Työkaluvalmistaja Makita näyttää mallia, miten bulkkituotteen toimialaversiosta revitään kunnon katetta.
Marssin paikalliseen K-Rautaan ihan muissa asioissa. Mietin, että kauppias tuntee suomalaisen miehen perusluonnetta. Ensimmäiset parikymmentä metriä on kuljettava toinen toistaan houkuttavampien akkuporakoneiden ja muiden herkullisten värkkien vierestä.
Tällä kertaa äkkäsin rivistä merkillisen näköisen vempaimen. Se oli kooltaan ehkä puolet lentolaukusta. Ulkonäöltään se muistutti jotain työmaan mittalaitetta.
Pysähdyin ihmettelemään kojetta.
Se oli sähkötyökaluistaan tunnetun Makitan valmistama BMR100-työmaaradio tarjoushintaan 95 euroa.


Tarjoushalsterissa luki vielä erikseen: HUOM! RADIO! EI LATURI!
Tuskin olen eläessäni nähnyt vaikuttavampaa toosaa. Vähältä piti, etten ostanut sitä ihan muuten vain työpöytäni koristeeksi.
En ollut koskaan ajatellutkaan, että ihan tavallisesta FM-vastaanottimestakin voisi tehdä toimalakohtaisen erikoisversion. Mutta voin hyvin kuvitella, miten houkuttava ostos rakkine on alan miehelle, joka viettää 150 prosenttia työajastaan rakennustyömaalla.
Valmistajan viesti on selvä: olemme ajatelleet juuri sinua, rakas ammattimies. Me tiedämme, että työsi on rankkaa. Rappaus roiskuu, työkalut putoilevat ja räntäkin sataa alhaalta ylöspäin. Ei siinä menossa mikään tavallinen rimpula kestä.
Makitan testosteronitoosa maksaa tietenkin noin miljoona prosenttia enemmän kuin autotallista tuotu vanha Grundig. Mutta mitä sitten, kun se on juuri sinulle tehty.
Tuotteista asiantuntijapalvelustasi toimialaversio. Lisää pari ominaisuutta, jotka kertovat, että ymmärrät asiakkaasi ainutlaatuista arkea. Nosta palvelusi hintaa vähintään 30 prosenttia.
7 vastausta
Rautakaupoissa on ajateltu myös ”perusnaista”. Tarjolla on pienikokoisia ja heikkolaatuisia työkalusettejä, jotka ovat pinkkejä tai kukikkaita.
Moni tarttuu niihin innoissaan: Juuri sitä mitä tarvitsen! Ja pinkkinä!
PS. Lämmin kiitos oikean laidan maininnasta.
Toinen ”toimiala” jolle tämä on erikoistuminen on tarjolla on lapset. Peltorin Kid-malli on kirkuvanvärinen ja reippaasti kalliimpi kuin peruspelttorit. Lasten työkalusettejä myydään halpakaupoissa 3 kertaa kalliimalla kuin halpasetti aikuisille. Toki näissä tuotteissa turvallisuus on tärkeämpi kuin aikuisten vehkeissä, mutta tuntuu siltä että saa maksaa preemiota koska ne ovat ”varta vasten nassukallesi.”
Jes! Tämähän on Seth Godininkin saarnaamaa heimoajattelua parhaimmillaan. Radiovalinnalla viestität, että kuulut tosimiesten heimoon etkä mihinkään viherpipertäjien pikkusormitiimiin. Tuohon vaan lisätään twitterominaisuus, niin johan alkaa viesti kulkea tosireiskojen välillä
@arska: lounaalla – raksamiehen erikoinen kahdella hk:n sinisellä ja viidellä munalla. 3l piimää kyytipojaksi”.
@reiska: raskas työ raskaat huvit – balalaikka soi ja sitä rataa…
Remonttireiskat kyllä erottaa kopiot alkuperäisestä. Siksikö Makita oli tarjouslaarissa ? Ja aidosta löytyy se laturikin ja on magee pick-upin lavalla. Koska tuote on tarkoitettu lapsil… ööh miehille, niin värikin on kohdallaan kuten Peltoreissa.
dewaltin vastaavan hintakin on päälle 200€, eli siitä sen ammattilaiskamppeen tunnistaa kyllä… On miehekäs laite!
Jari,
En osannut edes aavistaa, että käyt lukemassa aivomyrskyjäni. Nöyrä kiitos huomiosta.
Täällä tulee käytyä päivittäin hakemassa ja vahvistamassa ajatuksia siitä, miten asioita voisi tehdä toisin. Niistä ideoista myös iso kiitos.
Blogista voi nyt käydä lukemassa ”Uudesta tavasta mainostaa” . Me olemme saaneet valtavan hyviä kokemuksia kuittien kääntöpuolella mainostamisesta.
On se muuten kumma juttu, kun alkoi tekemään mieli tuollaista äijämäistä radiota. Sen voisi vetää aina pihalle, kun käy haravoimassa tai muuten nysväämässä jotain pihalla…
Sami, kiitos mainiosta markkinointivinkistäsi!
Tunnustan, että olen jo sortunut Makita-tyyppiseen puhelimeen. Pyörälenkeille iPhone on liian hempeä kapine. Sonim XP3 Enduro on toista maata. Se sietää mutaisetkin reissut tuosta vain!
Eikö olekin komean näköinen peli?