Brändipoliisi luulee, että hänen tehtävänsä on tunkea firman värit ja logot joka paikkaan. Tuloksena on visuaalista hälyä, joka ei edistä mitään. Logokin joutaisi lähes aina romukoppaan.

Kun seuraavan kerran pääset nauttimaan Riitan tai Pekan PowerPoint-tykityksestä, katso hänen materiaaliaan sillä silmällä. Jos saan arvata, jokaiselta seinälle ilmestyvältä sivulta löytyvät ainakin seuraavat asiat:

  1. Firman logo ja/tai liikemerkki
  2. Copyright-merkintä
  3. Päivämäärä
  4. Sivunumero

Näiden lisäksi kuvassa saattaa olla vielä joitain firman viralliseen ilmeeseen liittyviä taustahässäköitä, palkkeja tai muuta ryönää. Iskulause kruunaa komeuden.

Tässä vaiheessa kangas on jo aivan täynnä tavaraa, jolla ei ole mitään tekemistä esittäjän viestin kanssa. Hän kai kuitenkin on kertomassa jotain, ei suinkaan esittelemässä markkinointiosaston “kekseliäisyyttä”.

Tyypilliset PowerPoint-esitykset ovatkin täynnä visuaalista hälinää. Kaikki ylimääräinen sälä vaatii huomionsa. Se varastaa osansa katsojan aivojen kaistanleveydestä.

Minkä muuten luulisit olevan yleisimmän palautteen, jonka seminaariosallistujat antavat eri firmojen esityksistä?

Voin paljastaa, että se kuuluu näin: “Esiintyjä mainosti liikaa omaa yritystään.”

Kuulijoiden purnaus tarkoittaa tietenkin, että estradille hypännyt puhuja poltti kallista aikaa organisaatiokaavioihinsa ja kasvukäyriinsä. Mutta palaute antaa vihjeen myös esitysmateriaalin sisällöstä.

Katsojat eivät pidä siitä, että esiintyjä myy. Siksi esityskään ei saisi näyttää esitteeltä.

Puljusi brändiroina pilaa rainasi jo ennen kuin olet saanut sanaakaan suustasi. Materiaalisi näyttää tietenkin kaupalliselta, koska se on täynnä kaupallisia kikkuloita. Kukaan yleisöstä ei kuitenkaan halua nähdä sellaista.

Entä  jos poistaisit esitysmateriaalistasi kaikki sivunumerot, päivämäärät ja iskulauseet? Jätä logokin vain ensimmäiselle ja viimeiselle sivulle.

Voin luvata, ettei yksikään kuulijasi koskaan ikinä milloinkaan tule valittamaan, että aineistosi oli liian pelkistettyä.*

Mitä se muuten tarkoittaa, että logo on esityksesi jokaisella sivulla? Sehän on sama asia kuin jos olisit keskustelemassa. Sitten toistaisit oman nimesi jokaisen lausumasi virkkeen aluksi.

Kukaan ei ole kiinnostunut firmasi brändielementeistä. Viestisi menee paremmin perille ilman niitä.

* Äkkäsin näkökulman kirjasta Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, jonka on kirjoittanut Garr Reynolds (2008). Olen testannut asiaa jonkin aikaa ja totta se on: kukaan ei ole kysynyt, miksei Edisteen logoa löydy esitysmateriaalini jokaiselta sivulta! Muusta silpusta puhumattakaan.