Sissimarkkinoija markkinoi silloinkin, kun muut haaskaavat hyvän tilaisuuden. Esimerkiksi käyntikortin pitäisi olla markkinointiväline.

Sissimarkkinoinnin isä Jay Conrad Levinson kirjoitti vuonna 1983 ensimmäisessä kirjassaan, että sissillä on aina käytössään satoja erilaisia – usein jopa maksuttomia – markkinointikeinoja.

Esimerkkinä hän käytti käyntikorttia. Levinson ihmetteli, miksi niiden kääntöpuolet ovat useimmiten tyhjiä.

Sehän on järjetöntä, koska tila olisi oivaa mediapintaa. Eikö sinne mahtuisi esimerkiksi miniesitettä?

Jokaisella myyjällä, johtajalla ja yrittäjällä on käyntikortti joka tapauksessa. Jotkut kylvävät niitä asiakasehdokkailleen jopa tuhansia vuosittain.

Kannattaisiko jokaisen pahvinpalan samalla myydä jotain? Muutama pisara ylimääräistä painomustetta ei paljon maksa.

Levinsonin ajatukset tulivat elävästi mieleen, kun olin mukana Suomen (mielestäni) parhaan painotalon DMP:n työpajassa loppuvuodesta. Sitä oli vetämässä tanskalais-australialainen guru nimeltään Martin Lindstrom.

Opettajamme teki keljun tempun. Hän pyysi meiltä käyntikorttejamme näytteeksi. Mitä paksummaksi pakka kasvoi, sitä pettyneemmältä hän näytti. Saimme ripityksen kahdesta asiasta:

  1. Jos firmamme ovat olevinaan niin erikoisia, miksei se näy myös tässä tärkeässä painotuotteessa?
  2. Miksei kukaan meistä edes yritä myydä kortillaan mitään?

Kiusallisia kysymyksiä! Moni porukastamme oli jo siihen mennessä ehtinyt hehkutella tälle ankaralle isännällemme, miten omaperäisiä heidän puulaakinsa muka ovat.

Miksi sitten seurueemme ideatykeillä oli vain kuolettavan muodollisia ja tylsiä korporaatiokortteja taskuissaan?

Asia jäi kaivelemaan.  Jos olen olevinani sissimarkkinoija, kai sen pitäisi jotenkin näkyä myös käyntikortistani?

Tarvitsisiko kortin olla kortti lainkaan? Mieleen tuli tietenkin erilaisia sotilasversioita, kuten alumiinista stanssattu tuntolevy.

Käyntikortin formaatti on kuitenkin pitkän kehityksen tulosta. Ei ole sattumaa, että se on esimerkiksi sen muotoinen ja kokoinen kuin se on.

Päädyin siis siihen, että kortti saa ainakin toistaiseksi olla perinteinen 5 x 9 -senttinen pahvinpala. Mutta sen täytyisi

  1. olla tavalla tai toisella sissimpi ja
  2. sen pitäisi markkinoida palvelujamme.

Tarvitsin vuodenvaihteessa uuden erän Edisteen käyntikortteja. Otin aikaisemmin käyttämämme taittotiedoston esiin. Se näytti tältä:

Edisteen vanha käyntikortti

Edisteen vanha käyntikortti

Aloin vääntää uutta, vähemmän virallisen ja säntillisen näköistä luonnosta:

  1. Tuunasin logosta kulahtaneen version.
  2. Valitsin kirjasimeksi vanhaa kunnon kirjoituskonekamaa aikaisemmin käyttämäni, tähän tarkoitukseen liian siistin Erik Spiekermannin Metan sijaan.
  3. Käänsin sisällön hiukan vinksalleen, ettei se olisi niin virastossa hinkatun näköistä.
  4. Perspuolelle tuli aikaisemman suojavärityksemme lisäksi teksti “EDISTE ON SISSIMARKKINOIJAN ASEVARIKKO STOP”.

Ensimmäinen tekeleeni poikkesi alkuperäisestä ilmeestä aika vähän:

Ediste-kortin ensimmäinen luonnos.

Ediste-käyntikortin ensimmäinen luonnos.

No, eipä ollut kaksinen esitys, totesin noin minuutin tekelettä pällisteltyäni. Tulos oli edelleen tasan yhtä persoonaton kuin mikä tahansa ison yrityksen läystäke.

Olen kirjoittanut aikaisemmin siitä, miten asiantuntijat usein pakoilevat. Moni ei halua kertoa edes nimeään asiakkaalle. Se kertoo, ettei välttelijä halua panna itseään likoon.

Entä jos käyntikortti kertoisikin antajastaan tavallista enemmän? Ja hoitaisi homman vielä sotilastyyliin?

Kun aikaisemmin olen viilannut korteistamme kaiken ylimääräisen pois, lähdin etenemään päinvastaiseen suutaan. Hahmottelin armeijan byrokratiasta tuttua lomaketta:

Ediste-käyntikortin toinen luonnos.

Ediste-käyntikortin toinen luonnos.

Mutta mitä tuokaan myy?  Hyvä markkinointi masinoi liikettä ja toimintaa. Pelkkä iskulause ei siihen vielä pysty – vaikka brändimarkkinoijat niin mielellään uskottelevat.

Kolmas versio oli jo sen verran valmiin tuntuinen, että painatin siitä koe-erän:

Ediste-käyntikortin painoversio.

Ediste-käyntikortin painoversio.

Tässä jakeluun kelpuuttamassani versiossa muutin vielä joitain yksityiskohtia edelliseen verrattuna:

  1. Lomakepohja on armeijan lomakkeiden perinteiseen tyyliin vihreä.
  2. Logo on nyt kortin takapuolella.
  3. Kortin takana on linkki tiettyyn erikoisosoitteeseen.

Linkkiosoite (xyz) ei ole kuvassa aito. Sen tilalla on painetussa kortissa osoite, jota en paljasta tässä. Siihen on vissi syynsä.

Nimittäin kun annan käyntikortin, kehoitan vastaanottajaa poikkeamaan osoitteessa tapaamisemme jälkeen. Sieltä hän löytää muun muassa lomakkeen, joka kysyy yhteystietoja.

Jos sivulle tiensä löytänyt asiakkaani naputtelee osoitteensa systeemiin, hänelle lähtee postissa lahja kiitokseksi tapaamisestamme. Samalla hän voi tilata kirjoja, pikaoppaita sun muuta.

Nyt kortti saattaa jo saada aikaan konkreettisia jatkotoimia. Sitä paitsi pienikin kannustepalkkio tehoaa yllättävän usein.

Etupuolen oikeassa yläreunassa on päiväyskenttä, joka on tyhjä. Silläkin on tarkoituksensa.

Sissimarkkinoija päivää kaikki saamansa käyntikortit. Olenkin noudattanut jo kymmenen vuotta samaa rutiinia. Kun joku antaa korttinsa, kirjaan päiväyksen siihen saman tien.

Merkinnästä on paljon hyötyä jälkikäteen. Jos esimerkiksi en satu muistamaan, missä yhteydessä olen jonkun tavannut, se selviää yksinkertaisesti kalenterista.

Sissikorttini kanssa toimin joko niin, että

  1. väkerrän päiväyksen korttiin itse ennen kuin annan sen asiakkaalleni tai
  2. pyydän häntä kirjoittamaan sen itse harjoituksen vuoksi. 

Samalla tietenkin selitän, miksi päiväys kannattaisi lisätä kaikkiin kortteihin joka tapauksessa. Se toimikoon ensimmäisenä pikakurssina tai näytteenä sissiaatteesta.

Kortin takana on iskulause “SISSI TAISTELEE VAIN VOITOSTA”. Sen juuret ovat syvällä sissimarkkinoinnin perusteissa.

Sissi ei nimittäin ole kiinnostunut liikevaihdosta. Hän keskittyy tahkoamaan tulosta ja voittoa.

Sissimarkkinoija ei kylvä käyntikorttiaan muuten vain. Suunnittele se niin, että se erottuu kilpailijoistasi ja kertoo jotain yrityksestäsi. Valjasta se markkinoimaan tuotteitasi tai palvelujasi.