Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Halu ei yksin riitä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ostaja saattaa haluta asiakkaaksesi, mutta halu ei vielä yksin riitä. Tarjoa tilaajalle hyviä syitä, joilla hän voi itse perustella itselleen, miksi muita kalliimpia hintojasi kannattaisi maksaa.

Käyntikortit loppuivat. Oli aika tilata niitä lisää.

Aikanaan käytin paljon aikaa siihen, että etsin hyvän kirjapainon. Alalla nimittäin riittää kaikenlaista suharia edelleen. Täysin vakuuttavan oloinen firma saattaa sössiä aivan tavalliset painotyöt kerta toisensa jälkeen.

Totesin sitten lopulta vanhan totuuden: halvalla ei kerta kaikkiaan saa hyvää.

Kyse ei ole siitä, etteikö painotalo aina tekisi työtä uudelleen – lopulta. Mutta reklamointiin palanut aika maksaa helposti monta kertaa enemmän kuin painokustannuksista tuli näennäisiä säästöjä.

Pyysin siis tarjouksen luotettavaksi osoittautuneelta hovitoimittajaltani.

Mutta näin meidän kesken: kaiken varalta pidän hengissä myös toista suhdetta. Tein vaivihkaa syrjähypyn.Tiedustelin hintaa myös eräältä kilpailevalta ei-halvalta painotalolta.

Tarjousten ero ei ollut euroina suuri, koska kyse on pienestä työstä. Ykköspainoni pyyntö oli 390 ja salarakkaani 310 euroa.

Toisaalta eroa oli juuri pahimmoilleen 20 prosenttia. Vaikka se ei ole paljon, se ei ole vähänkään. Saita yrittäjä kun olen, aloin siis ns. laskea klemmareita tavalla, joka tuskin maksoi itseään takaisin.

Ostaisin mieluiten aina samasta paikasta, koska liikesuhde toimii loistavasti. Mutta myös kilpaileva toimittaja on tuottanut poikkeuksetta varsin hyvää jälkeä. Palvelussakaan ei ole oleellista eroa, kun on kyse rutiinihommasta.

Lopulta otin yhteyttä ensisijaisen toimittajani yhteyshenkilöön. Pyysin häntä keksimään jonkin syyn, että voisin selittää itselleni, miksi maksan heille 20 prosenttia ylimääräistä.

Voisihan sitä nimittäin ajatella toisinkin päin: kun olen kerta pitkäaikainen ja kohtalaisen hyvä asiakas, hintani saisi olla siksi edullisempi.

Myyjä ei keksinyt mitään järjellistä perustelua.

Tilasin kamat kakkospainosta.*

Tilanne oli aivan sama kuin autokaupassa. Kun olen kerran alkanut haluta jotain tiettyä rakkinetta, kehitän päätökseni tueksi heti käsivarren mittaisen listan järkisyitä. Niillä perustelen valintani itselleni (ja ehkä vähän vaimollenikin).

Perustele kallis hintasi. Listaa kaikki mahdolliset järkevät ja järjettömät syyt. Asiakkaasi haluaa selittää itselleen, miksi hänen kannattaa maksaa ekstraa.

*Tiedoksi vain, että operaatio meni pieleen. Logon väri oli aivan väärä. Kortit oli painettava uudestaan. Syrjähypyt eivät siis kannata. MOT.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.