Metsolan pyörätarjous

Fillarikauppiaan fiasko

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Kerrankin yrittäjä toimi oikein ja pölli kampanjaidean. Mutta tulos oli surkea. Mikä meni pieleen?

Asiantuntijat ovat liian kainoja. Hyviä markkinointi-ideoita on maailman täynnä. Niitä ei voi kukaan patentoida. Siksi niitä pitäisi pölliä ja soveltaa omaan käyttöön paljon nykyistä useammin.

Keväällä poikkesin puhekeikalla Suonenjoella. Kerroin jälleen kerran esimerkin göteborgilaisen pyöräkauppiaan nerokkaasta kampanjasta.

Ruotsalainen yrittäjä käänsi hienosti tavanomaiset hinta- ja tuotevetoiset myyntipuheet asiantuntijalähestymiseksi. Näkökulmasta sietää jokaisen ottaa oppia. Se on sovellettavissa moniin muihin bisneksiin lähes sellaisenaan.

Ikävä kyllä tieto muuttuu harvoin toiminnaksi. Kaikki haluavat olla kirkasotsaisia ja keksiä ideansa itse.

Onneksi aina joku joskus toimii toisin. Tässä sähköposti, jonka lähetti Jouni Toppi Kiuruvedeltä Pohjois-Savosta:

Hou,

Kävimme velanjakajani kanssa kuuntelemassa luentoasi Suonenjoella tässä keväällä, jossa ansiokkaasti kyseenalaistit pyöräkauppiaiden äo:n, kun eivät älyä kopioida ruotsissa hyvin menestynyttä ”pyörän sarviin huoltotarjous” – sissi-iskua.

No perkele, tuumasta toimeen ja mainostoimistomme värkkäsi oheisen mallisen lappusen, joita tulostimme omalla värilaserilla 50 kpl, eli saatiin 200 kpl kortteja. Nurkkaan reijittäjällä reikä ja kumirenkku siitä ja kaupungille vaihtotarjouksia tekemään.

Aurinkoinen päivä ja naisvaltaisten työpaikkojen pyörärivistöihin laputtamaan. 200 kpl vie aikaa n. 4 tuntia.

Ja mikä oli tulos? Tähän asti pyöreä nolla!

Kokemuksemme mukaan suoramarkkinoinnista 1-5 % johtaa positiiviseen lopputulokseen. Missä meni vikaan?

Ajankohta ja keli oikea. Laput pysyy varmasti sarvissa ja taatusti ne huomataan. Hinnoittelumme oli reilu, mieluummin ylä- kuin alakantissa.

Oliko lapussa jotain vikaa? Otos liian pieni? Kuka mitä häh?

———————————————
Meiltä käytetyt sahat ja ajoleikkurit!
Metsola on metsätarvikkeiden ykköspaikka!
———————————————

Jouni Toppi
Kiuruveden Metsola Oy
Nivankatu 5
74700 kiuruvesi

050-534 9672
www.metsola.info

Jounin mainostoimistossa teettämä lappu näyttää tältä:

Metsolan pyörätarjous
Metsolan pyörätarjous – Klikkaa, niin näet täysikokoisen kuvan

Mitä mieltä olet, mikä operaatiossa meni pieleen?

Auta Jounia ja hänen yhtiökumppaniaan. Mitä olisit itse tehnyt toisin?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

25 kommenttia

  1. Näin aamutuimaan pikapohdintana:

    Göteborgin kampanjaan verrattuna viesti jää jotenkin ohueksi. Lappu ei ota ollenkaan kantaa siihen, miksi pyörä pitäisi vaihtaa eli mikä nykyisessä pyörässä on poskellaan.

    Ruotsinversion kuntoraportti antaa syyn pyöränvaihtoon.

  2. Komppaan Ollia. Tuo lappu ei auta oivaltamaan mitään omasta pyörästä – korkeintaan sen että jonkun mielestä se pitäisi vaihtaa uudempaan. Se, että jos pyörästä osoitettaisiin suoraan vaikkapa turvallisuuspuute, tai mitä tahansa sellaista josta fillarin omistaja voisi olla kiitollinen mainosmiesmekaanikolle, voisi aiheuttaa toimenpiteitä. Jos minun polkupyörääni joku noheva polkupyörämekaanikko laittaisi vastaavanlaisen viestin, arvostaisin myös tarjousta korjauksesta jolla havaitut puutteet paikattaisiin.

  3. Olli tiivisti aika hyvin ongelman: kuntoraporttihan on palvelua, eikä mainos.

    Ruotsin mallissa huolto taisi olla pääasia. Sitä tarvitsevat kaikki pyörän omistajat – mietin tässä itse, kuinka monta kevät- ja syyshuoltoa on jäänyt väliin.

    Pöyrän vaihdon tarjoaminen yksilöidysti on negatiivinen viesti: ”kylläpä kehtaat ajaa kamalalla mankelilla”.

    P.S. Olen lukenut jo jonkin aikaa blogejasi, mutta aiemmin en ole tohtinut kommentoida – nyt oli liian kutkuttava aihe väliin jätettäväksi.

  4. Aiempia kommentteja tukien, perustelut joko vaihtoon tai edes huoltoontuontiin ovat nollassa. Joillekin ihmisille lisäksi se oma fillari voi olla todellinen henkinen kumppani ja tuollainen Vaihda nyt -möläytys voi olla jopa loukkaava.

    Jos omistaisin Jopon ja siihen joku sissi teippaisi Kona-pyörien logoja, niin pistäisin koko liikkeen boikottiin. Jos joku sen sijaan huomauttaisi nätisti, että ”ketjut voisi kiristää, jarruvaijerit vaihtaa ja renkaankumit voisi piakkoin uusia. Meiltä saat varaosat tähän -x%”, niin tarjous olisi jo aivan omassa luokassaan.

    Ylipäätään, tämän voisi rinnastaa aikaisempaan Kehu kilpailijaasi -kirjoitukseen. Kilpailijoita ei ole hyvä haukkua, eikä varsinkaan asiakkaan omia omistuksia tai päätöksiä. Ei kukaan halua kuulla, että omistamansa tuote on täysi susi ja se _pitää_ vaihtaa. Sen sijaan, mitä jos pyöräkauppias tarjoaisi osaamistaan ja ehdottaisi, että nykyisestäkin saa paremman ja me autamme mielellämme.

  5. Ehkä monikin asia epäonnistui, mutta yksi syy on se, ettei lapun saajalla ole mitään syytä mennä vaihtamaan fillari NYT. Ihmisiä lappu kourassa voi tulla kaupoille ens keväänäkin vielä…

    Ehkä lappuja pitäs olla erilaisia..aina sen mukaan millaseen fillariin sitä tarjousta ollaan laittamassa. Vanhoihin fillareihin ei pitäs laittaa vaihtotarjous-lappua lainkaan,koska se vanhus lienee rakas.

  6. Lisätäämpä vielä sellainen huomio, että suurella vaivalla käsin raapustettu raportti kera huoltomiehen allekirjoituksen on huomattavasti henkilökohtaisempi, kuin kylmä printattu läpyskä, jossa käsin on kirjailtu vain hinta.

  7. Pitkään blogia seuranneena rohkenen vihdoin kommentoida 🙂

    Edellä on tullut hyviä vastauksia. Itseäni häiritsee suunnattomasti myös mainoksen kirjoitusvirheet. ’Tarjoamme tästä pyörästä’ ei ole kysymys, miksi sen perässä on kysymysmerkki? Lisäksi oletan että tunturi tarkoittaa Tunturi-pyörämerkkiä, mutta on kirjoitettu pienellä. Pieniä asioita, mutta mielestäni tällaiset pitää olla kunnossa.

  8. Komppaan huoltoaspektia. Huoltomieshan on aina paras myyjä. Jos huoltomies, joka asiakkaan mielessä on ehdoton asiantuntija, sanoo että ketjut kannattaa kiristää ja kumit vaihtaa, niin kyllä häntä uskotaan. Harva edes uskaltaa olla uskomatta. Ketjuhan voi muuten posahtaa milloin vain.

  9. Yksi ongelma pienellä paikkakunnalla saattaa myös olla firman aukioloaika, arkisin klo 9 – 16.30, joka on ainakin monelle työssäkäyvälle hankala. Mitä jos liike olisikin auki 12-19, niin ehkä silloin tulisi uutta liiketoimintaa…

  10. Itseäni ei myöskään huvittaisi lähteä vaihtamaan fillaria kesken työpäivän, vaan ehkä aukioloaika voisi olla pidempi.

    Ja vielä hauskempaa olisi, jos itse ei tarvitsisi nähdä pyörän vaihtamiseksi vaivaa (vaikka oletettavasti pyöräilijä on vähemmän laiskaa sorttia), vaan pelkkä puhelinsoitto riittäisi, ja uusi tuliterä mankeli kiikutettaisiin oven eteen ja vanha romu vietäisiin samalla vaivalla kaatopaikalle.

    Tietysti olisi myös kiva tietää, mikä nykyisessä pyörässä on vikana (ja miksi uusi olisi yhtään sen parempi), jotta siitä voi hyvällä tekosyyllä luopua.

  11. Toivottavasti Team Metsola tekee toisen parannellun sissimarkkinointitempauksen näiden loistavien ehdotusten pohjalta ja raportoi tänne!

  12. Kiitos kaikille kommentoijille erinomaisista näkemyksistä!

    Mielestäni ruotsalaiset käyttivät iskuaan sopivan maltillisesti sisäänheittona. Ensin oli tarkoitus saada asiakas juttusille ja tutustua hänen kanssaan. Vasta kun luottamus oli saatu rakennetuksi, oli aika siirtyä juttelemaan mahdollisesta uuden pyörän hankinnasta.

    Jo pyörän tankoon jätetty tarkastusraportti korosti asiantuntijan näkökulmaa: ammattilainen on tehnyt maksuttoman diagnoosin minun pyörästäni! Hän on siis nähnyt vaivaa ja tarjonnut ilmeisen pätevää palveluaan maksutta. Näin pyöräkauppias rakensi kiitollisuudenvelkaa, jolla on useimpiin ihmisiin maaginen vaikutus.

    Metsolan versiossa asiantuntijanäkökulma jäi kokonaan pois. Tarjouksesta on vaikea tietää, että se olisi jotenkin räätälöity juuri minulle. Perustelut kun puuttuivat.

    Vastavuoroisuuden periaate (anna ensin, niin saat sitten) unohtui sekin.

    Vaikka lappuihin kirjatut vaihtohinnat olivat asiakaskohtaisia, lopputulos taisi silti vaikuttaa vain kaikille tarkoitetulta lentolehtiseltä tai tarjoukselta, joita aina toisinaan ilmestyy riesaksi autoilijoiden tuulilaseihin.

    Pitää nyt kuitenkin muistaa, että Jouni ja hänen yhtiökumppaninsa sentään yrittivät jotain erilaista. Jotain tästäkin taas opittiin. Noin sata prosenttia muista suomalaisista pyöräkauppiaista ei ole edes kokeillut!

  13. Hienoja kommentteja ja parannusehdotuksia! Hyppään keskusteluun mukaan vielä Jarin yhteenvedon jälkeen -on niin herkullinen case, etten malta olla hiljaa 🙂

    Aluksi onnittelut Team Metsolalla! Hienoa, että yrititte! Uutta pökköä vaan pesään, olette hyvällä tiellä!

    Monissa kommenteissa on kovasti korostettu asiantuntijuutta ja pyörän turvallisuutta ja yms. Ne ovat tietysti oikeita ja hyviä syitä, mutta kun ilmoitukset oli jätetty naisvaltaisen työpaikan pyörätelineissä oleviin pyöriin, niin kohderyhmä olisi pitänyt ottaa paremmin huomioon. Olen samaa mieltä, että ilmoituksen kirjoitusvirheet ovat kielteinen juttu, sillä niistä saa epäammattilaisen kuvan pyöräkorjaajasta. Ilmoituksessa olisi voinut olla jokin kuva, jossa nainen ajaa hiukset hulmuten ihanalla vehreiden puiden varjostamalla tiellä. Lisäksi ilmoitukseen voisi vaikka teipata jonkin kosmetiikkanäytteen. Keväällä esim. aurinkorasvanäyte on hyvä, koska emmehän halua rypistyä auringossa emmekä kuolla ihosyöpään. Nämä asiat saisi asiakkaan mielessä positiivista good williä pyöräkorjaajaa kohtaan. Pointti on siis se, että järkisyyt ei aina auta ja se pitää ottaa markkinoinnissa huomioon.

    Lisäksi voisi kokeilla seuraavaa: pyöräkorjaamolla voisi olla esim. kolmen päivän aikana tapahtuma, jossa mukana olevat yhteistyökumppanit houkuttelisivat paikalle asiakkaita. Mutta se, että asiakkaat tulevat oikeasti paikallet tällaiseen tapahtumaan, vaatii myös oman työnsä, sillä oman vapaa-ajan ja esim. perhevelvoitteiden imu on niin valtava. Voisiko sitä mainostaa jotenkin sueraavin ajatuksin: ”Sinä olet elämäsi tärkein henkilö… tervetuloa hengähtämään työpäivän jälkeen! Voit nauttia kesän virkistävimmästä janojuomasta, xy -mehusta. Samalla voit tutustua kevään juhlien uutuusresepteihin. Kauneussalonki Z:n/jonkun kaupan meikkikonsultit esittelevät kesäkauden meikkiuutuuksia ja tekevät pikameikkejä. Taitavat pyöräkorjaajamme tarkastavat samalla pyöräsi ja antavat reseptin (=korjausehdotuksen) kesän turvallisiin pyöräilymatkoihin.

    Ja vielä eräs täysin tästä poikkeava ajatus: Jouni työntekijöineen voisi ottaa koealueekseen jonkun omakotitaloalueen keväällä, soittaa ovikelloa ja kysyä, kuinka perheen pyörät voivat, nyt voisi olla pikakunnostuksen aika. Ja tehdä siinä paikan päällä tarvittavat ja mahdolliset korjaukset (öljyt jne) ja jos on suurempaa vikaa, niin sanoa suoraan, että ”hyvä rouva, sopiihan, että otamme pyöränne vuorokaudeksi talliimme, jotta voimme korjata siinä olevan hengenvaarallisen vian. Istuimesta päätellen kuljetatte lasta tarakalla, ja jotta ette molemmat kaadu asfalttiin, niin korjaamme tämän xy-vian tuotapikaa tallilla.” Ja kun huoltomies lähtee, niin hän voisi vielä antaa auringonrasvanäytteet (aikuisille ja lapsille oma) ja vaikka kupongin pyörämyymälään, josta saa lasten kypäriä pienellä alennuksella. Keväällähän ostetaan isompia kypäriä talvella kasvaneille lapsille.

    Itselläni on kuusi vuotta vanha pyörä, jota ei ole kertaakaan huollettu. Arjessa on niin paljon kaikkea kahden pienen lapsen kanssa enkä jaksa viedä pyörää mihinkään huoltoon (vaikka nyt olisi hyvä aika siihen kun huoltopaikoissa ei ole kovaa ruuhkaa) vaikka kuinka tiedän, että huollot on tärkeä juttu. Jos huoltoon meno olisi tehty yksinkertaisemmaksi, niin olisin siitä valmis maksamaan. Myös miehelläni on pyörä, samoin esikoisella eli meiltä tulisi jo kolme pyörää huollettavaksi. Ja seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana meillä on neljä pyörää, jotka olisi hyvä huoltaa vuosittain.

    Tapahtuman osalta: itse menisin sellaiseen, mutta koko kohderyhmän puolesta en voi puhua.

    Yhteenveto: ajattele kohderyhmää todella tarkasti: minkälainen elämäntilanne? Mitä ”murheita” kohderyhmällä on esim. juuri keväisin ja kuinka voit auttaa niiden selvittämisessä? Kuinka palvelusi auttaa asiakkaan arkea?

    1. Marinka, ajatuksesi ovelta ovelle kiertävistä huoltomiehistä on loistava!

      Kun Diili-ohjelman ensimmäinen tuotantojakso aikanaan pyörähti Suomessa, yhdessä tehtävässä kilpailijat edistivät kampaajien liiketoimia. Oli hauska lukea Kauppalehdestä joskus jälkikäteen, miten eräs uhrina toiminut kampaamoyrittäjä oli saanut ohjelmasta bisnesinnovaation: hän soitti asiakkailleen ja kutsui heitä hiustenleikkuuseen.

      Tulokset olivat kuulemma ällistyttäviä!

      Omasta mielestäni se on paljon ällistyttävämpää, miksei kuka tahansa kivijalkaputiikissaan asiakkaita aggressiivisesti odotteleva yrittäjä voisi komentaa / vokotella / haravoida ostajia luokseen. Se ei vain jotenkin kuulu sellaisen bisneksen perinteiseen kaavaan.

  14. Marinkan ja Ramin kommenteista johtaen:
    Mikäli aukioloajat ovat kyseiset päiväajat, voisihan pyöräkorjaamo tarjota nouto- ja palautuspalvelun esim. työpäivän aikana siten, ettei asiakkaan tarvitse rynnätä heti virastoajan jälkeen liikkeeseen ja jatkaa taksilla kotiin. Aamulla töihin ja illalla entistä ehommalla sykkelillä kotiin.

    Nykyisillä GSM-pohjaisilla maksupäätteillä rahastuskin onnistuisi lennossa.

    Kiitos Jarille puhuttelevista artikkeleista!

  15. Kiitos hyvistä kommenteista. Sissi ei luovuta, vaan etsii uuden väijypaikan!

    Tuon Jarille lähettämäni sähköpostin jälkeen eli siis pari kuukautta iskun jälkeen kaksi kauppaa saatiin realisoitua eli päästiin asettamaamme suoramarkkinoinnin maagiseen prosentin tavoitteeseen + tietysti noille kahdelle sadalle Metsola-nimellä on ensimmäisen kerran mojautettu otsaan. (Tunnettuuden seitsenportainen asteikko)

    Aukioloajoissa valitettavasti taloudelliset realiteetit estävät niiden laajentamisen. Myyjän palkka maksaa enemmän kuin noiden aukioloaikojen ulkopuolella käyvien asiakkaiden tuoma kate. Ja firmallekin pitäisi jäädä jotain. Olemme kokeilleet tätäkin.

    Miksi sitten teimme erilaisen iskun, emmekä kopioineet suoraan Ruotsin versiota? Pyörää oli varastossa siihen ajankohtaan liikaa ja huolto oli muutenkin täynnä. Kokemuksesta taas tiedämme, että markkinoinnin tehokkuus on paras silloin, kun asia on ihmisille ajankohtainen; eli pyörillä ajetaan kesällä. Meidän korkeudella pyöriä ei enää katukuvassa juuri näy eli talvella, kun töitä tarvittaisiin, kohderyhmä on piilossa!

    Mutta summa simmarit eli mitä tänään koulussa opit, poika pellavapäinen? Vanha kunnon itketystaktiikka eli ihmisille perustelu, miksi tehdä tätä tai tuota; henkilökohtaistaminen! Kirjoitusvirheet on typerä moka, mutta sitä se kiire teettää (tai laki luki -häiriö). Lappusen ilmiasuun enemmän huomiota! Palvelua, palvelua, palvelua!

    Fillari-isku on vaan yksi esimerkki kokeiluistamme. Olemme testanneet ihmisten huumorintajua mm. erilaisilla suoramarkkinointikirjeillä, markkinapäivillä, ständeillä pitkin katuja, henkilökohtaisella myyntityöllä, radiomainoksilla; ajelleet pitkin toria kirkkaan oranssilla polkupyörällä; pelästyttäneet mummoja verisellä mallinukella ja, ja, ja. Lista on loputon. Mutta kokemuksemme mukaan kaksi on ylitse muiden: puhelinsoitto ihmiselle ja ISO etusivun mainos! Mutta eteenpäin elävän ihmisen mieli. Sissi-iskut pitää mielen virkeänä. Hyvää talvenalkua Jarille ja kommentoijille!

  16. Mulla on toisinaan sellanen olo että se puhelin on sittenkin se tehokkain väline. Jotenkin tuntuu että markkinoija menee ”piiloon” millon feispuukkiin,twitteriin,adwordsiin,banneriin tai lehteen, kun vois vaan soittaa ja kertoa asiakkaalle 2 vaihtoehtoa ajalle polkupyörän huoltoon…tai muuhun.

  17. Jari,
    muistan tuon hienon Diilin kampaamo-casen oikein hyvin! Kuluttajakaupassa pitäisi tehdä juuri noin eli mennä asiakkaan luo (ja palvelupuolella soittaa itse asiakkaalle). Myyjien pitäisi olla ahneempia 🙂

    Itse mietin usein sitä, miten ostaminen on niin hankalaa. Omalla kohdallani yhtälö työ+kaksi lasta tekee sen, etten vapaa-ajalla viitsi ostoskeskuksissa pyöriä ja kuitenkin lapsten talvikengät, haalarit yms. on näillä leveysasteilla pakko hankkia. Unelmoin, että meidän kulmille tulisi minibussi täynnä haalareita ja kenkiä, joita voisi kokeilla ja tilata sen jälkeen. (Tai kauppias toisi kotiin eri kokoisia haalareita yms., joita kokeilisin jälkikasvulle heidän katsellessa PIkku Kakkosta.)Viikonloppuisin meillä kiertää vihanneksia myyvä maajussi, jolta säännöllisesti ostammekin tuotteita. Kunpa voisin ostaa häneltä leipää, sämpylöitä ja pullaa, joita hänen vaimo leipoisi ja paistaisi suuressa leipäuunissa maatalon tuvassa -ja taas jyräävät mielikuvat…

    Viimeisenä kommentti naisista kohderyhmänä: niin kuin Kauppalehdessä luki taannoin, niin naisten painoarvo asiakasryhmänä alkaa todellakin nousta. Naisilla on myös paljon valtaa toisten tekemiin ostopäätöksiin, esim. tällä hetkellä minä päätän aika lailla siitä, mitä isovanhemmat ostavat lapsenlapsilleen (isovanhemmat kysyvät vinkkejä) ja tulevaisuudessa päätän myös eläkkeelle pääsevän äitini hankinnoista enenevissä määrin, koska tulen muutenkin huolehtimaan hänestä.

    1. Nyt joku varmasti ajattelee, että mitä helvettiä! Juuri olen paasannut siitä sivutolkulla, ettei asiakkaille saa soitella häirikkösoittoja.

      Parturi on kuitenkin esimerkki yrittäjästä, johon asiakassuhteeni saattaa olla vuosia pitkä. Parhaillaankin olen aikonut varata seuraavan istunnon jo parin viikon ajan – mutten ole saanut sitä aikaiseksi. Pian on pakko hoitaa tämäkin asia, koska muuten ei mahdu enää pipo päähän!

      Jos parturini soittaisi ja komentaisi paikalle, pitäisin sitä vain mainiona palveluna. Sitä paitsi hän pystyisi helposti kasvattamaan liikevaihtoaan 10 prosenttia. Eihän se tarkoita muuta kuin että hän oma-aloitteisesti tiivistäisi tahtia sen verran, että nykyisen (aina hiukan liian harvan) 10 leikkuukerran sijaan niitä olisikin vuoden aikana 11 kpl.

      1. Nyt ollaan siis asian ytimessä: asiakkaalle saa soittaa, jos:

        a) asiakas kuluu oikeaan tarkasti rajattuun kohderyhmään (tässä Jarin esimerkissä hän on kyseisen parturin asiakas)

        b) soittosi on sen luonteinen, että asiakas todennäköisesti pitää soittoasi hyvänä palveluna

        Kun edellä olevat kriteerit laajennetaan koskemaan markkinontia yrityksille, saadaan oikein ja todellisella ammattitaidolla tehdyn teleprospektoinnin resepti.

  18. Vielä helpompaa parturin on kysyä tyytyväiseltä asiakkaalta maksun yhteydessä että ”varataanko valmiiksi uusi aika?”. Ainakin meikäläisen pitäisi käydä kynittävänä joka neljäs viikko tai kerran kuukaudessa, usein kyllä varaankin ajan samassa yhteydessä. Tosin muistutus sähköpostilla / tekstiviestinä / soittona edellisenä päivänä tms. olisi aina paikallaan, kaikista kalenterimerkinnöistä huolimatta joskus olen unohtanut monta viikkoa aiemmin varatun ajan.

  19. Asettaisin vielä Pekkaa hieman tiukemmat kriteerit sille, mikä olisi erinomaista telemarkkinointia Seth Godinin ”Permission Marketing”-kirjan henkeen.

    a) Mielestäni, jos asiakassuhde on jo muodostettu, asiakkaalta pitäisi vielä saada lupa soittamiseen.

    b) Soittojen pitäisi olla sen luonteisia, että soittaja saa valituksia lopettaessaan soittamisen. Ei soittamisen vuoksi. Esimerkiksi, jos parturini soittaisi minulle silloin kun on aika tulla parturiin ja lopettaisi sen vuoden jälkeen, alkaisin tiedustella perään miksi näin on käynyt.

    Kaikkein surullisinta tässä on, että palveluita myyville tämän ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä. Tiedän kosmetologin, joka myy seuraavan ajan edellisen tapaamisen lopussa ja lähettää asiakkailleen pyynnöstä tekstiviestin sovittuun aikaan, muistuttaen varatusta ajasta. Asiakkaillekin se sopii, koska henkilölle on vaikea saada aikoja lyhyellä varoitusajalla. Tähän vaadittava teknologia ei edes vaadi suuria investointeja – vain kalenterin, puhelimen ja palveluasennetta.

  20. On se kumma, että vaikka joku keksii hienon idean, ei sitten käytä sitä uudelleen. Olen odotellut koko syksyn yhteydenottoa nuohoojalta, joka viime vuonna oli niin fiksu, että kävi heittämässä naapuruston postilaatikoihin mainoslappusen, jossa kertoi minä päivinä liikkuu tällä alueella ja nuohoaa piiput. Olipa helppo varata aika ja näytti nokikolarin auto pysähtyvän lähes joka talossa. Miksi ihmeessä ei ole tänä vuonna tyrkyttänyt vielä palvelujaan, kun viime vuonnakin sen niin hienosti hoiti?

  21. Ensikontaktin ottaminen asiakkaaseen on aina riskipeliä, jossa todennäköisyys eppäonnistua on suuri. Ongelmana on että myyjä varastaa asiakkaan aikaa. Siksi ensikontaktin tulisi olla tehokas ja asiakkaan kannalta helposti torjuttava jos häntä ei kiinnosta. Kaikkein parasta on kun asiakas itse tekee aloitteen kontaktista.

    Siihen tähtäävää toimintaa kutsutaan markkinoinniksi.

    Jos markkinointi jätetään tekemättä, toimintaa kutusutaan tuputukseksi.

    Ja sitä ei kukaan halua omalle kohdalleen, ei edes tehomyynnin kouluttajat.

  22. On ensimmäinen kerta kun minulla on aikaa lukea (Parantaisen) Plogeja. Ammattitauti lonkkavika, pisti sairaslomalle 3kk.
    Ihmettelen miten kaikilla teillä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisilla on aikaa lukea, miettiä vastineita ja tehdä siinä sivussa tuottavaa työtä. Minun päiväni ovat 10 h / vrk. vähintään.
    Minä en ehdi soittamaan asiakkaille kun päivät ovat täynnä? Kyllä raha kelpaa mutta jos teemme liikaa, väsymme ja työn laatu heikkenee. Nyt kyllä voin soitella mutta enpä pysty juuri nyt töihin.
    Anteeksi mutta, me käsityöläiset opimme rakkailta asiakkailta ja opetamme asiakkaitamme niin että, he tietävät saavansa hyvää ammattitaitoista palvelua silloin kun he sitä kaipaavat. Palvelu on henkilökohtaista ja liikkeen palveluhenkilökunta sekalaista sakkia. Emme voi toimia kuin ”Mac Donalds”. Tähän meidän alan palvelun ja laadun epätasaiseen ongelmaan olen itse pyrkinyt vaikuttamaan kouluttamalla kaikki henkilökunnasta samalla tavoin mutta. Käsityö on kuin käsiala jota ei täydellisesti voi opettaa eikä oppia. Persooanllisuus on vaara ja samalla voimavara asiakaspalvelussa jonka hyödyntämisestä lukisin mielellään viisaita kommentteja.
    Kirjoitusvirheet johtuavat siitä etten ole kirjoittaja vaan hiusmuotoilija.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Syntyvyys saattaa romahtaa sitä nopeammin, mitä ahkerammin toimittajat jaksavat taivastella asiaa.
Jari Parantainen

Jos syntyvyys sakkaa lisää, se saattaa olla toimittajan vika

Syntyvyys Suomessa on syöksykierteessä. Se on saanut toimittajat keulimaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uhrasi taas aiheelle kolme aukeamaa. Mutta jokainen psykologiaan perehtynyt tajuaa, miten älämölö kannustaa entistä useampia lapsettomiksi.

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Muistatko ennustaneesi Trumpin voiton?

Ensi viikolla ainakin yksi tuttavasi alkaa väittää, että hän aavisti Donald Trumpin voiton etukäteen. Kuitenkin muistat aivan hyvin, miten hän nimenomaan löi vetoa Hillary Clintonin

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action