Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Bisnekseni on niin ainutlaatuinen

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Toimialalle räätälöity sovellus tai palvelu hivelee ostajaa, koska hänen bisneksensä on niin ainutlaatuinen. Netorek näyttää esimerkkiä, mitä homma on hoidettava käytännössä.

Huristelin pari vuotta sitten kotia kohti, kun radiosta tuli mainos urheilijoiden pesukoneesta. Kun pääsin kotiin, ampaisin nettiin katsomaan, miksi se oli juuri urheilijoille tarkoitettu.

Kävi ilmi, että värkissä oli erityinen ohjelma urheiluvetimille. Romppeet saattoi pestä joka päivä niin, etteivät ne kulahtaneet heti aivan pilalle. Se oli tietysti hieno juttu.

Käsittääkseni kuitenkin jokaisessa pesukoneessa on jos jonkinlaista hienopesuohjelmaa.

Pari vuotta sitten Elisan entinen markkinointijohtaja kertoi, että joskus aikoinaan heillä oli myynnissä sihteeripuhelin. Se kävi hyvin kaupaksi sihteereille.

Utelin, että mikä teki puhelimesta erityisesti sihteeriversion. Selvisi, että siinä oli pomopainike. Sen avulla sihteeri sai suoraan yhteyden johtajaan.

Esimerkit kertovat, että joskus tietylle kohderyhmälle suunnattu erikoisversio ei ole niinkään tekninen asia. Se on enemmän oivallusta ja viestintää kuin tuotekehitystä.

Kohdennetut tuoteversiot ovat kuitenkin tehokkaita. Meistä jokaista hivelee ajatus, että se on juuri minulle tehty.

Jos haluat myydä kirjanpito-ohjelmaa tehokkaasti, siitä luultavasti kannattaisi tuotteistaa toimialaversioita. Nimenomaan arkkitehdeille tarkoitettu kirjanpitopaketti menee arkkitehdeille paremmin kaupaksi kuin vain geneerinen kirjanpitopaketti.

Viikko sitten delegaatio Netorek Oy:stä piipahti kylässä. Juttelimme firman uudesta tuotteesta, joka on tulossa uunista ulos lähiaikoina. Kyse oli ajanvarausjärjestelmästä.

Se on huono juttu, koska kilpailijoita riittää joka niemessä ja notkossa.

Hienoa asiassa on se, että yleensä varausjärjestelmät ovat niin tautisen kömpelöitä. Sikäli markkinoilla on aina tilaa vielä yhdelle, jota ihminen osaa käyttää.

Erityisen ilahduttavaa oli se, että toimitusjohtaja Timo Kero joukkoineen oli päättänyt lähteä liikkeelle toimiala kerrallaan. Ensimmäiseksi kohteekseen he olivat valinneet parturikampaamot, koska kohderyhmä on ilman muuta hankalimmasta päästä.

Timo näytti ajanvarausjärjestelmän käyttöliittymän. Se oli mielestäni hieno esimerkki siitä, mitä toimialalle sovitettu tuote tarkoittaa.

Netorek Aika -ajanvarausjärjestelmä
Netorek Aika - Klikkaa kuva täysikokoiseksi

Jo ensi silmäyksellä näkyy, että systeemi poikkeaa muista. Miksi näytön yläreunassa on rivissä partureiden ja kosmetologien kuvia?

No tietenkin siksi, että aikaa varaava asiakas haluaa usein saman ammattilaisen käsittelyyn kuin viimeksikin. Mutta ei se suinkaan tarkoita, että hän muistaisi tämän nimeä.

Kasvot hän sen sijaan yleensä muistaa! Idea toimii aivan yhtä hyvin netissä itsepalveluna kuin kampaamon tiskilläkin.

Lisäksi järjestelmään voidaan tallettaa tietoja esimerkiksi asiakkaan yliherkkyydestä. Näin voidaan varmistaa, ettei hänen päähänsä vahingossakaan työnnetä mönjää, joka saisi aikaan kohtauksen.

Entä miksi parturi on muka niin vaikea toimiala?

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että paperisella ajanvarauskirjalla on vankka kannattajakuntansa. Ohjelmistosta on irrottava roppakaupalla hyötyjä, joita kierrevihko ei tarjoa.

Hyppäys sähköiseen varausjärjestelmään maksaa joka tapauksessa paitsi rahaa, myös vaivaa. Jos Netorek saa houkutelluksi parturit asiakkaikseen, monet muut toimialat ovat sen jälkeen lasten leikkiä.

Kaikille tarkoitettu tuote ei yleensä ole kaksinen kenellekään. Valloita kohderyhmä kerrallaan.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

9 kommenttia

  1. Pärstän laittaminen nettiin, ratkaiseva edistysaskel? Voi olla, itselleni riittäisi tosin jo se että palvelut olisivat edes netissä. Tosin soittamallakin varaus onnistuu alle kahdessa minuutissa. Nettivaraamisen edut voivat olla asiakkaalle hieman hämäriä.

    Kun netorekin tuotevalikoimaa katsoo niin kyllähän noita samoja tuotteita tuntuu joka toinen softatalo tarjoavan. Johtunee siitä, että niille on kysyntää. Lisäksi softan vertaileminen on asiakkaalle niin hankalaa että joka tarjoajalle löytyy markkinansa.

    1. Jeremias,

      En usko, että edes Netorekin porukka on sitä mieltä, että yksin partureiden kuvat (tai mikään vastaava tuoteominaisuus) ratkaisisi peliä heidän hyväkseen.

      Toisaalta maailman on täynnä aivan toistensa näköisiä, perusinsinöörien turaamia ajanvarausjärjestelmiä, joissa ei ole yhtään mitään kekseliästä. Siksi tuollainen selvästi asiakkaan arkisesta tarpeesta repäisty toiminto ilahduttaa.

      Asiakkaiden mieltymykset vaihtelevat. Varaan itse säännöllisesti aikoja kahteen eri kuntoilupaikkaan. Kun verkkovaraukset tulivat aikanaan mahdollisiksi, en ole enää sen koommin jaksanut jonottaa puhelimessa. Mutta molemmat käyttämäni varausjärjestelmät ovat aika epäloogisia. Sikäli Netorekin kaltaiselle, käytetettävyyteen vakavissaan panostavalle ohjelmistotalolle saattaa olla tilausta.

      1. Jari,

        Maksatko kuukausimaksua kyseisiin kuntoilupaikkoihin?

        Jos maksat, onko se sinusta oikein, että joudut varaamaan paikan kuntoillaksesi?

        Sama asia, kuin joutuisit varaamaan ajan päästäksesi nettiin, vaikka maksat kuukausimaksua?

        Pitäisikö asian olla toisin?

        1. Hahaa, tämä on tyypillinen samimaisen ovela kysymys!

          Toinen paikoista on SATSin kuntosali Matinkylässä. Käyn siellä spinning-tunneilla yleensä loka-huhtikuun ajan 3 kertaa viikossa. Sen toisen puoli vuotta poljen sitten taivasalla.

          Ja kyllä, maksan reilun 60 euron kuukausimaksua. Ikävä kyllä vuosisopparin vuoksi lompsani hupenee myös kesällä, jolloin en käytä paikan palveluja lainkaan.

          Onhan se tietysti totta, että mukavampaa olisi, jos aikaa ei tarvitsisi varata. Mutta miten homma sitten pitäisi organisoida?

          1. Hmmm… samanlailla kuin parkkihalleissa. Eli arvoidaan kuinka paljon autoja on kerralla kuukausisopimuksilla ja oletetaan että niistä esim. 30 % on samaan aikaan paikalla. Ja varataan vaikka 40% prossalle paikat, jotta saadaan myös ulkopuoliset mahtumaan.

            Ei taida vain toimia kuntosalilla, koska siellä taitaa olla paljon niitä ns. ruuhkaikoja 🙂

          2. Kukaan muu kuntokeskusyrittäjä ei usko olevan mahdollista järjestää ryhmäliikuntaa siten, että tunneille ei tarvitse varata paikkaa.

            Meillä ei tarvitse varata. Ennen meilläkin oli tunnit täynnä.

            Valitsin varausjärjestelmää vaikeamman tien, työn:
            Kalenterit uusiksi.
            Tuntien alkamisajat uusiksi.
            Omaohjaajien aivopesun, jotta osaavat ohjata asiakkaita.

            Työkaluja on, jos niitä haluaa käyttää. Varausjärjestelmä on helppo ratkaisu, mutta se ei ole kuukausimaksulliselle palvelulle oikein.

            Täytyykin kirjoittaa tästä reissun jälkeen…

  2. Pari vuotta sitten laitoin sähköalan yritystä pystyyn ja etsin kuumeisesti toiminnanohjausjärjestelmää. Työt, joita tekisimme, olisivat pieniä remonttikohteita. Keskimäärin yhdessä kohteessa asentaja tulisi työskentelemään kahdeksan tuntia ja käyntejä tulisi noin kaksi per kohde. Asentajia olisi viisi. Autoissa asentajilla olisi kannettavat tietokoneet mobiililaajakaistalla. Järjestelmässä täytyi olla kalenteri, tuotteiden lisäys/päivitys (noin 50 000 eri tuotetta) ym.
    Etsinnöistä huolimatta en löytänyt sopivaa räätälöityä ohjelmistoa ja päädyin salesforce.com enterprice-versioon. Jouduinkin muokkaamaan ohjelmistoa jonkin verran, jotta sain siitä toimivan.

    Oli paljon toiminnanohjausjärjetelmiä, joista olisi voinut räätälöimällä saada toimivan. Ostaminen ei ollut helppoa, koska kukaan ei tarjonnut valmista ohjelmistoa. Kaipasin räätälöintiin asiantuntijan apua, koska yrityksen alkuvaiheessa minulla ei ollut täyttä käsitystä siitä mitä haen. Asiantuntijat eli gurut pysyivät piilossa.

  3. Onpa kiva ja selkeä käyttöliittymä!

    Ja kyllä – minä ja varmaan moni muu nainen tykkää katsoa ’pärstän kuvia’. Kauppaa tehdään kuitenkin ihmiseltä ihmiselle, ja varsinkin uusille asiakkaille kuvallisuus antaa heti enemmän luottamuksen tunnetta. Tietääpä minkänäköisen henkilön käsiin on päänsä antamassa. Seuraava askel onkin varmaan kunkin kampaajan lyhyt videoesittely 🙂

  4. Hieno kokonaisuus, mutta muistetaanhan nyt kuitenkin, että vain tulokset ratkaisevat. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action