Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Takuu mennyt muodista?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiantuntijat purnaavat usein, että takuusta hehkuttava myyjä leimautuu helppoheikiksi. Mittaukset vain kertovat aivan muuta.

Bisnes alkaa lupauksesta. Tehtäväsi on laatia niin jämerä – tai suorastaan törkeä – lupaus, että asiakkaan on aivan pakko ostaa.

Firmat ovat nykyisin pullollaan paskahousuja ja pelkureita, jotka yrittävät saada aikaan päinvastaista. He pyrkivät estämään kaikki lupaukset kaiken varalta. Niistähän voi muuten joutua jopa vastuuseen.

Jos kukaan ei koskaan valita tuotteesi hintaa liian kovaksi, myyt luultavasti liian halvalla. Aivan vastaavasti voisi sanoa, että ellei lupauksesi koskaan petä, se on aivan munaton.

Mutta eikö ole todella typerää luvata jotain sellaista, mitä ei aina pysty pitämään?

Se riippuu siitä, miten reagoit epäonnistumisiin. Jos toimit tyypilliseen vastuuta pakoilevaan suomalaiseen tapaan, seurauksena on tietenkin katastrofi. Alat siis vääntää asiakkaasi kanssa, miten epäonnistumisesi johtuikin oikeastaan hänestä.

Mutta jos olet fiksu, varaudut tilanteeseen etukäteen. Jos lupaus pettää – kuten väistämättä joskus käy – tarvitset erityisen takuuohjelman.

Takuu tarkoittaa, että otat suoraselkäisesti vastuun tapahtuneesta. Hyvität pönttöilysi oikein kunnolla. Jos näytät kunnon asennetta, pian sinulla on jälleen yksi ikuinen asiakassuhde enemmän!

Tässä vaiheessa asiantuntijat alkavat vikistä, että takuusta syntyy vain halpa mielikuva. Se saa myyjän muistuttamaan tv-shopissa huuhaa-rojuja myyviä konsulentteja.

Väite muistuttaa toista yleistä heittoa. Koulutuksissani on istunut vuosien mittaan tuhansia ammattilaisia. En muista, että heistä olisi koskaan kukaan myöntänyt avaavansa suorakirjeitä – puhumattakaan, että joku olisi kehunut lukevansa niitä.

Valitettavasti moiset väitteet ovat puuta heinää. Jokainen viestiensä tehoja mittaava markkinoija tietää, että myös asiantuntija avaa ja lukee saamiaan suoraposteja.

Ei hän ehkä ehdi ihmetellä jokaista silppua sisältävää pussia, joka postilaatikkoon sattuu putoamaan. Mutta kunnon sissimarkkinoinnin periaattein rakennettu sanoma puree kiireisimpäänkin ammattilaiseen.

Aivan vastaavasti suoramarkkinoinnin mittaukset osoittavat kerta toisensa jälkeen saman asian: jämerä takuu on kaikkea muuta kuin poissa muodista. Sellainen lisää kauppaa lähes aina.

Laadi ensin jämerä tai suorastaan törkeä lupaus. Sen jälkeen rakenna sen tueksi kunnon takuu, joka poistaa ostamisen riskiä.

Yksi kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

OIVA-ohjelmistorobotti vei työni. Olen siitä niiiiin iloinen!
Jari Parantainen

Mitä ohjelmistorobotin tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä?

Ohjelmistorobotin tuotteistaminen tuli entistä tärkeämmäksi, kun MOST Digital Oy alkoi rekrytoida jälleenmyyjiä ulkomailta. Kumppaneiden on selvittävä teknisen tuotteen myymisestä pitkälti omin voimin. Ne siis tarvitsevat helposti ostettavia ja myytäviä paketteja.

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.