Toimialalle räätälöity sovellus tai palvelu hivelee ostajaa, koska hänen bisneksensä on niin ainutlaatuinen. Netorek näyttää esimerkkiä, mitä homma on hoidettava käytännössä.

Huristelin pari vuotta sitten kotia kohti, kun radiosta tuli mainos urheilijoiden pesukoneesta. Kun pääsin kotiin, ampaisin nettiin katsomaan, miksi se oli juuri urheilijoille tarkoitettu.

Kävi ilmi, että värkissä oli erityinen ohjelma urheiluvetimille. Romppeet saattoi pestä joka päivä niin, etteivät ne kulahtaneet heti aivan pilalle. Se oli tietysti hieno juttu.

Käsittääkseni kuitenkin jokaisessa pesukoneessa on jos jonkinlaista hienopesuohjelmaa.

Pari vuotta sitten Elisan entinen markkinointijohtaja kertoi, että joskus aikoinaan heillä oli myynnissä sihteeripuhelin. Se kävi hyvin kaupaksi sihteereille.

Utelin, että mikä teki puhelimesta erityisesti sihteeriversion. Selvisi, että siinä oli pomopainike. Sen avulla sihteeri sai suoraan yhteyden johtajaan.

Esimerkit kertovat, että joskus tietylle kohderyhmälle suunnattu erikoisversio ei ole niinkään tekninen asia. Se on enemmän oivallusta ja viestintää kuin tuotekehitystä.

Kohdennetut tuoteversiot ovat kuitenkin tehokkaita. Meistä jokaista hivelee ajatus, että se on juuri minulle tehty.

Jos haluat myydä kirjanpito-ohjelmaa tehokkaasti, siitä luultavasti kannattaisi tuotteistaa toimialaversioita. Nimenomaan arkkitehdeille tarkoitettu kirjanpitopaketti menee arkkitehdeille paremmin kaupaksi kuin vain geneerinen kirjanpitopaketti.

Viikko sitten delegaatio Netorek Oy:stä piipahti kylässä. Juttelimme firman uudesta tuotteesta, joka on tulossa uunista ulos lähiaikoina. Kyse oli ajanvarausjärjestelmästä.

Se on huono juttu, koska kilpailijoita riittää joka niemessä ja notkossa.

Hienoa asiassa on se, että yleensä varausjärjestelmät ovat niin tautisen kömpelöitä. Sikäli markkinoilla on aina tilaa vielä yhdelle, jota ihminen osaa käyttää.

Erityisen ilahduttavaa oli se, että toimitusjohtaja Timo Kero joukkoineen oli päättänyt lähteä liikkeelle toimiala kerrallaan. Ensimmäiseksi kohteekseen he olivat valinneet parturikampaamot, koska kohderyhmä on ilman muuta hankalimmasta päästä.

Timo näytti ajanvarausjärjestelmän käyttöliittymän. Se oli mielestäni hieno esimerkki siitä, mitä toimialalle sovitettu tuote tarkoittaa.

Netorek Aika -ajanvarausjärjestelmä

Netorek Aika - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Jo ensi silmäyksellä näkyy, että systeemi poikkeaa muista. Miksi näytön yläreunassa on rivissä partureiden ja kosmetologien kuvia?

No tietenkin siksi, että aikaa varaava asiakas haluaa usein saman ammattilaisen käsittelyyn kuin viimeksikin. Mutta ei se suinkaan tarkoita, että hän muistaisi tämän nimeä.

Kasvot hän sen sijaan yleensä muistaa! Idea toimii aivan yhtä hyvin netissä itsepalveluna kuin kampaamon tiskilläkin.

Lisäksi järjestelmään voidaan tallettaa tietoja esimerkiksi asiakkaan yliherkkyydestä. Näin voidaan varmistaa, ettei hänen päähänsä vahingossakaan työnnetä mönjää, joka saisi aikaan kohtauksen.

Entä miksi parturi on muka niin vaikea toimiala?

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että paperisella ajanvarauskirjalla on vankka kannattajakuntansa. Ohjelmistosta on irrottava roppakaupalla hyötyjä, joita kierrevihko ei tarjoa.

Hyppäys sähköiseen varausjärjestelmään maksaa joka tapauksessa paitsi rahaa, myös vaivaa. Jos Netorek saa houkutelluksi parturit asiakkaikseen, monet muut toimialat ovat sen jälkeen lasten leikkiä.

Kaikille tarkoitettu tuote ei yleensä ole kaksinen kenellekään. Valloita kohderyhmä kerrallaan.