Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vaatimattomuus vie katuojaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiantuntija on niin pirun vaatimaton, että hän kökkii läpi elämänsä köyhempänä kuin olisi tarpeen.

MBnetissä Janne Pikkarainen kirjoitti tänään siitä, miten näppärästi ohjelmistonikkarit sössivät hommansa.

Usein koodarit päättävät itse, minkä versionumeron he antavat ohjelmalleen. Tuo pieni yksityiskohta kertoo asiakkaalle monenmoista.

Mitä esimerkiksi versionumero 0.6 paljastaa paketista? Entä versio 12?

Kyllä alle ykkösen jäänyt versionumero viittaa siihen, ettei ohjelmisto ole valmis. Vastaavasti kymmenes sukupolvi on yleensä jo tosi pitkän kehityksen tulos.

Janne tiivistää kirjoituksessaan hyvin sen, että asiantuntijoiden turha vaatimattomuus on suorastaan haitallista. Se harhauttaa asiakkaita.

Tuote saattaa olla jo vaikka kuinka hyvä. Mutta perfektionistin niska ei taivu. Hän ei halua retostella, että tuote olisi edes käyttökelpoinen. Samalla hän menettää sekä rahaa että arvokasta asiakaspalautetta aivan turhaan.

Google on näyttänyt mallia. Toki sen tuotteet saattavat pysyä vuosikausia beta-versioina (eli versionumero on käytännössä alle ykkösen). Mutta asiakkaita on silti kertynyt valtavasti. Keskeneräisyys ei ole menoa haitannut.

Puske tuote ulos heti, kun siitä irtoaa hyötyä. Aloita versiosta 1.5 tai 2.0.

Yksi vastaus

  1. Ihan hauska kirjoitus, etenkin tuo viimeinen kappale kirvoitti naurut!

    Tuntuu että tähän alhaisen versionumeron käyttöön syyllistyy useimmiten (pienet, ei -kaupalliset) open source -softat.

    Mutta toisaalta, eipä ne open source koodarit mitään kauheita myynti- tai mainosmiehiä yleensä olekaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.