Sissin tehokkaimpia työkaluja on hyvä demo. Se konkretisoi ja todistaa. Blendtecin videot kelpaavat demodemoksi muillekin.
Kun myyjä tai asiantuntija ei oikein usko sanomansa tehoon, hän alkaa vakuutella. Siksi moni jankuttaa oikeasti-sanaa kaiket päivät: ”Kyllä se tuotteeni toimii todella ihan oikeasti, oikeasti!”
Kun tavallinen arkipuhe ei oikein tunnu purevan, markkinoija alkaa tuunata sanojaan jotenkin vahvemmiksi. Siksi
- värien sijaan sisustusohjelmissa nähdään värimaailma,
- muodon sijaan kyse onkin nykyisin muotokielestä,
- reaktion sijaan täytyy jauhaa vastareaktiosta (= reaktio-reaktiosta),
- myös-sanan sijaan täytyy sanoa ”myöskin” (= myös-myös) ja
- tekniikka on täytynyt korvata hienommalta kuulostavalla teknologialla (= oppi tekniikasta).
Ikävä kyllä vakuuttelun ja jankutuksen reitti päättyy aina yhtä tuloksettomana. Mitä enemmän hoet ihantosia, sen epäluuloisemmaksi kuulijasi käy.
Näytä sen sijaan käytännössä, mistä kana kusee. Säästät äänijänteitäsi, mustetta ja kuulijasi hermoja.
Löydät palvelun konkretisoinnista kuvaavan esimerkin kirjoituksestani Vai sen sortin merimies.
Vastaavasti Sampo-pankin Asuntolainapäätös tunnissa -palvelu kiteytti pankin asenteen ja ripeyden kärkituotteen avulla (ainakin ennen tanskalaisten aikaa).
Hyödykkeitä on sentään jo paljon helpompi esitellä kuin palveluja. Paitsi että jokaisella tavarantuottajalla on aina kilpailjoita. Jos tuoteryhmä tahkoaa rahaa, se täyttyy perässähiihtäjistä vääjäämättä. Lopulta kaikki kilkkeet alkavat näyttää aivan samanlaisilta.
Olin hiljattain vaimoni kanssa ostamassa vedenkeitintä. Vaihtoehtoja oli 4 kappaletta. Mutta ne olivatkin sitten päällisin puolin aivan identtisiä. Päätös oli tosi tuskallinen – ihan tosi!
Miten siis erottua ostajan näkökulmasta aivan samalta näyttävien tuotteiden joukosta edes hyvällä demolla?
Yhdysvaltalainen Blendtec näyttää esimerkkiä, miten esimerkkiä pitäisi näyttää. Yritys valmistaa maailman parhaita tehosekoittimia.
Firma on noussut maailmanmaineeseen yksinkertaisten videoklippiensä avulla. Niistä jokaisessa firman toimitusjohtaja Tom Dickenson esiintyy valkoisessa labratakissa. Hän kokeilee, mitä kaikkea Blendtec-tehosekoitin sekoittaa.
Dickenson tekee pirtelöitä mm. golfmailoista ja -palloista, jääkiekoista, matkapuhelimista, iPodeista, luottokorteista ja cokistölkeistä. Ja aina sekoittuu!
Firman markkinointijohtaja George Wright lähetti videot YouTubeen. Kampanjan kokonaishinta oli noin 600 taalaa – ja siihen sisältyi myös videokameran hinta.
Esimerkiksi Apple iPhonen sekoitusvideota on käyty katsomassa tähän mennessä 6,7 miljoonaa kertaa. Dickenson varoittaa hengittämästä purkista nousevaa iSavua.
Kenellekään ei jää epäselväksi, että mitä tahansa haluatkin sekoittaa, Blendtec kyllä hoitaa homman. Arkinen keittiökapine on noussut omaan sarjaansa yksinkertaisen tarinansa vuoksi. YouTubesta löytyy nykyisin noin 2600 erilaista videota haulla ”will it blend”.
Suomalainen insinööri olisi jättänyt videokameran kauppaan. Hän olisi todennut alakuloiseen tyyliinsä, että luultavasti ainakin kuluttajansuojalaki kieltää yllyttämästä ihmisiä tyhmyyksiin. Tai jotain.
Mitäs jos lopettaisit läpinäkyvän jankuttamisesi? Näytä niin vakuuttava demo, että asia tulee kerralla selväksi.
5 vastausta
kiitos, hyvä kirjoitus jälleen.
Saitin osoitehan on https://www.willitblend.com/
Tämähän oli aivan mahtava teksti. PItää varmaan seuraavalla kerralla ostaa BlendTech.
Asiallinen teksti Jari ja tähän ”Näytä demo, näytä demo” -kuoroon on itsekin yhdyttävä kevyellä bassolla laulamaan.
Meinasin kommentoida enemmän kirjoitustasi tänne, mutta kommentista tulikin niin pitkä, että menikin omaan blogiin.