Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Markkinoija kaiken keskipiste?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Markkinoija alkaa helposti kuvitella, että kansalaiset jaksaisivat pohtia hänen viestejään päivät pääksytysten. Kyseessä on inhimillinen harha.

Markkinoija pohtii otsa rypyssä, uskaltaisiko firman esitteessä tai mainoksessa sanoa niin tai noin. Entä syntyykö valokuvasta vääriä mielleyhtymiä? Pitäisikö otsikon olla isompi vai pienempi?

Kaikkein pahinta on, jos markkinoinnin kohde hermostuu. Hänen kielteinen palautteensa tuntuu musertavalta. Yksikin suoraan toimitusjohtajalle pahan olonsa purkanut kansalainen aiheuttaa sen, että kallis kampanja on vedettävä vessasta alas kesken kaiken.

Jopa kohderyhmän ulkopuolisten näkemykset tuntuvat pelottavan, vaikkei heidän reaktioidensa kai pitäisi vaikuttaa myyntilukuihin millään tavalla. Jos markkinoit esimerkiksi naisille, mitä ihmeen väliä sillä on, mitä miehet ajattelevat viesteistäsi?

Yksi selitys saattaa löytyä ihmisille tyypillisestä harhakäsityksestä, että muut tarkkailisivat taukoamatta juuri heidän toimiaan.

Williams Collegen psykologian professorin, tohtori Kenneth Savitskyn mukaan kuvittelemme, että muut ihmiset huomaavat – ja arvioivat – ulkonäköämme, käytöstämme ja tunteitamme enemmän kuin he todella tekevät.

Tämä valokeilassa-tunne sokeuttaa meitä monin tavoin.

Cornellin yliopiston tutkijat suorittivat kokeen, johon osallistui 109 opiskelijaa. Nuoret miehet ja naiset pukivat päälleen mielestään nolostuttavan Barry Manilow -T-paidan ja astuivat huoneeseen, joka oli täynnä heidän opiskelijatovereitaan.

Jälkikäteen koehenkilöt arvioivat, että vähintään puolet huoneessa olleista oli huomannut paidan tai jopa maininnut siitä jotain. Todellisuudessa alle neljäsosa opiskelijoista oli huomannut koko asiaa.

Myöhemmissä vastaavissa kokeissa huomattiin, että ihmiset liioittelevat heihin huomiota kiinnittäneiden määrää jopa kuusinkertaisesti todelliseen verrattuna.

Ihmiset ovat tyystin turtuneita kaiken maailman markkinointiin. Vaikka omasta mielestäsi olet laatinut hurjan ärhäkän viestin, asiakas tuskin edes huomaa sitä.

Lähde: Los Angeles Times 13.1.2003

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.