Harva on todella miettinyt, mikä on hänen yrityksensä verkkosivujen todellinen tarkoitus. Tuloksena on kerta toisensa jälkeen yritys- ja tuote-esittelyjä, jotka myyvät huonosti.
Firmani on toiminut nyt kuusi vuotta. Verkkosivuista on käytössä parhaillaan jo kymmenes versio.
Totta kai tekstiä on tullut viilatuksi jatkuvasti. Sivuston versioilla tarkoitankin lähinnä niitä uudistuksia, jotka ovat vaikuttaneet ulkoasuun. Mutta totta puhuen se on aivan älytön tapa ajatella asiaa.
Kirja "Call to Action" palautti ainakin tämän yrittäjän karulla tavalla maan pinnalle. Teoksen kirjoittajat Bryan Eisenberg ja Jeffrey Eisenberg ovat erikoistuneet hiomaan yritysten verkkosivuja kuntoon.
He tiivistävät, mikä on koko homman tarkoitus: Sivuston on saatava vierailija tekemään jotain.*
Tuo "jotain" tarkoittaa tietenkin sellaista, joka ajaa ostajaehdokkaan ainakin askelen lähemmäs kauppaa – jollei se sitten suoraan johda tilaukseen. Samalla muille kuin todellisille ostajille pitäisi käydä heti selväksi, että he ovat eksyneet aivan väärään paikkaan.
Veikkaan, että aika moni suhtautuu sivuihinsa yhtä säälittävän vetelästi kuin minäkin tähän saakka. Ajatus kulkee jotenkin siten, että kun joku lueskelee aikansa kuluksi höpinöitämme firmastamme ja tuotteistamme, se jotenkin johdattaa hänet asiakkaaksemme.
Voi niin tietysti joskus käydä. Mutta se lienee todellisuudessa erittäin harvinaista.
Koko sivusto täytyisi suunnitella niin, että vierailija tekee jotain muutakin kuin vain haahuilee parilta sivulta toiselle, väsyy ja peruuttaa lopulta muualle. Sen sijaan hänen pitäisi esimerkiksi
- ladata esitteemme,
- soittaa myyntiimme,
- lähettää tarjouspyyntölomakkeemme,
- tilata uutiskirjeemme tai
- ostaa verkkokaupasta tuotteistetun palvelumme.
Moniko on todella suunnitellut sivustonsa niin, että sen rakenne ja sisältö johdattaisi järjestelmällisesti sopivat asiakasehdokkaat järkeviin jatkotoimiin?
Päätä ensin, mitä haluat verkkosivuillesi saapuneen asiakasehdokkaan tekevän (satunnaisen selailun sijaan). Suunnittele sitten sisältö ja rakenne niin, että se johdattaa kiinnostuneet konkreettisiin jatkotoimiin.
* Tätä yksinkertaista periaatetta verkkoasiantuntijat kutsuvat usein hienolta kuulostavalla nimellä "konversio".
Yksi vastaus
Webbi-ihmiset kutsuvat tätä konversioksi, joka tarkoittaa prosenttiosuutta kävijöistä, jotka toimivat tavoitteiden mukaan. Normaalisti konversio on 0-5 %:n luokkaa, mutta kovalla optimoinnilla olemme päässeet joskus jopa yli 10 %:n.
Konversioon vaikuttaa, paitsi sivujen toiminnot ja copy, myös kävijöiden laatu. Oikein kohdennettu Internet-mainonta tuottaa hyviä kävijöitä ja hakuammunta paljon liikennettä ja pienen konversion.
Konversion seurantaan on muutamia tosi hyviä työkaluja, esimerkiksi suomalainen Snoobi ja ilmainen Google Analytics, jotka osaavat laskea konversion suoraan (Analyticsiin täytyy tosin ensin määritellä tavoitteet).
Copya kannattaa testata, kuten suorapostituksia, tekemällä yksi muutos kerrallaan ja seuraamalla muutoksen vaikusta konversioon. Jotkut kertovat, että verkkokaupan myynti on tuplattu pelkällä Hacker safe -logon sijoittelulla.
Kaikkea markkinointia täytyy mitata ja konversion seurata on työkalu kotisivujen tehokkuuden mittaamiseen.