Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Bakteerien lisäksi tarina

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Suomalainen näkee vain ällöttävän kasan paskaista pahvia. Mutta amerikkalaisen mielestä se onkin luksustuote.

Energiset projektipäälliköt Pekka Front ja Sani Leino isännöivät viime viikolla Yrittäjyystiistai 2009 -tilaisuutta. Nämä opiskelijaheput olivat selvästi sisäistäneet markkinoinnista jotain oleellista.

Siinä rupatellessamme Pekka vetäisi taskustaan mielenkiintoisen tuotteen. Kyseessä oli pakka Las Vegasissa toimivan Mirage-kasinon käytettyjä pelikortteja:

Käytetty kasinon korttipakka voi olla paljon arvokkaampi kuin uusi
Mirage-kasinon käytetty korttipakka

Yäk, likaisia kortteja! Niiden pinnalla kuhisee takuulla miljardeittain ilkeitä vegaslaisia tyttö- ja poikabakteereja.

Paketin tekee mielenkiintoiseksi tarra, jolla se on suljettu. Siinä nimittäin lukee näin:

This Deck of Cards Was Used in Actual Play in This Fabulous Casino.

Ällistyttävää! Nerokasta!

Suomalaisen asiantuntijan tai insinöörin näkökulmasta kyse on jäteongelmasta ja kierrätyspahvista, jota kertyy isolla kasinolla taatusti tonnikaupalla. Mutta kun kyse on yhdysvaltalaisesta markkinoijasta, hän näkee asian aivan toisin.

Korttipakkaan on tarttunut bakteerien lisäksi tarina.

Logiikka on aivan sama kuin hiljattain mainitsemassani ryöstetyn korukauppiaan tapauksessa. Käytetty tuote on usein paljon arvokkaampi kuin uusi. Näin tarina tulisi tartuttaa myös (toistaiseksi) huonosti kaupaksi käyneeseen Gretan & Islan kukkaroon, jotta siitä tulisi hittituote.

Korteilla on voitettu tai hävitty ties kuinka suuria rahoja hienolla kasinolla kaukana rapakon takana. Kulahtanut pakka muuttuu luksustuotteeksi, koska siihen liittyy aimo annos Vegas-jännitystä. Se on aito Suuren Maailman, jättisummien ja riskien symboli.

Jos haluat yllättää pokeriporukkasi ehdalla tavaralla, voit tilata vastaavat Rio-kasinon kortit Amazonista vaivaisella 34,39 taalalla. Suurkuluttaja selviää edullisemminkin: 13 erilaista pakkaa irtoaa runsaalla 12 dollarilla.*

Sissi tartuttaa tuotteeseensa kiehtovan tarinan.

 * Tuo pakkojen lukumäärä lienee monen pelurin mielestä ostamisen este.

6 vastausta

  1. Reipas kaveri tuo ensimmäinen hinnoittelija! Näitä pakkojahan myydään Las Vegasissa joka paikassa, jopa apteekeissa/ kemppareissa, joissa maksavat noin taalan paketilta. Valinnanvaraakin on useamman kasinon korteista. Itsekin olen ostanut – tokihan korttipakka tarinan kanssa on aina parempi kuin uusi ja tylsä (bakteereja en ole edes osannut miettiä)!

  2. Noita myydään tosiaan taalan per kappale Vegasissa, ja jännittäväksi niiden oston tekee se, että reilu puolet noista on tuhrittu kulmastaan tussilla ja kaikkien kulmat on leikattu, jotta ne erottuisivat kasinossa oikeasti käytetyistä pakoista.

    Tussilla tuhrituilla ei voi oikein pelata, kun niistä tunnistaa tietyt kortit liian helposti.

  3. Jos kulmat on töhritty tussilla tai kulmat leikattu, jotta kasinot erottavat pelatut pakat uusista, niin eipä niillä paljon Suomessa edes kaveriporukassa pelata, vaikka kuinka olisi tarinaa.

    Onnistuikohan Jari nyt myymään meille tarinan vähän turhan hyvin 🙂

    1. Livenä näkemäni pakka sisälsi aivan siistejä kortteja, joita ei uudesta olisi erottanut millään.

      Mutta nyt taas muutenkin katse kuuhun, älkää tuijottako sormea!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.