisuus teki työntekijöistä uskollisia työnantajalleen.

Boucicaut kuoli jo vuonna 1877. Hän ei ehtinyt nähdä radikaalin bisneksensä nousua hurjaan kukoistukseen. Vain 9 vuotta myöhemmin liikkeen myynti rikkoi 200 miljoonan frangin ja henkilöstö 4500 työntekijän rajan.

Mitä nykyisen bisneksesi vakiintuneita tapoja ihmiset pitävät muutaman vuosikymmenen päästä täysin naurettavina muinaisjäänteinä? Olisiko viisasta, että ryhtyisit toimialasi Boucicautiksi?

Lähde: Michael B. Miller, The Bon Marché, 1981

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.