Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Viikkokausia täydellistä pimeyttä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Pelkästään suora puhe tekisi viestistäsi rajusti erottuvan. Työpaikkailmoittelu on loistava esimerkki paikoilleen jämähtäneestä markkinoinnista, josta on helppo nousta esiin.

Jos kuulut Hesarin tilaajiin, tulevana sunnuntaina saat taas tuhdin puntin oppimateriaalia kotiisi. Työpaikkasivuilta voit ihailla kymmeniä näytteitä siitä, miten joku on halunnut tuhlata rahansa täysin mitättömään markkinointiin.

Toisaalta tuo latteuksien kavalkadi on loistavan helppo ympäristö. Kuka tahansa voi erottua vaivattomasti muusta joukosta, jos niin haluaa.

Mitä jos kokeilisit esimerkiksi tyyliä, jota Sir Ernest Henry Shackleton (1874-1922) käytti?  Hän haki viittäkymmentä miestä mukaan tutkimusretkelleen Etelänavalle. Sir Ernestin ilmoitus The Timesissa joulukuussa 1901* kiteytti asian näin:

”Etsitään miehiä vaaralliselle matkalle. Pieni palkka. Purevan kylmä. Viikkokausia täydellistä pimeyttä. Jatkuva vaara. Paluu epävarma. Jos matka onnistuu, luvassa mainetta ja kunniaa.”

Toisin kuin sähköhammasharjaansa tottunut nykyihminen voisi kuvitella, Sir Ernest sai vastauksesi 5000 hakemusta.

Entä jos suomalaisen henkilöstöhenkilön pitäisi muokata tekstiä? Miten hän päättäisi kirjoittaa saman asian?

Lopputulos näyttäisi suunnilleen tältä:

”Tarjolla kansainvälinen näköalapaikka. Luvassa kiinnostavia ongelmanratkaisun haasteita ja dynaamisia vuorovaikutustilanteita monipuolisessa bisnesympäristössä. Toivomme sekä henkistä että fyysistä stressinsietokykyä. Kilpailukykyinen kompensaatiopaketti. Ota kokonaisvastuu urakehityksestäsi.”

Vastauksia moderniin, Hesarin muiden ilmoitusten joukkoon täydellisesti sulautuvaan diibadaaba-versioon tulisi ehkä 3 kappaletta. Nekin olisivat todennäköisesti niin epäpäteviltä hakijoilta, ettei yksikään heistä pääsisi edes haastatteluun.**

Kokeile joskus, miltä markkinointisi näyttäisi, jos et kopioisi kaikkia muita. Saatat yllättyä, miten myönteisiä reaktioita viestisi herättää.

* Kyseistä ilmoitusta ei ole löytynyt jälkipolvien ihmeteltäväksi. Onkin epäilty, että kyseessä on jälkikäteen tekaistu teksti. Lue keskustelua aiheesta täältä.

** Lue esimerkki aidosta kampanjasta kirjastani Sissimarkkinointi (sivut 61-67). Varsin yksinkertaisin keinoin ilmoituksen teho kasvoi 20-kertaiseksi.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

3 kommenttia

  1. Tuosta tuli mieleen tempaus, jonka paikallinen ravintola teki lehdessä merkkinoidessaan uutta ravintolaa. Vaikkei se suoranaisesti liitykään asiaan, on se kerrottava.

    Ravintola teki työpaikkailmoituksen, jossa haki töihin – asiakkaita. Vaatimuksina oli yleiset hyvät käyttäytymissäännöt jne. Mutta tästä mainoksesta puhuttiin monta kertaa naureskellen ja varmasti meni läpi potentiaalisille asiakkaille. Käytännössä mainoksen formaatti oli aivan kuin kaikkien muidenkin työnhakuilmoitukset, mutta se mitä todellisuudessa mainostettiin poikkesi formaatin odottamasta muodosta.

    Eli ehkä samaa ideaa käänteisesti, mitä voisit mainostaa vastaavalla tavalla? Ja kyllä, ideaa voi käyttää vaikka sen joku jo onkin keksinyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action