Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kokin karu bisneskoulu

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

TV:stä tulee ohjelma, jonka pitäisi olla pakollinen kaikille yrittäjille ja tuotteistajille. Gordon Ramsay siellä saneeraa ravintoloita.

MTV3 alkoi jälleen esittää Kurjat kuppilat -sarjaa. Neljännen tuotantokauden jaksot tulevat lauantaisin alkuillasta (klo 17:55). Rääväsuinen skottikokki Gordon Ramsay käy rupsahtaneiden ravintoloiden kimppuun.

Ohjelma on kerrassaan mainio. Ramsay tietysti viljelee tapansa mukaan kaikkia kolmea englanninkielestä löytyvää kirosanaa (fuck, fuck ja fuck) ahkerasti. Mutta sen ei pidä antaa häiritä liikaa.

Itse tarinat ovat sekä riemastuttavia että traagisia. Kerta toisensa jälkeen Ramsay saapastelee sisään kamanat kaulassa ja aloittaa perusasioista. Ne ovat aivan samoja kuin missä tahansa asiantuntijabisneksessä.

Ensiksi kokkikonsulttimme testaa paikan itse. Vikaa alkaa löytyä jo parkkipaikalta, salin ns. ”palvelusta”, menusta ja annoksista puhumattakaan.

Toiseksi johtaja (tai pikemminkin johtajuus) on hukassa. Kenties sellaista ei ole koskaan ollutkaan. Paikan omistaja tuhertaa jossain kellarissa kädet kyynärpäitä myöten kastikkeessa.

Niinpä Ramsay yrittää löytää firmasta jonkun, joka ottaisi ohjat. Tehtävä on tietysti haastava, jos putiikin omistajasta ei siihen ole.

Kolmanneksi hän remontoi ruokalistan. Melkein aina se on aivan liian laaja. Mikään ruokalaji ei nouse nimikkotuotteeksi tai hitiksi, josta koko paikka tunnettaisiin. Niinpä jopa kolme neljäsosaa valikoimasta saa kyytiä.

Myös hinnat ovat usein poskellaan, koska sapuskat ovat liian hienoja. Paikan omistaja on arvonsa tunteva keittiömestari. Hänen Majesteetilleen ei sovi tehdä ”roskaruokaa”, jota asiakkaat ostaisivat.

Keittiön puolella vasta remontoitavaa riittää. Paikat ovat siivottomia, tupaten täynnä tai muuten vain surkeassa kunnossa. Raaka-aineet ovat luokattomia. Tuotteet ovat liian mutkikkaita valmistettavaksi tehokkaasti.

Tyypillisesti yrittäjä kohtelee palkollisiaan kuin idiootteja. Kukaan ei muka osaa mitään, jos omistaja ei itse ole huolehtimassa kaikesta. Ei ihme, että henkilökunta painaa hermoromahduksen partaalla.

Ramsay ei pysähdy vain palvelutuotantoon. Hän ryhtyy tarvittaessa käytännön markkinointitöihin. Viime lauantain jaksossa koko henkilökunta ampaisi sissi-iskuun kaupungin kaduille. Ja katso, tulosta tuli heti. Myyntitulot moninkertaistuivat.

Guru viipyy kohteessaan viikon. Muttei siinä vielä kaikki. Hän ilmestyy kuukauden tai kahden päästä yllättäen paikalle jälkitarkastukseen.

Mitä housut kintuissa kiinni jäänyt yrittäjä on yleensä tekemässä?

Hän on lähes aina valunut takaisin vanhaan, tappiolliseen bisnesmalliinsa. Kuten arvata saattaa, selityksiä riittää.

Perusasiat unohtuvat meiltä jokaiselta. Katso Kurjat kuppilat. Sarja saattaa avata silmäsi.

Lue tuoretavaraa myös Sissimarkkinointi-blogista!


Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelko on ostamisen suurimpia esteitä
Riikka Nurmi

Ostaminen pelottaa? 5 keinoa ostamisen riskin poistamiseen

Ostamiseen liittyy aina riski – ja siksi myös pelko. Tuotteistuksen tehtävänä on purkaa nämä pelot. Tässä viisi konkreettista keinoa, joilla teet ostopäätöksestä helpomman ja turvallisemman.

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Miten erottautua kilpailijoista
Tommi Elomaa

Miten erottautua kilpailijoista?

Palvelun on pakko erottua kilpailijoista. Tavallinen tapa on erilaistua ominaisuuksilla tai hyödyillä, mutta vähän parempi harvoin riittää. Pohdi, voisitko ryhtyä vastakohdaksi?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.