Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vaatimattomuus vie katuojaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiantuntija on niin pirun vaatimaton, että hän kökkii läpi elämänsä köyhempänä kuin olisi tarpeen.

MBnetissä Janne Pikkarainen kirjoitti tänään siitä, miten näppärästi ohjelmistonikkarit sössivät hommansa.

Usein koodarit päättävät itse, minkä versionumeron he antavat ohjelmalleen. Tuo pieni yksityiskohta kertoo asiakkaalle monenmoista.

Mitä esimerkiksi versionumero 0.6 paljastaa paketista? Entä versio 12?

Kyllä alle ykkösen jäänyt versionumero viittaa siihen, ettei ohjelmisto ole valmis. Vastaavasti kymmenes sukupolvi on yleensä jo tosi pitkän kehityksen tulos.

Janne tiivistää kirjoituksessaan hyvin sen, että asiantuntijoiden turha vaatimattomuus on suorastaan haitallista. Se harhauttaa asiakkaita.

Tuote saattaa olla jo vaikka kuinka hyvä. Mutta perfektionistin niska ei taivu. Hän ei halua retostella, että tuote olisi edes käyttökelpoinen. Samalla hän menettää sekä rahaa että arvokasta asiakaspalautetta aivan turhaan.

Google on näyttänyt mallia. Toki sen tuotteet saattavat pysyä vuosikausia beta-versioina (eli versionumero on käytännössä alle ykkösen). Mutta asiakkaita on silti kertynyt valtavasti. Keskeneräisyys ei ole menoa haitannut.

Puske tuote ulos heti, kun siitä irtoaa hyötyä. Aloita versiosta 1.5 tai 2.0.

Yksi vastaus

  1. Ihan hauska kirjoitus, etenkin tuo viimeinen kappale kirvoitti naurut!

    Tuntuu että tähän alhaisen versionumeron käyttöön syyllistyy useimmiten (pienet, ei -kaupalliset) open source -softat.

    Mutta toisaalta, eipä ne open source koodarit mitään kauheita myynti- tai mainosmiehiä yleensä olekaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.