Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Osutko ostoikkunaan?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Moni kokematon markkinoija jahtaa pikavoittoja. Mutta kun asiakkaan ostoikkuna ei ole auki, tempoilu ei auta. Miten varmistat, että osut ostajan tutkaan oikeaan aikaan?

Saan usein kyselyjä ihmisiltä, jotka haluaisivat tilata ihmeen. Heille pitäisi järjestää vaikkapa sissimarkkinoinnin keinoin paljon asiakkaita. Mielellään ostajat saisivat tulvia sisään ehkä kahden tai kolmen viikon sisällä.

Joskus aikoinaan olin vielä nykyistäkin tyhmempi. Saatoin siis lupautua yrittämään jotain tuollaista. Mutta siperia on sittemmin opettanut. Yrityspäättäjät ostava aika harvoin mitään arvokasta hetken mielijohteesta.

Ikävä kyllä muutamat harvat poikkeukset saavat ihmiset uskomaan muuta. Mutta yleensä silloin on kyse yksittäisestä hauskasta kampanjasta, joka on saanut tiedotusvälineet hereille. Kukaan ei kuitenkaan muista kysyä, tuliko tulokseksi kestäviä asiakassuhteita ja kannattavaa bisnestä.

Hyvin usein tuntuu käyvän niin, että puhetta ja pöhinää riittää enemmän kuin myyntikatetta.

Se johtuu yleensä siitä, että asiakkaan ostoikkuna on auki aniharvoin. Siksi on ihan samantekevää, miten hieno kampanjasi oli viime keväänä. Jos et osu kohdalle sopivaan aikaan, asiakas ei osta, vaikka viestisi olisi joskus ollut maailman ihmeellisin.

Samasta syystä tilauksia ei yleensä ole mahdollista hankkia kovin nopeasti. Ostoikkunat ovat auki silloin, kun ne ovat.

Esimerkiksi liisattu auto menee vaihtoon kolmen vuoden välein. Ohjelmistopäivitys on vuorossa ensi vuonna. Firman vessapaperia kuluu sen verran kuin sitä kuluu. Markkinointi ei muuta tuota rytmiä sinne taikka tänne.

Siksi hötkyilevän markkinoijan kannattaisi pikemminkin käyttää energiansa pitkäaikaisiin, jopa vuosia tasaisen tappavasti jauhaviin markkinointiohjelmiin. Sellaiset sitä paitsi osoittavat käytännössä, ettei bisneksesi ole vain sattumaa tai päiväperho.

Viestisi on osuttava ostajan tutkaan riittävän usein, jotta se sattuisi olemaan muistissa, kun ostoikkuna syystä tai toisesta aukeaa. Kun asiakas sitten eräänä päivänä päättää tilata, hän tietää, mihin soittaa.

Tiedän, että tämä voi kuulostaa tuskallisen hitaalta – etenkin, jos kassanpohja jo häämöttää. Mutta toisaalta jokainen lykätty päivä vain siirtää tuloksia tulevaisuuteen.

Sillä ei ole muuten mitään merkitystä, että asiakas löi luurin korvaasi juuri eilen. Hän voi olla yllättäen ostoksilla jo huomenna siitä huolimatta.

Rakenna jatkuvasti ja tasaisesti hyötyjäsi asiakkaille kertova markkinoinnin moottori. Se on varmin keino osua kohdalle, kun asiakkaasi ostoikkuna aukeaa.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

2 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.