Lähetä viesti
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Nokia valikon vankina

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Olin uskollinen lähes 20 vuotta. Mutta nyt mitta tuli täyteen. Nokian tuotteet ovat jämähtäneet menneisyyteen. Loikkasin Applen leiriin.

Sain ensimmäisen Mobirani vuonna 1989. Se oli tuo kuuluisa Gorba-mallinen halko. Siitä lähtien olen ollut nokialaisten puhelinten uskollinen käyttäjä.

Kesäkuun lopulla päätin päivittää jo viisivuotiaaksi ehtineen vanhan kapulani. Päädyin Blackberryä muistuttavaan, pienellä qwerty-näppäimistöllä varustettuun Nokia E71 -malliin.

Uutuus on teknisesti hämmästyttävä. Nokian insinööri on saanut tungetuksi hyvin pieneen tilaan terävän värinäytön, radion, mp3-soittimen, kameran, gps-paikantimen ja helposti vaihdettavan lisämuistikortin.

Ai niin, värkissä on myös puhelin. Se toiminee kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa verkoissa.

Monet ovatkin keskustelupalstoilla aprikoineet, että E71 saattaa olla Nokian kaikkien aikojen hienoin puhelin.

Ikävä kyllä rakkine osoittautui arkikäytössä aivan surkeaksi.

Muutama päivä riitti. Ostin tilalle Applen iPhonen. Laitoin tuliterän tekniikkaihmeeni Huuto.netin sivuille myyntiin.

Kun sitten uusi omistaja oli tulossa hakemaan ostostaan, tulin avanneeksi E71:n käsikirjan ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Näky oli masentava. Sivuilla vilisee sinisellä painettuna tällaista kamaa:

Options > Tools > Settings > Internet > Go online at start-up > Always ask

Menu > Media > Music player > Options > Go to Now playing > Options > Equaliser

Menu > Tools > Settings > General > Personalisation > One-touch keys

Menu > GPS > Maps > Options > Settings > Internet > Use network > Off

Nuo ovat valikkopolkuja, joita 150-sivuinen käyttöohje on täpötäynnä.

Pelkästään päivän sähköpostien siivoaminen valikoiden kautta vaati jopa satoja näppäilyjä, yhä uudelleen ja uudelleen*.

Pian huomasin kiroilevani hiljaa mielessäni vähän väliä. Mietin, onko nokialainen koskaan vaivautunut katsomaan vierestä, miten hänen asiakkaansa joutuu kärsimään.

Ikävä kyllä Nokia on valikoidensa vanki. Menun idea saattoi olla kova juttu 1980-luvulla. Mutta valikko on valikko, vaikka sen voissa paistaisi.

Nokian käyttöliittymän suunnittelija on selvästi insinööri. Hän kuvittelee sitkeästi, että palkanmaksajat todella löytäisivät perille monisatahaaraista labyrinttiä pitkin.

Applen akku tyhjenee päivässä tai nopeammin. Puhelin touhuaa välillä aivan omiaan. Sillä on hyvin helppo soitella vahingossa milloin minnekin. Kytkykaupan vuoksi jouduin vasten tahtoani Soneran asiakkaaksi**.

Apple iPhone on siis kaikkea muuta kuin täydellinen.

Silti olen todella tyytyväinen ostokseeni. iPhone on virkistävän helppo nakki. Käsikirjaa en ole koskaan edes vilkaissut – liekö sitä olemassakaan. Mutta sehän tässä on hienoa. Ohjeet ovat kerta kaikkiaan tarpeettomia.

Olen huolissani Nokiasta. Vaikka firma on 95-prosenttisesti ulkomaisessa omistuksessa, se on yhä tärkeä meille suomalaisille.

On harmi, että markkinajohtaja on jämähtänyt venyttelemään valikoitaan. Vaikka Apple on selvästi Nokiaa pienempi yritys***, sen idealinko vaikuttaa näin maallikosta murskaavan ylivoimaiselta.

Mikä on tuotteesi tai palvelusi ”valikko”, jonka vangiksi olet jäänyt? Mikä olisi ”tyhmempi” vaihtoehto, joka olisi asiakkaillesi helpompi?

* Jälkikäteen olen kuullut, että tuhottavat sähköpostit olisi ehkä voinut valita näppärämminkin. Mutta mitä sitten? Kuvitteleeko Nokialla joku, että käyttäjät todella lukisivat yli satasivuisia käyttöohjeita?

** Olin vannonut, että ammun itseni mieluummin kuin sorrun ikinä ”Minun Sonera” -nimisen, äidinkieltämme idioottimaisesti raiskaavan palvelun rahoittajaksi.

*** Applen liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa vuoden 2008 toisen vuosineljänneksen aikana. Nokian liikevaihto oli samaan aikaan yli 13 miljardia.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

11 kommenttia

  1. Painavaa tekstiä Jari!

    Itse olin myös Nokia-uskovainen aina siihen asti, kunnes joku antoi käteeni soman litteän, kevyen ja ennen kaikkea UIQ-käyttiksellä varustetun Sony-Ericssonin. Rakkaus leimahti heti: osasin käyttää sitä näppituntumalta, vaikka toki alkukankeutta ilmeni.

    Ja mikä parasta, paitsi että älypuhelimen hopeanharmaa houkuttelevan näköinen lahjapaketti, sen samaan sävyyn designattu ohjekirja, P1i-asiakkaille tarkoitetut VIP-infokortit sekä muut brochyyrit suorastaan houkuttelivat minut tutustumaan sisältöihinsä.

    Ja oih tuota ilon ja autuuden päivää, joka koitti oppaan avatessani. Värejä, kuvia, havainnollistavia visualisointeja! Ei ainuttakaan mainitsemaasi prosessilistaa, jota kukaan ei viitsi lukea.

    Kun pääsin sivulle 8, olin jo polvillani katse kohti taivaita kädet ristissä: joku (ehkä käytettävyysasiantuntija, ei ainakaan insinööri – yleistämättä…) oli tajunnut tuoda manuaaliin selkeän toisinnon kännykän ruudulla ensimmäisenä näkyvästä valikosta ja lähtenyt purkamaan toimintoja pala palalta selkein kuvian, lyhyin tekstein.

    Ja pakkohan minun oli lukea manuaali vain siksi, että pystyin vertaamaan sen loistokkuutta Nokian vastaaviin tekeleisiin, jotka ovat kuivempaa ja vaikealukuisempaa kamaa kuin Vanha Testamentti tai PKS:n puhelinluettelo ilman aakkostusta.

  2. Totta.

    Vaihdapa puhelimestasi, jokin tietty asetus käyttämällä pelkästään muistiasi tai kerro nopeasti mistä juuri SE tärkeä juttu löytyy. Ehkä siksi omaan luuriin en ole tehnyt mitään päivityksiä. Koskaan.

    Jos koen, että jotain päivityksiä tarvinnee tehdä niin marssin puhelinkauppaan ja annan laitteen takuuhuollettavaksi (onko jollain puhelinta jossa ei olisi mitään toimintahäiriöitä?). ”Siinä sivussa jos ystävällisesti päivittäisitte tarvittavat ohjelmat tai jotain…kiitos!”

  3. Hyvä kirjoitus, kiteytti Applen ja Nokian eron, vaikka kärjistetysti. Mutta kärjistys on monesti paikallaan viestin läpimenon varmistamiseksi.

    Itse kyllä luen myös Vanhaa Testamenttia lähes päivittäin. Myönnetään että se ei aukene ihan heti sekään.

    Edelleen noin 20 Nokian puhelinta käyttäneenä täytyy myöntää että joku pc-puhelin -kytkös tms on niin surkuhupaisan onnettomasti toteutettu, että juuri muuta huumoria tällainen Raamattua Nokiallaan lukeva vanha pieru ei kaipaa.

  4. Nokian valikkojumppa oli ok silloin kun puhelimien toiminnot rajoittuivat puhumiseen ja tekstareihin. Ne muutamat näppäinoikotiet tarttuivat selkäytimeen, ja puhelinta pystyi selaamaan katsomatta siihen.

    Itsellä on Nokia E51, se on sentään simppelimpi kuin E71 mutta mopo on tosiaan karannut suunnittelijoiden käsistä. Esim blutooth asetukset löytyvät kahden eri polun takaa, hieman erilaisina tietenkin.

    On kuitenkin ihan hyvä kapula, kunhan lopulta sai kaikki asetukset säädettyä paikalleen.

  5. Hyviä ja ihan asian ytimeen osuvia huomioita. Valikkokäyttöliittymähän on merkkipohjaisen käyttöliittymän seuraava vaihe, joka jäi ”normiksi” hämmästyttävän pitkäksi ajaksi. Ei tule ikävä, jos jää pois 🙂

    Toisaalta näyttää siltä, että on lähdetty hakemaan uusia ideoita myös merkkipohjaisuuteen perustuvaa ajattelua kierrättämällä. Tästä mukava esimerkki Firefox Ubiquity. Palikan pari päivää kestäneen koekäytön jälkeen suosittelen ainakin kokeilemaan:
    https://labs.mozilla.com/2008/08/introducing-ubiquity/

  6. Myös minä olen ollut pitkään uskollinen Nokian käyttäjä. Vaihdoin viime talvena iPhoneen, joka on kieltämättä hieno laite, mutta surkea puhelin. Mm. akun kesto, puheluäänen laatu, outo käyttäytyminen verkkojen kanssa, jne ongelmat tulivat pitkän linjan communicatorin käyttäjälle aivan puskista.

    Nokia tekee tänä päivänä puhelimia, joissa nämä perusominaisuudet ovat monta kertaa parempia kuin iPhonessa ja hintaa n. 5% iPhonen hinnasta.

    Seuraavassa puhelimesani on Nokian logo, siitä ei ole epäilystäkään. iPhone on hieno laite, jossa on pala tulevaisuutta. Mutta puhelimena säälittävä suoritus.

  7. Olen käyttänyt kommunikaattoria vuosia ja se on hyvä työPUHELIN. Olen jo aika pitkään käyttänyt iPhonea, vaikka en ole Soneran asiakas koskaan ollutkaan. Radiolinja ja Elisa ovat palvelleet minua aina loistavasti, joka asiassa.

    iPhone on kaikkea muuta kuin puhelin. Puhelin on itse asiassa vain lisälaite ja se tekee iPhonesta ylivoimaisen. Käyttöliittymä on loistava ja kosketusnäyttö on ylivoimaisen yksinkertainen käyttää.

    Apple on ymmärtänyt taskussa olevan viihdelaitteen merkityksen. iPhonesta olisi voitu jättää puhelin kokonaan pois ja se olisi myynyt silti. No, Applehan on myynyt sitä laattaa ilman puhelintakin ja vielä aika monta kappaletta.

    Kaikessa tekniikassa on olennaista yksinkertaisuus. Jos minkä tahansa kuluttajalaitteen käyttöä varten täytyy lukea käyttöohjeita, se on liian monimutkainen ja kaipaa lisää kehitystä.

    Mikä tahansa laite tulee olla niin selkeä, että sitä osaa heti käyttää. Tällöin antaa anteeksi niille bugeille, jotka saavat laitteen käyttäytymään välillä oudosti, pyytämättä ja yllättäen.

    Tästä huolimatta olen todennut, että iPhone ei korvaa kommunikaattoria työvälineenä, mutta muilta ominaisuuksiltaan se on ylivoimainen. Sen vuoksi työpäivinä taskussa on kaksi komunikaatiovälinettä ja vapaapäivänä vain yksi…

    P.S. Joku kielellisesti lahjakas voisi kertoa, miten lause kuuluu aloittaa, kun tuotteen nimi on iPhone. Alkaako lause IPhone vai iPhone?

  8. Asiallista tekstiä. Minäkin olen kovin kyllästynyt Nokian laitteisiin, joiden alkuperäinen selkeys ja helppokäyttöisyys vesittyy jokaisen lisäominaisuuden myötä.

    Toisaalta iPuhelimesta on myös ikäviä kokemuksia. Sen mukana ei tosiaan tule satasivuista käyttöohjetta eikä valikkoja paljon joudu selaamaan, mutta asia onkin ratkaistu niin, että valmistaja on päättänyt käyttäjän puolesta, mitä laite tekee. Asetuksia on turha kuvitella pääsevänsä iPhonella itse säätämään. Tästä seuraa rahanarvoisiakin yllätyksiä. Puhelin esimerkiksi käväisee monta kertaa päivässä omin päin 3g-datayhteyden puolella, kun wlan-signaali välillä sen mielestä hiukan heikkenee.

  9. Jo tekstiviestien siivoaminen Nokian kännyköistä on tehty järjettömän hankalaksi. Ilmeisesti insinöörit olettavat, että kaikki käyttävät tietokonettaan operaatiota varten. Käyttäisinkin operaation hankaluuden takia, jos Nokia vaan tekisi PC Suite -ohjelmistostaan Linux-versiota…

  10. >Jo tekstiviestien siivoaminen Nokian kännyköistä on
    >tehty järjettömän hankalaksi.

    Verrattuna mihin? sinua ei ole pakotettu poistamaan kaikkia veistejä, voit sen tehdä useammallakin tapaan jos haluat, mutta ei pakko.

    Voi maalata viestit, juuri ne mitkä haluat poistaa ja painaa C , voi valita kaikki ja poistaa ne Cllä, voi poistaa yksittäisen viestin painamalla C.

    Sama toki pätee sähköposti viesteihin, laatikko/kansio kohtaisesti.

    On toki olemassa helpompi tapa, poista kaikki viestit, monestikkaan ei monestikkaan ei hauta poistaa kaikkia viestejä.

    Tosin mallikohtaisia eroja on, monet koneet pitää Saapuneissa MMS viestit, BTllä lähetety objektit jne jolloin kansiokohtaisesti kaikkien valinta ei erottele noita. Jos laite ei tukisi BTtä, tai MMS viestejä niin ei tuotakaan ongelmaa olisi…

  11. Ensimmäisissä Nokioissa valikko oli toimiva käyttöliittymä, varmaan joku rennompi insinööri oli päässyt vahingossa remmiin. Ostin itse Touchin kun se tuli myyntii. Ensin petyin, mutta nykyään olen täys mac fani, olen jo siirtynyt sen verran mac- maailmaaan että pc.n kyljessä on ompun kuva ja seuraava puhelin on varmasti iphone. Käyttistä en ole kertaakaan avannut, itseasiassa taisiko siinä tulla muuta kuin joku paperin pala ohjeena. Nokialainen on vielä puhelimena ja kahden käyttövuoden jälkeen osaan käyttää sitä ”luontevasti”.

    Nokialta on tullut kahdenlaista paskaa ripuli ja puhelin. Anteeksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action