Mistä asiakasehdokas tietää, että hän on löytänyt gurunsa? Hän päättelee sen ulkoisista asioista. Siksi guruksi voi ryhtyä kuka tahansa, joka jaksaa nikkaroida itselleen oikeat tunnusmerkit.

Teknisen tukkukaupan markkinointipäällikkö otti yhteyttä kesäkuun alussa. Hän halusi jutella tuotteistamisesta. Tapasimme viikko sitten. Palaverissamme hän kertoi, miksi hän oli soittanut juuri Edisteelle.

Se johtui Googlesta.

Isäntäni oli syöttänyt hakusanaksi “tuotteistaminen”. Ensimmänen tulos viittasi kajaanilaiseen opinnäytetyöhön. Mutta heti seuraava maininta osui tuotteistuskirjani sivustoon.

Markkinointimies päätteli, että hän oli löytänyt tuotteistamisen asiantuntijan. Jos kaikki menee hyvin, syksyllä alamme konseptoida konepajoille tarkoitettuja palveluja.

Toista sama temppu itse. Naputtele “tuotteistaminen” Googleen. Katso tulossivua. Mitä huomaat?

Tilanteet tietysti vaihtelevat päivittäin. Mutta ainakin tällä hetkellä hakutulossivulle ilmestyy 11 mainosta luonnollisten hakutulosten seuraksi.

Myönnän heti, että oikaisen nyt nurkkia. Silti esimerkki on kuvaava:

Vaikka mainoksilla oli murskaava ylivoima, ne hävisivät yhdelle kirjalle 11-0.

Erikoisalastasi kirjoittamasi teos on paljon vahvempi asiantuntijan tunnusmerkki kuin omat hehkutuksesi siitä, että olet alasi ammattilainen.

Mainos on vain puhetta. Kirja on todiste.

Jokaisen guruehdokkaan kannattaakin ottaa oppia siitä, miten tiedeyhteisö pisteyttää jäsenensä.

Tieteenharjoittajan on erittäin vaikeaa – jollei mahdotonta – nousta ranking-listansa kärkeen, jos hän ei ole julkaissut mitään. Tosin ahkera näppäimistön näpyttely ei yksin riitä. Lisäksi mahdollisimman monen muun tieteilijän on viitattava hänen hengentuotteisiinsa.

Tästä seuraa mielenkiintoinen ilmiö. Näyttää siltä, että Google ennustaa tulevat nobelistit varsin tarkasti. Hakukonekin arvostaa kirjoituksia, joihin muut viittaavat (eli linkittävät) ahkerasti.

Sama ilmiö toimii arkisessa liiketoiminnassa. Bisnespäättäjä päättelee, että guru on se, josta muut “puhuvat” eniten. Käytännössä se tarkoittaa, että muut kirjalliset lähteet (sekä verkossa että paperilla) siteeraavat puheitasi tai kirjoituksiasi.

Entä jos et jaksa, osaa tai ehdi kirjoittaa kirjaa? Onko peli menetetty?

Onneksi tilanne ei ole niin mustavalkoinen. Kuuden tähden gurulla on pitkä liuta tunnusmerkkejä:

  1. Guru julkaisee. Hän kirjoittaa blogeja, lehtiartikkeleita, mielipidekirjoituksia ja kirjoja.
  2. Guru esiintyy. Hän puhuu seminaareissa ja asiakkaidensa tilaisuuksissa. Jotkut hankkivat jopa oman tv-ohjelmansa.
  3. Guru kouluttaa muita. Totta kai hän on asiantuntija, jos häneltä riittää tietoa muillekin jaettavaksi.
  4. Guru on populisti. Hän osaa suomentaa ja paketoida mutkikkaita asioita niin, että jokainen ymmärtää viestin.
  5. Guru on alansa mielipidevaikuttaja. Huomaa sana mielipide. Gurun on osattava ja uskallettava laukoa provokatiivisia näkemyksiä. Olisi hyvä, jos hän osaisi myös perustella ne.
  6. Guru kerää liepeilleen kannattajia, opetuslapsia, bändäreitä tai faneja, jotka levittävät hänen näkemyksiään oma-aloitteisesti.

Tutki listaa hartaasti. Voitko väittää, että yksikään kohdista edellyttäisi asiantuntijalta poikkeuksellista lahjakkuutta?

En väitä, että esiintyminen, kirjoittaminen tai vaikeiden asioiden kansantajuistaminen olisi välttämättä maailman helpointa puuhaa. Monet meistä pelkäävät esiintymistä enemmän kuin kuolemaa. Mutta toisaalta kaikki guruilun edellyttämät taidot ovat kenen tahansa täysjärkisen opeteltavissa, jos vain sitkeyttä riittää.

Koska kuka tahansa voi rakentaa itselleen gurun tunnusmerkit, jokainen alansa taituri voi ryhtyä myös guruksi.

Gurun ulkoiset merkit ovat tähdellisiä siinä vaiheessa, kun asiakkaasi ei vielä tunne sinua. Gurun tunnukset ovat markkinointia. Niiden avulla ostajaehdokas löytää luoksesi alun perin. Rakennat itsestäsi lupaavan mielikuvan.

Sitten on kokonaan toinen juttu, pystytkö lunastamaan ostajan odotukset myös käytännössä. Mutta kuten totesin tämän kirjoitussarjan toisessa osassa, osaamista suomalaisella ammattilaisella piisaa liikaakin.

Asiantuntijoiden kauhuksi joudun listaamaan myös joukon ulkoguruisia ominaisuuksia. Ne eivät onneksi ole pakollisia. Mutta muutamista yksityiskohdista näyttää olevan hyötyä.

  1. Gurulla on mielenkiintoinen urahistoria tai elämäntarina kerrottavanaan.
  2. Guru on (ainakin jonkin alan) julkkis jo entuudestaan. Esimerkiksi urheilijatausta näyttää auttavan.
  3. Guru on karismaattinen, mitä ikinä se tarkoittaakaan.
  4. Guru on komea, kaunis tai muuten vain persoonallisen näköinen.
  5. Guru on vaarallisen arvaamaton tai jopa sopivasti hullu.

Näillä gurun ominaisuuksilla on merkitystä erityisesti tiedotusvälineiden kannalta. Toimittajat metsästävät päivät pääksytysten tyyppejä, joista saisi revityksi mielenkiintoisen henkilönäkökulman – oli itse jutun aihe mikä tahansa.

Jostain syystä kunnon hardcore-asiantuntijaa aina nyppii se, ettei hänen osaamisensa sinänsä riitä. Miksi ihmeessä täytyy kehittää kaiken maailman ulkoisia juttuja, joilla ei ole mitään tekemistä ammattitaidon kanssa?

Närästys näkyi kommenteissa, joita tämä kirjoitussarjani kirvoitti. Esimerkiksi nimimerkki Tekstiurakoitsija totesi Blogispotissa näin:

“Jatkis vaikuttaa ajatuksena mielenkiintoiselta. Syy artikkelin spottaamiseen oli kuitenkin tuo sepiton kommentti. Siinä kiteytyy toisaalta hienosti se, kuinka helposti kuluttajat ovat huijattavissa ja toisaalta se kuinka heitä myös mitä ilmeisimmin huijataan.”

Sepito siis kertoi, miten hän oli rakentanut yritykselleen ulkoisia tunnuksia niin, että ne vaikuttaisivat asiakkaasta mahdollisimman vakuuttavilta.

Jos sellainen on mielestäsi huijausta, pohdi vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  1. Ethän koskaan vedä mahaasi sisään uimarannalla?
  2. Ethän suihkuttele hiuksiisi mitään mönjää, jotta näyttäisit luonnollista minääsi paremmalta?
  3. Ethän ole sortunut ostamaan Applen läppäriä, että poikkeaisit valtavirrasta?
  4. Ethän ole hankkinut yrityksellesi “totuutta” hienompia verkkosivuja, logoja tai esitteitä?
  5. Ethän ole sijoittanut rahaa kunnon autoon, vaikka Ladallakin pääsisi paikasta A paikkaan B?
  6. Ethän ole koskaan siivonnut paniikissa kotiasi tai toimistoasi, kun joku on kertonut tulevansa yllärivisiitille?

Jos vastasit kaikkiin kohtiin kielteisesti, voit onnitella itseäsi. Olet selvästi ruokapöydässä röyhtäilevä, rehellinen suomalainen – ja köyhänä myös pysyt.

Asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Jos aiot guruksi, rakenna itsellesi gurun tunnusmerkit.

Guruopiston neljäs osa ilmestyy viikon kuluttua. Eikö guruttelu ole bisnesriski, jos firman arvokkain omaisuus onkin siellä työskentelevä huippuosaaja?

Gurun määritelmä
– mielidevaikuttaja
– mielipiteitä
– populisti
– julkaisee kirjoja, blogia, artikkeleita, mielipidekirjoituksia
– esiintyy
– kouluttaa
– faniklubi
– tiedotusvälineet pyytävät näkemyksiä
– karismaattinen
– kaunis / komea / urheilija /
– komeita urakäänteitä aiemmilta ajoilta?
Onko huijatusta, että
– lakimies sisustaa toimistonsa mahongilla, vaikkei hän ole kaksinen juristi
– suuryritys hankkii hienon logon, vaikka sen tuotteet ovat surkeita
– konsultti pukeutuu kahden tonnin pukuun
– sanoittaja ostaa kalliin Applen läppärin
Tekstiurakoitsija Blogispotissa: “Jatkis vaikuttaa ajatuksena mielenkiintoiselta. Syy artikkelin spottaamiseen oli kuitenkin tuo “sepiton” kommentti. Siinä kiteytyy toisaalta hienosti
se, kuinka helposti kuluttajat ovat huijattavissa ja toisaalta se kuinka heitä myös mitä ilmeisimmin huijataan.”