Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pysäyttävä sähköposti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS

Sähköpostiviesti on helppo laatia niin, ettet saa siihen koskaan vastausta. Siksi miljoona projektia jumittaa joka päivä.

Ihmettelin viikonloppuna, ettei pääministerimme Matti Vanhasen käsikassara, Rakennusmaailma-lehti päästä verkkopalveluunsa sitten millään.

Lehti tulee Tekniikan Maailman kylkiäisenä. Yritin rekisteröityä palveluun, mutta se ei kelpuuttanut TM:n asiakasnumeroani. Lopulta oli luovutettava. Kysyin palautelomakkeella, mikä mättää.

Vastaus napsahti sähköpostiini maanantaina:

Hei,

Tekniikan Maailmalla ja TM Rakennusmaailmalla on omat asiakasnumeronsa ja verkossa omat erilliset palvelunsa, jotka molemmat vaativat oman rekisteröitymisensä.

Saatte TM Rakennusmaailman asiakasnumeronne Asiakaspalvelustamme:

Puh.(09) 156 665, Sähköpostiosoite: [email protected]

Ystävällisesti
Janne Pärnänen
TM Rakennusmaailma

Eikö ole mielenkiintoinen viesti? Janne on aivan selvästi asiantuntija. Hän nimittäin kertoi loogisesti ja täsmällisesti, miten asia on. Mutta silti hän ei joko tajunnut, ehtinyt tai viitsinyt ratkaista varsinaista ongelmaani.

Hän ei lähettänyt viestistä kopiota asiakaspalveluun, vaikka hän kirjoitti jopa sähköpostiosoitteen vastaukseensa. Eikä hän lähettänyt saman tien sitä saakutin asiakasnumeroa. Puhumattakaan, että hän olisi käynyt rekisteröimässä palkanmaksajansa verkkopalveluunsa ihan itse.

Toki vastaavia, ajattelemattomia viestejä lipsahtaa meiltä jokaiselta aina joskus. Mutta kun huonoilla sähköposteilla on kansantalouden kannalta järisyttävä vaikutus.

Miljoona suomalaista isoa ja pientä projektia jumittaa joka päivä sen takia, että sanoman vastaanottaja on halvaantunut.

Kaikkein helpoiten saat uhrisi lamautetuksi niin, että esität riittävän monta ja hankalaa kysymystä. Tosin yksikin saattaa riittää:

”Kun olet markkinointikuru, voisitko kertoa, miten saisimme satatuhatta uutta kuluttajaa ostamaan geeliämme viikonloppuna niin, että kustannukset jäisivät alle kolmen tonnin?”

Tällaiseen viestiin on niin vaikea vastata (etenkään kirjallisesti), että homma jää inboxiin roikkumaan ikuisiksi ajoiksi.

Kuitenkin kaikkein tavallisin paskahalvautusviesti näyttää tosi viattomalta:

”Milloin voisimme tavata?”

Se johtuu tietenkin siitä, että nyt vastaanottajan pitäisi päättää. Päätökset ovat töistä raskaimpia – vaikka itse päätettävä asia olisi aivan mitätön.

Entä jos lähettäisitkin sen sijaan tällaisen kysymyksen?

Sopisiko kalenteriisi jokin seuraavista, tunnin mittaisista tapaamisajoista?

– to 29.10. klo 14:30 – 15:30

– pe 6.11. klo 10:00 – 11:00

– ma 9.11. klo 11:00-12:00

– ke 11.11. klo 11:00-12:00

Katsotaan sitten tarkemmin nenätysten, voisinko kenties edistää bisneksiäsi.

Nyt saat paljon todennäköisemmin vastauksen, koska sinä olet ottanut aloitteen ja hoitanut ajattelutyön. Asiakkaasi ei tarvitse päättää juuri mitään. Riittää, että hän vain reagoi monivalintatehtävääsi.

Lauri lähetti viikko sitten sähköpostin, jonka loppuosa halvaannutti pahan kerran:

”Mieleeni juolahtikin, olisiko ihan mahdoton ajatus koetella vaikka lounaan merkeissä muutamia ajatuksia sinun kanssa? Aluksi vaikka näin Pro Bono -hengessä.”

Sain vastatuksi vasta viikkoa myöhemmin. Kerroin Laurille syynkin.

Tahaton hidasteluni johtui kahdesta viestiin sisältyneestä avainsanasta. Toinen niistä oli ”Pro” ja toinen ”Bono”.

Rakenna sähköpostisi niin, että siinä on vain yksi selkeä kysymys – ja sekin mieluiten helppo monivalintatehtävä.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Yksi kommentti

  1. Tässä maailmassa tuhraantuu tavattoman paljon aikaa täysin turhiin sähköpostikeskusteluihin. Onneksi tajusin hypätä siitä junasta pois.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.