Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Markkinoitko vai mielisteletkö?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Liian usein markkinoija yrittää tuottaa viestejä, jotka eivät suututtaisi ketään. Tulokset ovat niin mitättömiä, etteivät ne säväytä ketään.

Kysyin hiljattain (5.3.2008 / Palautteen kanssa kiville) sitä, miksi käynnistysvaiheessa olevan Ediste-esitteen toinen versio meni kiville.

Voin nyt paljastaa oman näkemykseni: läpyskä aiheutti fyysistä vaaraa viattomille sivullisille.

Nimittäin jokainen jakkupukuisen tytön nähnyt nukahti siltä istumalta. Kun naama kolahtaa pöytälevyyn, seurauksena on vekki otsassa.

Pieleen menee, jos teet niin kuin itse tein. Viestistä jäi puuttumaan asenne kokonaan.

Se ei varmasti haittaa, että pyydät mielipiteen asiakkailta, kollegoilta, kotiväeltä ja jopa koiraltasi. Mutta jos lopulta otat kaikkien näkemykset huomioon, tuloksena on särmätöntä, hajutonta ja mautonta pullamössöä.

Laatimani kompromissi ei varmasti suututa ketään. Mutta kun viesti ei herätä tunteita, se ei ole myöskään kovin kiinnostava.

Niinpä päätin palata juurillemme. Tuloksena oli Ediste-esitteen kolmas versio (nelisivuinen 248 kilotavun pdf), joka poikkeaa ainakin ilmeeltään aikaisemmista.

Painatin esitteestä digipainossa 100 kappaleen erän keskiviikkona. Jaoin lappuja torstaina ja perjantaina eri tilaisuuksissa yrittäjille ja asiakkaillemme.

Nyt tulos ainakin herätti mielipiteitä – sekä puolesta että vastaan!

Mutta mielenkiintoista kyllä, lähes jokainen ammattilainenkin alkaa arvioida esitettä kysymättä ensin aivan oleellista kysymystä: ”Kenelle tämä on tarkoitettu?”

Oheinen esite on nimittäin suunnattu suurten yritysten myyntijohtajille. Ja heistäkin vain tiettyyn erityistilanteeseen ajautuneille.

Tiedän kokemuksesta, että yksi jos toinen myynnin vetäjä joutuu ajoittain kiusalliseen umpikujaan. Hän esimerkiksi huomaa, että seminaari on jo ylihuomenna. Esitehylly ammottaa tyhjänä.

Siinä vaiheessa on aivan turha lähteä kysymään kättä pidempää oman yrityksen markkinointi-ihmisiltä. Puhumattakaan mainostoimistosta. Hyvät neuvot ovat kalliit.

Vaiva saattaa olla myös krooninen. Voi olla, ettei myyntijohtajan tueksi tarkoitetettu markkinointiosasto pysty tuottamaan juuri koskaan sellaista materiaalia, josta olisi hyötyä käytännön myyntityössä. Mainostoimiston väki puolestaan saattaa ymmärtää myyjän arkea aika heikosti.

Onko tilanne oikeasti näin onneton, on sivuseikka. Jos myyjät ovat sitä mieltä, ongelma on aivan riittävän todellinen.

Sillä ei ole mitään väliä, mitä mieltä itse olet markkinointiviestistä. Vain kohderyhmään kuuluvan näkemyksellä on merkitystä. Ja hänenkin ainoa todella luotettava mielipiteensä on nimeltään tilaus.

3 vastausta

  1. Kolmosen mielikuvamaailma on kovin synkkä, negatiivinen ja tukkoinen. Liikaa draamaa. Kylmät värit ovat kuin myöhästynyttä odottavan olotila kylmässä lähiön yössä.

    Jos yritit tavoittaa Matrixin look and feeliä, niin se on joka tapauksessa aihepiiriltään jo mennyttä lunta, vaikka tietty sieltä periytynyt sleekkiys onkin vielä kova juttu. Kuvilla pitäisi saada välitetettyä odotukset tekemisen meiningistä, substanssista ja luotettavuudesta. Ton PKM:n tapaista pitelevän golemin käsiin en kyllä antaisi hirveitä odotuksia.

    Eli eli, oikeilla jäljillä, mutta mielikuva pitää hakea muualta.

  2. Mussepossu: Ehkä se tilanne on aika synkkä, jos pitää saada päivässä tai parissa markkinointimatskua.. 🙂

  3. Tuo kolmas esite on vahingoittunut, eli ei aukea.

    Muuten blogikatve aiheutti täälläkin ihmetystä, mutta tämä uusi pohja näyttäisi olevan entistä parempi.

    Joskus kehitykseen tarvitaan ongelmia…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.